• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • J D

bongen80 skrev 2009-01-28 15:15:50 följande:
    ja men om man nu är så rädd att inte få valuta för pengarna kan man ju stanna hemma från middag och bara skåla med tilltuggvi HADE tänkt göra så, men vi har tänkt om och bjuder på allt o drar ner kostnaden på annat vis. jag tycker det är fräckt att be folk vänta med att gifta sig tills man har råd att bjuda på allt. det känns så girigt o materialistiskt. vart har firandet av brudparet tagit vägen? måste man ha minst 50000:- för att "få" gifta sig?

Det kostar väl inte 50000 för att gifta sig och ha fest? Vill man bjuda så kan man ju prioritera bort brudklänning och dyra ringar och ganska lätt klara sig på 5000 om man lagar mat själv och bjuder på BiB typ.

Jag skulle hellre bjuda på cocktailmingel (kostar typ 2000 för 30 pers, det har jag iaf fått ihop det till på födelsedagsfester) än ta kuvertavgift, men visst 200 skulle jag kunna betala i kuvertavgift oavsett om jag var en dålig eller bra vän men jag skulle absolut inte tycka sämre om dem av mina vänner som skulle avstå av principiella eller ekonomiska skäl.

• Mlle M

Beklagar om mitt inlägg gav skenet av att jag anvisade att de som inte hade möjlighet att gifta sig med de medkostnader detta innebär skulle vänta....

Jag är helt inne pa JD:s linje att man kan faktiskt bjuda till fest även under enklare former, tycker faktiskt att det är trist att manga bröllopsplanerare generellt sett tycks förkasta allt som inte innebär 3-rätters middag och dans och vara beredda till stora ekonomiska uppoffringar för att kunna genomföra detta. Självfallet kan man spara och bjuda till "det lilla extra" men tycker att det känns som manga verkligen bokstavligen "gar genom eld" och prioriterar lite kortsiktigt. Inte därmed sagt att man inte skall lägga saväl energi som ekonomiska resurser pa sitt bröllop men när manga tycks lägga en ansenlig mängd av sin brutto-arslön pa en fest som innebär att man maste spara undrar jag lite hur vissa resonerar.

Kanske är detta lite OT för jag förstar hur TS tänker att 200 per person är inte nagon ansenlig summa för den enskilde gästen men skulle vara ett välkommet bidrag i den stora utgiften som aligger brudparet men jag haller fast vid min standpunkt att man istället skall revidera sin plan och anpassa den efter gällande ekonomiska förutsättningar.

Jag hade faktiskt som förslag att själv gifta mig och ha en lunchbjudning men blev nedröstad av min blivande som verkligen vill ha ett "once in a lifetime" party i dagarna tva men jag tycker ända att det finns gränser pa hur ekonomiskt försvarbara vissa inslag kan vara.

• Saltakatten

Att gifta sig är väl i princip gratis. Det är ju festen som kostar. Personligen hade jag hellre bjudit på något väldigt enkelt än att be mina gäster betala för en tre-rätters som de själva inte har fått välja.

Skulle jag få en inbjudan till ett bröllop med kuvertagift så skulle jag säkert gå, beroende på hög avgiften var. Det som jag tycker kan bli lite problematiskt med TS plan är att vissa ska betala men andra får gå gratis. Särskilt om de som blir bjudna kanske köper en present men de som betalar kuveravgift kommer tomhänta som någon annan skrev.

Förresten borde det väl heta anmodan och inte inbjudan till ett bröllop om man har kuveravgift?

• Luucie

Alltså man får väl rätta mun efter matsäcken kan jag tycka...

Man måste inte vänta med att gifta sig bara för att man inte har råd att ha stor fest.
    MEN man får väl ändå se till att anpassa festen då efter de förutsättningar man har och inte be gästerna betala för kalaset?!

Och, Bongen80, det som jag tycker känns girigt och materialistiskt är när brudparet bestämmer att gästerna ska betala si och så mycket för att få vara med på deras "stora" dag...

• Ore
    bongen80 skrev 2009-01-28 15:02:51 följande:
    Vad är det som säger att man måste bjuda på allt då? Vi ska visserligen göra det, men jag skulle inte tycka att det var konstigt att betala för sig, man går ju ut o äter på restuarang ibland?? Sitta o vräka i sig massa gratis mat o dricka bara för att nån annan betalar...är det etikett det? Bara en tanke....alla gör som dom vill det är helt upp till brudparet tycker jag. Sen kan man ju även fråga sig hur snyggt det egentligen är att skriva önskelistor, det känns lite "gamigt" men det är ju så man gör (vi också. SÅ länge man själv känner att ens STORA DAG blir perfekt så är det bara att köra på. Jag hackar inte på nån jag bara kom på mig själv med att fundera lite.....oj va långt det blev
    Och då funderar jag vidare, jag har ju min åsikt om kuvertavgifts vara eller inte vara, och jag gillar det egentligen inte alls, men det är ju upp till var och en att bestämma. Hoppas att TS inte tar illa upp...

Jag tycker inte att argumentet "man går ju ändå på restaurang ibland" är ett bra argument för att ha kuvertavgift. En restaurang går man till om man har råd, man väljer själv hur mycket pengar man vill lägga på det och vad man vill äta. Med kuvertavgift kanske man riskerar att betala för man man knappt gillar...

Jag tror inte att någon sitter och vräker i sig för att det är gratis. Det är ju brudparet som har valt att bjuda på mat och dryck, vill man inte göra det kan man ju lösa det på något annat sätt.

Är det snyggt att ha en önskelista? Ja, det tycker jag nog. Inte om man trycker upp den i ansiktet på folk, kanske. Men att de som tog emot OSA kunde svara på vad vi önskade oss, uppskattade både de och vi. Vi fick även en del direkta frågor på vad vi önskade oss.

Jag har också funderat över varför just bröllop är ok att låta andra betala. Ingen tar ju kuvertavgift vid dop, student eller födelsedagsfiranden... Visst att man vill ha ett drömbröllop, men det är ju ändå parets _egna_ bröllop. Om paret inte har råd med det bröllop de vill ha så kanske de borde anpassa sina planer. På samma sätt som de måste anpassa sig om de inte har råd med drömbilen, drömhuset, drömsemestern, drömkläderna i garderoben osv...
  • Luucie

Jag måste bara säga att inte ens tanken på kuvertavgift för bröllop någonsin slagit mig eller ens kommit upp i diskussion innan jag kom hit och såg det på BT...
    Trodde inte att det förekom...

• bongen80

Ja jag är inte för eller emot nånting, jag hade bara en del funderingar....tyckte att det lät fel när vi skulle knåpa ihop inbjudningar att skriva vad vi önskar oss. som jag skrev tidigare, så tycker jag att man gär som man själv vill. jag är ju tyvärr en sån som måste utvärdera alla tankar jag får positivt mot negativt, vända o vrida på allt. Vi har haft 10 ideer om hur middag o allt ska se ut o är väl inte spikat till hundra ännu....jag vill ju att det ska kännas helt perfekt. Dt värsta är väl om man i efterhand ångrar att man gjorde på ett visst sätt eller inte gjorde....

• momi boki

personligen skulle det aldrig fall amig in att ta betal för folk ska gå på mitt bröllop skulle skämmas ihjäl va att ja kuvert avgift. om det är 5 personer i familjen vilket det är i mesta dela blad mina vänner blir det sjukt mycket pengar för folk, dessutom anser jag INTE ha ja ska betala för att nån gifter sig,,, då skulle ja dra ner på gäster o rätta plånboken efter vad inhållet säger,,, eller kanske skjuta upp o spara mera

• stavfellet

Jag blir förvånad över att det tycks vara en känslig fråga överhuvudtaget. Men som tur är får ju varje par göra som man vill med avgiftens vara eller icke vara

Men hur som helst TS, så tycker jag själv att 200 är en okej summa som vi också lutar åt. Jag tror att vi tänker be alla (vuxna) betala men de som jag vet har svårt med ekonomin får ett annat inbjudningskort helt enkelt. Jag ser ju hellre att dom är där än tvingas avstå för att de inte har råd. Alla vi har pratat med om kuvertavgift har varit väldigt positiva och lättade över att slippa ha ångest över den perfekta gåvan (som dessutom oftast är dyrare än 200-400kr)

• Mrs Baom

Oj, oj , oj vad infekterat detta ämmne är!! men jag bad om era åsikter och jag har fått både ris och ros. Jag tänker såhär, vi har blivit bjudna till otaliga 30 och 50- års fester där det stått i inbjudan att man ska sätta in en summa på ett konto och då får man mat och dryck. Ingen har tyckt att detta varit konstigt/snålt/sniket å vad mer ni kallar det (ni som inte gillar avgifter) Varför är det inte ok att göra så med ett bröllop? Vi har inte ens bestämt oss för att ha någon avgift, detta är bara ett förslag för att få ner kostnaderna. Jag vet att vi kan spara in på andra ställen, som ni skriver på klänning, ring, blommar, gästlista.. Men det man har kvar efter bröllopet är mannen, ring å klänning (om man nu köper sin klänning) sen har man alla kort från festen å minnen. Jag vill inte dra in på min ring, den ska jag bära hela livet sen kommer den att kosta 2000:- så den kan knappast bli billigare.

Som sagt ett mycket infekterat och intressant ämne detta;)

Svar på tråden Kuvertavgift...