• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • Lapinette

Esonda - japp har varit där vid två tillfällen då min pappa är japan. Skulle ha åkt dit på bröllopsresa men tyvärr så dök det upp "förhinder" så vi avbokade och åkte till underbara Sydafrika istället. Läste förresten igår att Sydafrika är det billigaste stället att semestra på medan Japan är det dyraste. Nå väl, någon dag så ska jag och maken åka dit och hälsa på pappsen som helt plötsligt dykt upp igen.

Reste ni runt eller var det bara Tokyo som gällde? Själv har jag varit i Sendai som nordligaste och Hiroshima som sydligaste. Gillande verkligen Hiroshima och självfallet Kyotos alla vackra tempel.

• Esonda

Vi bodde i Shinjuku och så gick vi runt där lite och åkte till DisneyLand och tokyo tornet. hade velat åka till Harajuku men vi hann inte det. Kan du någon japanska? kan ju säga att dom kan verkligen dåligt engelska :P Vi frågade efter ett spa och då fick killen på vårat hotell för sig att endast min man skulle ha massage, och en sån speciell massage :S haha

Så det är sydafrika man ska åka till då?? var i sydafrika var ni?? Vill verkligen åka dit med, på safari :P

• Lapinette

Jag har läst japanska som hemspråk men kan inte mer än artighetsfraser, läsa hiragana och enstaka ord ... och sjunga en massa barnsånger . Båda gångerna som jag varit där har varit i sällskap med min pappa så språket har aldrig varit något problem.

Vi är ett helt gäng här inne som varit i Sydafrika och jag satt faktiskt just nu och läste våra gamla trådar och den första började just med att jag behövde tips om kläder när man skulle ut på safari. Nåväl, vi var i Kapstaden 5 nätter, på safari 3 nätter, Plettenbergs bay 2 nätter och Franschoek 2 nätter. Hyrde bil hela tiden och flög mellan Kapstaden och St Elisabeth.

• Lapinette

Kunde inte låta bli och lägga in de första trådarna som en kommentar ovan.

• E11a

Bra ide Lapinette! Då kan man hitta tillbaka till gamla tips.

Kanske vad jag ska göra nu. Söka på New York. Det är nämligen vad det blir över påsk. Har bokat flyg och ett hotell som verkar ligga himla bra i West Village precis på gränsen till East Village.

Ville inte bo i Midtown där det verkar finnas det största utbudet på hotell. Skönare att ha gångavstånd till allt i the Village, Soho, Chelse, Lower East och Tribeca (om man har sköna skor i alla fall). Var evigheter sen jag var i NY så det ska bli himla kul. 5 nätter blir det.

• E11a

Sannolikheten att någon ska ha bott på just det hotellet är väl ganska låg men jag provar:
    www.washingtonsquarehotel.com/location.shtml

Någon som vet något om det?

Verkar inte vara något hysteriskt spännande hotell, men helt ok och toppenbra läge. Det är int en kedja och det brukar ju ofta vara lite mysigare. Så har dom funnits i 100 år så dom måste ju göra något rätt
    Respetabla institutioner som Micelin, Telegraph och Time Out hade recommenderat dem enligt deras hemsida.

Sådär jag övertgade just mig själv att det blir jättebra tror jag!

• Fru någongång.

ni verkar ju vara superduktiga på mat här inne, behöver tips på en varmrätt.

Skall bjuda mina föräldrar på middag i veckan men har fastnat på varmrätten,

skall ha carpaccio till förätt med pinjenötter osv och till efterrätt en liten ost tallrik med lokala ostar från Gotland och lite fruktkompotter till det. hade tänkt rött vin till allt.

Funderade lite på ngn god risotto till varmrätt men det är kanske tråkigt?

Tar gärna emot vintips också.

• Lapinette

Fru någongång - kanske en gryta typ boeuf bourgignon eller "goes Marakech by Rosen". En gryta som blivit väldigt populär här inne (jag har dessvärre inte än provat den).

Ingredienser
    1.5 1.5 kg lammbog med ben eller fram lammframdel, d.v.s. bog/bringa/hals = ca 700 g benfritt kött
    ca 400 g sammanlagt av
    en bit purjolök
    en medelstor gul lök
    en vitlöksklyfta
    en bit rotselleri
    1 nejlika
    1 lagerblad
    2 dl vitt vin
    ca 4 dl vatten
    salt och vitpeppar från kvarn
    2 dl vispgrädde
    0.5 g saffran

Gör så här
    1. Gör så här
    2. Putsa köttet och bena ur det. Välputsat blir det ca 700 ? 800 g rent kött kvar. Skär köttet i jämnstora kuber med ca 3 cm sida.
    3. Blanchera (förväll) köttet i ett rymligt kokkärl genom att slå på kallt vatten och låt det hela snabbt koka upp. Slå sedan av vattnet och skölj köttet med kall vatten. Rengör även kastrullen.
    4. Fyll på med vitt vin och ca 4 dl vatten. Tillsätt lök, purjolök, selleri, lagerblad, nejlika salt och peppar och låt det småkoka under lock i ca 45 minuter eller tills köttet är mört.
    5. Ta upp köttet med en köttgaffel. Avlägsna nejlikan och lagerbladet och mosa grönsakerna tillsammans med fonden i en mixer. Häll tillbaka såsen i kastrullen.
    6. Koka upp och tillsätt grädden och saffran. Om såsen inte är tillräckligt tjock så reder man den med en kula av litet vetemjöl knådat med smör (beurre manié) eller så kan man reda den med maizena upplöst i litet vatten.

OK, så här långt den gode Werner. Jag smakade av det och blev faktiskt inte imponerad.

Jag letade fram lite blandade kryddor, satte på stekpannan och i med en rejäl klick smör. Fräste 2 gula lökar och 3 vitlöksklyftor och puttade i grytan. De där stora couscousgrynen jag hade kokat enligt konstens alla regler åkte också i grytan.

Mer smör och sedan dags för kryddorna:
    1 msk gurkmeja,
    1 msk curry,
    2 msk garam masala,
    1 kryddmått chiliflakes,
    5 st kardemummakapslar
    2 kanelstänger

Här skulle jag gärna lägga i rejält med torkade aprikoser men nu blev det 2 dl russin. Provar aprikoser nästa gång. Grytan småputtrade under kvällen och hamnade på middagsbordet dagen efter. Serveras med ris. Bered er på paltkoma.

• Fru någongång.

tack för det receptet. Tror dock jag skall göra något enklare. Har en vilding att underhålla samtidigt. Fast en gryta kanske är enkelt..

Men tar gärna emot fler tips.

• Originalrosen

Fru någongång,
    Grytan ovan är verkligen enkel att göra och kan med fördel göras en dag eller två i förväg och sedan värmas upp medan riset kokar. Enklare än så blir det inte.

Räds inte att det ser ut att vara många ingredienser och kryddor, de ska ju bara pluppas i.

Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut