• Lapinette

Resetråden som aldrig tar slut

Tack Amelle,
    hade inte alls märkt att förra tråden tog slut igår utan startar här en ny. Tar tacksamt emot tips!

Som sagt, här fortsätter resetråden som en gång startades då jag behövde tips på vilka kläder man bör ha när man ska ut på safari. Förutom resor avverkar vi gärna goda recept och vintips här inne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-17 11:28
    Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html

Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html

En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html

• Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut
  • fru AM

Jäklar Telis, jag skulle ha gift mig med honom! Då skulle ni ha fått bo gratis! Allt för mina trådkompisar!

• Telemarkgrrl

Aaaa, AM, varför gjorde du inte det?!

• Lapinette

Jaaaa AM nu blir jag faktiskt lite besviken!

• fru AM

Se min senaste kommentar i andra tråden så hajar ni ...

• Lapinette

Med ett bra älderboende menade han då det där hotellet?

• fru AM
    Inte i dåläget - då var det ngt lyxigt i Skåne. Nya frun har tydligen större krav ... Santa Baaarbaraaa!
  • E11a

Lapinette - Vi har inte kommit så mycket längre med Namibia än att ha bokat flyg till Windhoek och prel bokat en Land Rover av en resebyrå. Vi har tänkt att boka genom en liten resebyrå som verkar bra. Tjejen jag först hade kontakt med (en av 3 directors) har varit borta (gift sig och varit på bröllopsresa) men hörde av sig idag så vi kan börja planera igen. Vi får se hur vi gör. Tror att det är läge att shoppa runt lite just nu, men jag börjar få rätt bra koll på vad vi vill se och göra utan att det ska bli för utspritt geografiskt. De områden vi kommer att besöka är Namib öknen, Skelett-kusten och Etosha pans. Sen är det ju massor av "finlir" kvar ang vilka saker där vi ska välja ut.

Telemarkgrrl - tack för tipset med bilderna och inställningar. Har försökt igen. Ganks lite utrymme bara så man får nästan inte plats med några bilder alls ju.

Angående Island så skippade vi helt hela den där grejen med att köra runt ön på "ringvägen" utan koncentrerade oss bara på mitten av ön. Svårt att avgöra hur mycket tid man behöver. Det är ju alltid för lite eller hur

Nu när jag har mina bilder framför mig så kommer jag ju ihåg i detalj hur vi gjorde..... så nisom inte är jätteintresserade av Island ... vänligen hoppa till nästa inlägg!

Sent flyg till Keflavik och trist hotell nära airport transport och biluthyrningsfirma.

Hämta hyrbil Landrover Defender, proviantera, köra ett pliktskyldigt varv i Rekjavik och sedan styra kosan mot "vildmarken". På vägen stanade vi vid Geysir, Thingvellir och Gullfors. Sedan körde vi ut på Kjölur route som går mellan två glaciärer (Langjökull Hofsjökull). Svängde av vägen vid Kerlingafjöll och tillbringade natten där. Det var lite läskigt att köra över de första vattendragen fast dom var ganska små.

Utforska området vid Kerlingafjöll. Det är ett hett geotermiskt område, dvs det sprutar upp het ånga ur jorden. Spektakulärt landskap! Vi kokade frukostägg i en pöl på marken som var väldigt varm. Lite exotiskt.

Fortsate norrut och stannade för lunch i Hveravellir. Massor och bubbel och pys. Bada i en varm källa. Igen mycket vackert landskap.

En natt tillbringad i staden Akureyri på norra Island för vi behövde en Hertz som kunde fixa takröcket på bilen som flyttade på sig. Söt liten stad.

Söder ut upp på th ehighlands igen men denna gån en mer östlig rutt på F88. Spektakulärt landskap. Stora lavafält i olika formationer. Floder att korsa. Annorlunda växtlighet.

Besök Askja. En jättestor krater. Roligt att köra upp dit. En väg (4x4 är nödvöndigt) anlagd i ett taggigt och vilt lava landskap. Man stöter nöstan inte på några människor alls på the highlands. Man kan köra i timmar utan att se någon anna bil. I Askja är det dock en hel del geologer som spinger runt med mätutrustning de få veckor om året man an ta sig dit.

Det mest spännande på hela resan var att köra från Askja till Spregisandur längs Vatnajökulls norra kant. Man måste vara försiktig och kolla med peronalen på någon Mountain hut. Är avrinningen för stor från glaciären kommer man inte fram (ingen mobiltäckning så man kan ju inte precis ringa Hertz förklara att man sitter fast i ett lavafät någonstans och be om air rescue). Igen ett spektakulärt landskap. Första 2 timmarna körde vi bara på vad som verkade vara en helt ändlös vidd av kolsvart sand. Kolla kompassen, försök följa några gamla hjulspår och sikta på Vattnajökull i fjärran. Sen ändras landskapet och bjuder på stora lava formationer och tillslut kullar klädda i lava.

Tillbringade en hel dag i området Landmannalaugar som är grönt och vackert (lavar och gräs, inte träd) vackra vattendrag. Vatten, ånga och lera som bubblar och pyser upp ur marken lite här och där. Finns en lite större camp site som kanske inte skulle vara så kul att bo på men väldigt trevligt bad. Varmt vatten som strömmar ner och blandas med en ström av kallt vatten för några perfekta badställen.

Inann vi åkte hem var vi förståss tvungna att besöka Blå Lagunen. Visst är det ett jättefint spa (gillade deras hudvårdsprodukter som man givetvis kan köpa) med en gigantiskt utomhuspool. Men det är mycket coolare att sitta i en varm lite bäck ute på the highlands

• E11a

Lapinette - Jag tycker att Sonoma valley är trevligare än Napa. Sonom aär minst lika vacker, har lika bra vingårdar men är inte lika turistigt. Sen ligger dom ju på nästan samma ställe.

Yosemite är jättevackert. Försök att bo på Wawona hotell. Kan vara väldigt mycket människor i själva dalen men man blir förvånad över hur fort man kommer bor från massorna bar aen halvtimmes vandring bort. Ta med en kikare så ni kan titta på alla klättrare på El Capitan eller Half Dome.

Kör ni ändå Highway 1 upp till SF kan man stanna till vid Halfmoon Bay. Ska tydligen vara en av de mest berömda surfställena i världen. Man kan hyra bräda (och våtdräkt för det är kallt som attan i vattnet i SF) och prova lite själv eller kolla på dom coola surfarna längre ut där de berömda vågorna bryter. Dom blir utdragna med vatten-scooter eller små motorbåtar.

Ät riktigt god Clam Chowder i sourdough bowls i SF (mmmmm... det åt man till lunch när man åkte skidor i Lake Tahoe).

Palo Alto är mysigt och Los Gatos också om man beger sig längre in i Silicon Valley.

Bay area är toppen!!!

• Stardusty

Måste säga att det känns som man var med
    Jag är bara så nojjig att jag missar något om jag inte kör runt hela ön - need I say att jag är en tvättäkta turist??!

E11a skrev 2009-01-13 22:32:35 följande:
    Lapinette - Vi har inte kommit så mycket längre med Namibia än att ha bokat flyg till Windhoek och prel bokat en Land Rover av en resebyrå. Vi har tänkt att boka genom en liten resebyrå som verkar bra. Tjejen jag först hade kontakt med (en av 3 directors) har varit borta (gift sig och varit på bröllopsresa) men hörde av sig idag så vi kan börja planera igen. Vi får se hur vi gör. Tror att det är läge att shoppa runt lite just nu, men jag börjar få rätt bra koll på vad vi vill se och göra utan att det ska bli för utspritt geografiskt. De områden vi kommer att besöka är Namib öknen, Skelett-kusten och Etosha pans. Sen är det ju massor av "finlir" kvar ang vilka saker där vi ska välja ut.Telemarkgrrl - tack för tipset med bilderna och inställningar. Har försökt igen. Ganks lite utrymme bara så man får nästan inte plats med några bilder alls ju.Angående Island så skippade vi helt hela den där grejen med att köra runt ön på "ringvägen" utan koncentrerade oss bara på mitten av ön. Svårt att avgöra hur mycket tid man behöver. Det är ju alltid för lite eller hur Nu när jag har mina bilder framför mig så kommer jag ju ihåg i detalj hur vi gjorde..... så nisom inte är jätteintresserade av Island ... vänligen hoppa till nästa inlägg! Sent flyg till Keflavik och trist hotell nära airport transport och biluthyrningsfirma.Hämta hyrbil Landrover Defender, proviantera, köra ett pliktskyldigt varv i Rekjavik och sedan styra kosan mot "vildmarken". På vägen stanade vi vid Geysir, Thingvellir och Gullfors. Sedan körde vi ut på Kjölur route som går mellan två glaciärer (Langjökull Hofsjökull). Svängde av vägen vid Kerlingafjöll och tillbringade natten där. Det var lite läskigt att köra över de första vattendragen fast dom var ganska små.Utforska området vid Kerlingafjöll. Det är ett hett geotermiskt område, dvs det sprutar upp het ånga ur jorden. Spektakulärt landskap! Vi kokade frukostägg i en pöl på marken som var väldigt varm. Lite exotiskt.Fortsate norrut och stannade för lunch i Hveravellir. Massor och bubbel och pys. Bada i en varm källa. Igen mycket vackert landskap.En natt tillbringad i staden Akureyri på norra Island för vi behövde en Hertz som kunde fixa takröcket på bilen som flyttade på sig. Söt liten stad.Söder ut upp på th ehighlands igen men denna gån en mer östlig rutt på F88. Spektakulärt landskap. Stora lavafält i olika formationer. Floder att korsa. Annorlunda växtlighet.Besök Askja. En jättestor krater. Roligt att köra upp dit. En väg (4x4 är nödvöndigt) anlagd i ett taggigt och vilt lava landskap. Man stöter nöstan inte på några människor alls på the highlands. Man kan köra i timmar utan att se någon anna bil. I Askja är det dock en hel del geologer som spinger runt med mätutrustning de få veckor om året man an ta sig dit.Det mest spännande på hela resan var att köra från Askja till Spregisandur längs Vatnajökulls norra kant. Man måste vara försiktig och kolla med peronalen på någon Mountain hut. Är avrinningen för stor från glaciären kommer man inte fram (ingen mobiltäckning så man kan ju inte precis ringa Hertz förklara att man sitter fast i ett lavafät någonstans och be om air rescue). Igen ett spektakulärt landskap. Första 2 timmarna körde vi bara på vad som verkade vara en helt ändlös vidd av kolsvart sand. Kolla kompassen, försök följa några gamla hjulspår och sikta på Vattnajökull i fjärran. Sen ändras landskapet och bjuder på stora lava formationer och tillslut kullar klädda i lava.Tillbringade en hel dag i området Landmannalaugar som är grönt och vackert (lavar och gräs, inte träd) vackra vattendrag. Vatten, ånga och lera som bubblar och pyser upp ur marken lite här och där. Finns en lite större camp site som kanske inte skulle vara så kul att bo på men väldigt trevligt bad. Varmt vatten som strömmar ner och blandas med en ström av kallt vatten för några perfekta badställen.Inann vi åkte hem var vi förståss tvungna att besöka Blå Lagunen. Visst är det ett jättefint spa (gillade deras hudvårdsprodukter som man givetvis kan köpa) med en gigantiskt utomhuspool. Men det är mycket coolare att sitta i en varm lite bäck ute på the highlands
Svar på tråden Resetråden som aldrig tar slut