• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Originalrosen

Reykavijk förresten...

*viskar* -Där finns det ett snoppmuseum.

(Nää, jag är inte helt och hållet en kärring - lite bus finns kvar bakom rynkorna.)

• Originalrosen

Ställen som är onödigt att åka tillbaka till? Ja, det finns nog några sådana om jag tänker efter. Hmmm....

Karpathos. Been there, done that. Tur att jag hade många böcker med mig så jag kunde ligga och läsa vid poolen. Fin ö, men behöver inte åka tillbaka.

Venedig. Dyrt och det kändes som att allt gick ut på att sno turisterna på så mycket det bara gick.

Borneo under monsunsäsong. Aldrig mer.

Patong beach, Thailand. För många gatflickor och gubbar som är gubbsjuka. Gärna Thailand, men inte dit igen.

...men vad vet jag - de första tio gångerna jag var i Paris så hatade jag staden. (Åkte i jobbet, inte ett dugg romantiskt - bara trist.) Sen öppnades mina ögon - kanske är likadant med något av resmålen ovan.

• Originalrosen

Jag vänder på det; ställen som är nödvändigt att åka tillbaka till:

Södra Egypten - På gränsen till Sudan
    Norra Italien - Lago di Como
    Kreta - hur går det att motstå?!
    Alsace - vilka vingårdar!
    Kapstaden - mat, vin och natur förför alla.
    Safari nordvästra Sydafrika - helt enastående!
    Irland - bila runt på landsbygden, stanna till när det ser lockande ut.
    Provance - vallmofält, solrosfält, vingårdar
    Normandie - krigskyrkogårdarna, minnen från D-day

Nu får jag sluta, det finns så många underbara ställen på vår jord. Så mycket att se och så lite tid!

• Originalrosen

Lapinette! F'låt, hur kunde jag glömma?!

Normandie - Arromanche, ni måste bara - alla måste se denna film - DÄR; på plats. Den är poetiskt, ruskig, vacker, äcklig, ljuv, brutal, skön, kräkjobbig - ni får inte missa den!!! Kommar man ens över Frankrikes gränser så har man en skyldighet att ta sig till Arromanche och se denna film. Ärligt. Bered dig på en resa i ditt inre efteråt.

www.arromanches360.com/

• fru AM

Resmål att åka till om och om igen - Mina Tre I:
    Italien - överallt, för maten, vattnet, kulturen, språket
    Indien - för att det är så formidabelt exotiskt och verkligen essensen av ordet "utomlands", för dofterna, maten, färgerna, historien
    Irland - för det vackra gröna, för de bisarra men trevliga människorna, för kargheten på sina ställen och den utomordentliga charmen!

• E11a

Stardusty - Island är toppen.
    En av våra bästa semestrar någonsin. Vi var där ca 10 dagar i slutet av Aug 2007.
    Vi hyrde en Landrover Defender och utforskade the highlands. Slutet av Augusti är bra tid för det. Det är fortfarande "varmt" men vattenflödena från glaciärerna är tillräckligt låga för att man ska klara att ta sig fram över vadställena med bilen. På the highlands krävs en riktig 4x4, en stadsjeep göre sig icke besväret. Då kommer man fastna.
    Det är helt fantastiskt att köra i timmar över svart sand och se glaciärer i fjärran. På the higands, särskilt nära glaciärer är det mycket kallare än vid kusten så en stor del av semestern hade vi väl ungefär samma kläder som på en skidresa, skal-jacka, byxor och merino-ull underställx. Fast förståss vandrarkängor istället för pjäxor. Lite otippat blev det en riktig gournmet resa. Eftersom det var så kallt var det lätt att ha färsk mat i bilen (inklusive ägg och mjölk osv). Vi bunkrade rejält i Reykjavik innan vi åkte ut och så hade jag förberett med några bra recept som man kan gör på en låga. Allt i från mer arbetade rätter (hade med hemifrån för det blev enklast små påsar med kryddor, nötter och buljong). Stanna vid en gammal krater och snabbt slänga ihop, pasta, päron, valnötter och lite blåmögelost. Är gott, snabbt och superlätt om man bara har tänkt igenom några sådana enkla saker i förväg

Vi fick också med oss vin som vi köpt med oss från Hunter Valley, Sydney tidigare det året. Smakade gott vid en glaciär.

Jag ska genast försöka ladda upp någr abilder till mitt Galleri.

• E11a

Förlåt - jag skriver som en kratta idag. Men jag tror att jag har lyckats med att lägga upp några bilder.

• Stardusty

Tack för din utförliga beskrivning - precis så ska vi ju göra första veckan! Toppen att man kan ta med mat i bilen, dock trist att det är så kallt, men det hade vi väl egentligen räknat med också
    Vi tänkte bila runt hela Island på 8 dar, låter det för tight? Med tanke på att ni var 10 dar på norra sidan? Eller stannade ni länge på samma ställe då? Oj vad många frågor!

Dock verkade inte bilderna kommit upp på din sida, om det krånglar får du jättegärna maila dom till mig istället på stardusty8@hotmail.com

E11a skrev 2009-01-12 21:52:44 följande:
    Förlåt - jag skriver som en kratta idag. Men jag tror att jag har lyckats med att lägga upp några bilder.
  • Stardusty

Haha, undrar vad min man skulle tycka om ett besök där *fniss*

Originalrosen skrev 2009-01-12 19:03:17 följande:
    Reykavijk förresten...*viskar* -Där finns det ett snoppmuseum. (Nää, jag är inte helt och hållet en kärring - lite bus finns kvar bakom rynkorna.)
Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut