• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • marsros

Jag tycker att det är fel att bjuda och ta betalt. I min värld säger det emot varandra.

Är helt chockad över att det tydligen finns folk som tar betalt på en 50-års fest eller liknande. Vart är samhället då på väg? Som Ore skriver...snart får man väl pröjsa för fika hemma hos vänner.

Nej att betala för sig var en sak man gjorde som student då man gick ihop om att laga middag, köpa sprit och så vidare. Jag skulle bli lite sårad om nån av mina vänner idag skulle erbjuda sig att betala för mat eller vin om jag bjudit hem dem på middag. För mig spelar storleken på firandet ingen roll. Man får mätta festmunnen och egot efter matsäcken i min värld.

och vill man ha pengar till en fest så skriv i sånt fall det i önskelistan så får gästena själva bestämma summan.
    Bröllop är ingen föreställning där gästerna är betalande applåderande publik!!!

• Lattelover

Äsch! Har läst hela tråden inkl TS förklaringar. Om det "brukar" vara kuvertavgift i gänget och ni dessutom fixar hemtransport åt alla (mkt trevligt initiativ) o inte vill ha nåra presenter tycker jag ert förslag är alldeles ypperligt. Som du själv skrev, ni känner era gäster o vet att de har 200 pix per skalle att lägga o det tror jag de gör mer än gärna för att få va me o fira er och med er! Kör på det! O man kommer lätt upp i 200 kr om man ska köpa nåt nytt å ha på sig, ta taxi hem, köpa present etc...

Vissa tycker att man måste bjuda på allt för att man bjuder in till bröllop. Men alla har olika förutsättningar, och 200 pix för en helkväll är inget jag hade tyckt var skumt o betala. Hade blivit glad att få vara med o fira istället för att ni "bara" varit me närmst sörjande.

• marsros

Måste tillägga att man inte måste bjuda på allt..tex obegränsat med sprit.

Men jag håller med föregående talare att du verkar ha fixat allt så trevligt och bra för gästerna som möjligt. Så om det är vanligt i din krets gör som du tänkt, men jag tycker det är snyggare att i sånt fall be om frivillig summa i bidrag eftersom det är istället för present.

presenten är i och för sig inte betalning för festen utan en lyckogåva till brudparet. Jag skulle ge present även om jag är förhindrad att komma på bröllopet.

• linzen80

Har en bekant som gifte sig,dom tog ingen kuvert avg,istället gjorde dom så att på sin bröllopshemsida där önskelistan fanns,så skrev dom att dom inte önskade sig några presenter utan bara att alla skulle komma,ville man ändå ge något så ett bidrag till festen isånnafall.Då kunde folk lämna en slant om dom ville

• MulleNuh

Oj. Men ni som säger detta med att man kanske ska betala för kaffe hos en kompis! ´Svävar ni inte iväg lite nu va?!

• MsomiMarie

Shit vad folk tar illa upp angående kuvertavgiften...Gör som ni vill MRS Baom,som ni tycker känns bäst. Jag vet att i min umgängeskrests skulle vara lugnt att betala en kuvertavgift. Det har vårt gäng snackat om förut. Jag antar att jag/vi inte är så traditionella av oss...Vårt bröllop,vi gör som vi vill! De e ju fortfarande samma sak att be folk lägga pengar till bröllopsresan...tror ju säkert att folk lägger nån hunka där också...skulle bli förvånad om nån bara la en tjuga!

Man ser kuvertavgiften på olika sätt helt enkelt. No big deal enligt ohyffsade mig. Ärlig skulle jag vilja säga!

• MrsCoverdale

Angående kuvertavgiftens vara eller icka vara..
    Faktum är att oavsett om man väljer att ha en kuvertavgift eller inte så kostar varje kuvert (3rätter + 3glas vin + avec) någonstans mellan 600-1000kr. Jag är absolut för kuvertavgift, men det verkar också vara mer vedertaget här uppe i norr.
    Ber jag mina gäster betala 2-500kr/pers ISTÄLLET för present så bjuder jag fortfarande på en stor del av kostnaden.
    Faktum är också att det står alla fritt att tacka ja eller nej till en bröllopsinbjudan!

Och till sist, om min vän ber om kuvertavgift på några hundra för att få möjligheten att ställa till med sitt drömbröllop så anser jag det mer SNIKET att sitta och sura över priset.. Jag hjälper gärna mina vänner att få en så bra dag som möjligt. Och hade jag vänner av motsatt åsikt hoppas jag att de låter bli att besvära oss med sin närvaro!

• älskarlivet

Vi var bjudna på min kusins bröllop för ca 10 år sen och de hade kuvertavgift. Detta innebar att vi (mina föräldrar och jag) inte hade råd att gå.. Mina föräldrar var arbetslösa och även små pengar var stora för dem.. Så tänk på, att även om det "bara" är 200 kr så kan det innebära att en del inte har råd.

• Zozo

JAG ville inte ha ngn kuvertavgift men jag skulle definitivt inte vägra ga pa ett bröllop som hade det bara för den sakens skull. Men folk kan bli upprörda för det mesta, i synnerhet här pa BT (Jag fick höra att jag inte var gift pa riktigt bade för att jag är borgerligt gift och för att vi inte alltid bär vara ringar, att min klänning inte var "riktig" för att den var röd, att man inte kunde ha sittning utan toastmaster etc etc)

Det jag tycker later mysko är att lata vissa betala och andra inte.. Vänd pa ditt uttryck om att de "som kanske inte är villiga att betala och dämed inte anses vara riktiga vänner" .. De som ska betala är alltsa mindre vänner för er da?

• GustAn

helt klart olika attityder norr söder i sverige enligt min erfarenhet.
    mina vänner i norr tycker det är självklart att betala kuvertavgift på 2-300kr. "vem har råd att punga ut 80-90000kr på ett bröllop i vår ålder".
    men mina vänner i södra sverige skulle betala utan problem men själva aldrig andvända sig av det.

bara en reflexion.

Svar på tråden Kuvertavgift...