• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Piggelin - det är säkert samma! Hittade två stycken i den avkroken och det andra förbenat dyrt. Har inte kollat närmare för det finns säkert en massa andra mysiga hotell i dessa krokar men har snöat in mig lite på Relais & Chateaux sen vi bodde på det där superhotellet i Portugal i somras.

• Ab fab

Så härligt flitiga ni varit. Det piggar upp en mörk fredagsmorgon att läsa resplaner och om god mat. Jag försöker pigga upp min kontorsmorgon med min nya tekanna- känner mig lite lagom anglosaxisk med egen tekanna på kontoret Och Honeybush-te frpn Sydafrika är inte dumt alls

Piggelin- vilken härlig mat på nyår. Låter underbart gott. Noterade flera tips.

Igår gjorde jag reseplanerna för jobbet de närmsta månaderna. Berlin, Frankfurt, London o Barcelona nu i januari och februari. London skall bli kul, har inte varit där på över 10 år. Vi skall ge bonusteensen en resa dit i födelsedagspresent så jag skall passa på att reka lite.

Champagne... gillar verkligen. Både drycken och landskapet*s*. Vi var där i augusti och firade första bröllopsdagen. Första gången vi var där bodde vi i Reims, den här gången bodde vi i Epernay. Ett favoritbesök var på en liten gård, champagnen var inte den bäsa- lite väl alkoholsmakande för min smak, men vilken underbar familj. vi skulle bara prova några sorter men det blev en hel eftermiddag inkl historielektion om första världskriget (RC Lemair i en underbar by, Villers-sous-Châtillon)

• Telemarkgrrl

Hej Piggelin!

Jag vet inte om vi ska boka om resan till Paris. Om vi åker till USA blir det på sensommaren/hösten och då måste vi få in en veckas semester under tidig sommar och då har vi pratat om Paris. Men en vecka i Grekland vore fint. Eller en vecka i skärgården. Och så tror jag att jag dör snart om jag inte får komma till England, det var alldeles för länge sen. Fast å det tredje kan vi inte göra England på en vecka, det behövs mycket längre tid än så. Mao vet jag inte riktigt.

• Lapinette

Telis - låter ungefär som mig. Vill mycket men har för få semesterdagar.

• nennesjuttioåtta

Lapinette
    fattar inte att ni ens hinner vara hemma. Vart ska ni åka på Korsika?

• gosnosen

Telis - när vi åkte Hwy 1 i somras hade vi inte bokat boende i förväg någonstans. Vi stannade och bodde i huvudsak på Motel6 eller Econolodge. Om vi visste att vi skulle komma fram sent på kvällen ringde vi samma dag och bokade på något av ställena. Det var aldrig något problem. Enda stället vi inte blev så nöjda var i SF där vi tyckte att det var ganska dyrt att bo, så vi bodde centralt, men lite sunkigt...

Nu är det dags för mig att be om lite tips också. Vi har bokat flyg till Kapstaden i februari och ska vara där i 10 dagar. Vi ska inte åka på safari den här gången utan vi tänker nog ha Kapstaden som bas och sen göra utflykter. Tror jag! Kanske någon utflykt med övernattning också. Men jag vill gärna ha några dagar på en strand med en god bok och äta god mat. Tips på boende, restauranger, utflyktsmål mm. tas gärna emot!

• Telemarkgrrl

gosnosen, tack! Vi vill stanna lite längre på nåt ställe mellan LA och SF och sitta och titta på havet i ett par dagar. Vilket ställe skulle du ha valt för det? (Det behöver inte vara så stort men det ska vara mysigt med lite restauranger och caféer och en sjuk havsutsikt. )

• gosnosen

Telis - vi stannade ett par nätter i Monterey som var väldigt mysigt, främst nere vid Fisherman's wharf. De har också ett stort berömt akvarium om man är intresserad. Vi åkte också ut på valsafari och såg massor med knölvalar. Ja, alla andra på båten såg, jag hängde mest med huvudet ut över relingen... . Vi åkte bara igenom Carmel by the sea och Santa Barbara, men det såg väldigt mysigt ut där. Jag skulle gärna ha haft några dagar till på sträckan mellan Monterey och Santa Barbara. Missa inte heller elefantsälarna vid San Simeon och ett besök på Hearst Castle. Hittade rätt bra kartor på visitcalifornia.com.

• Telemarkgrrl

Tack igen, gosnosen! Jag har strukit valsafari från listan...

• Lapinette

nenne - makens kompisar tipsade om sydöstra sidan som har fina stränder medan jag själv mest har tittat på Calvi. Helst skulle vi vilja hyra bil och åka runt men det är ju bara Langley som har direktflyg dit och jag vet inte/hittar inte att man kan köpa endast flygstolar.

gosnosen - Kapstaden åhhh vad härligt! Måste kolla igenom infon jag har därifrån (tyvärr försvann min exelfil när jag bytte dator). Jag skulle rekommendera några nätter i Kapstaden, några i Franschoek och sedan någon annanstans beroende lite på vad ni vill göra. Men Franschoek för matens skull (där ligger många topprestauranger).

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut