• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • SommarNoll9

Fast om du då byter ut presenten mot kuvertavgift så blir ju kostnaden densamma...

• J D

SommarNoll9 skrev 2009-01-29 13:28:10 följande:
    Fast om du då byter ut presenten mot kuvertavgift så blir ju kostnaden densamma...

Jag skulle köpa ngt även om det var kuvertavgift...

• Vill nu

Men då är det ju ditt eget val! De flesta skriver ju väldigt tydligt att kuvertavgiften är ISTÄLLET för present, och det är ju dessutom allmänt vedertaget!
    J D skrev 2009-01-29 13:29:07 följande:

Jag skulle köpa ngt även om det var kuvertavgift...
  • MsomiMarie

Jag personligen skulle inte ta illa upp om jag var tvungen att betala en kuvertavgift. Vet flera stycken som har haft det så. Att man betalar någon hunka och slipper köpa bröllopspresent istället.

Vi kommer då absolut att ha kuvertavgift på vårt bröllop! Hur ska man annars ha råd med någon ordentlig fest?! Sedan så vill då inte jag ha några bröllopspresenter. Man kommer ju ändå bara få nånting man inte vill ha,en tråkig kökspryl,eller en bok. Det är ju inte som det var förr då man gifte sig då man fick porslin,köksredskap,saker till sitt nya gemensamma hem i bröllopspresent. Nu har man väl oftast bott ihop rätt länge och har redan allt och ännu mer.

Jag själv skulle hellre betala kuvertavgift istället för att få värsta ångesten över att måsta hitta på en present!

Men folk gör som de vill,men jag röstar för kuvertavgift!

• Ore

Vill nu skrev 2009-01-29 13:39:44 följande:

Men då är det ju ditt eget val! De flesta skriver ju väldigt tydligt att kuvertavgiften är ISTÄLLET för present, och det är ju dessutom allmänt vedertaget!J D skrev 2009-01-29 13:29:07 följande:
    Hade det varit allmänt vedertaget hade man inte behövt skriva ut att kuvertavgiften är istället för present. Det anger ju väldigt tydligt att det är present som är normen.
  • J D

Ore skrev 2009-01-29 14:03:22 följande:
    Vill nu skrev 2009-01-29 13:39:44 följande: Hade det varit allmänt vedertaget hade man inte behövt skriva ut att kuvertavgiften är istället för present. Det anger ju väldigt tydligt att det är present som är normen.

Och ngt som är vedertaget kan knappast ses som ett brott mot etikett vilket kuvertavgift på bröllop anses vara, såvitt jag vet.

Och ang. presenter så skulle jag aldrig ha mage att anmärka på att de var tråkiga. Den största presenten är att våra gäster kan komma på en fest som vi bjuder dem på för att de ska vara med och fira oss.

• Bondbönan

Hmm... nu har jag funderat lite till på varför jag reagerade negativt på TS.
    Det beror nog på särbehandlingen av gästerna.
    Jag förstår att endel brudpar vill få sponsring till festen. Endel ber föräldrar hjälpa till, andra sina gäster. Men just det här att "några gäster betalar medans andra slipper" känns inte bra, enligt mig.
    Det finns säkert några utav dessa gäster som behöver sova på hotell eller vandrarhem, vilket också gärna kostar en slant...

Om jag hade behövt mer pengar till min fest hade jag nog hellre tagit betalt för alkoholen i stället för maten. Det finns alltid en liten risk att en gäst som betalat en "avgift" för bröllopet tar ut sin andel i öl eller drinkar... eller?

• Saltakatten
    MsomiMarie skrev 2009-01-29 13:54:14 följande:
    Jag personligen skulle inte ta illa upp om jag var tvungen att betala en kuvertavgift. Vet flera stycken som har haft det så. Att man betalar någon hunka och slipper köpa bröllopspresent istället. Vi kommer då absolut att ha kuvertavgift på vårt bröllop! Hur ska man annars ha råd med någon ordentlig fest?! Sedan så vill då inte jag ha några bröllopspresenter. Man kommer ju ändå bara få nånting man inte vill ha,en tråkig kökspryl,eller en bok. Det är ju inte som det var förr då man gifte sig då man fick porslin,köksredskap,saker till sitt nya gemensamma hem i bröllopspresent. Nu har man väl oftast bott ihop rätt länge och har redan allt och ännu mer. Jag själv skulle hellre betala kuvertavgift istället för att få värsta ångesten över att måsta hitta på en present!Men folk gör som de vill,men jag röstar för kuvertavgift!
    Varför skulle du bara få sånt som du inte vill ha? Det går ju att ha en önskelista.

Även om man har bott ihop finns det väl nästan alltid saker mankan behöva. Själva önskade vi oss i och för sig "tråkiga" köksprylar bland annat men jag har vänner som önskat sig t ex fina viner eller champagne och sånt som man faktiskt förbukar men som man kanske inte alltid unnar sig.

Andra kanske ser det som en utmärkt tillfälle att byta ut sin slitna vardagsservis mot någon nyare.

Vet inte vad du menar med en ordentlig fest men vi sparade ihop kostnaden och vi fick en ordentlig fest, dock med begränsad bar efter middagen.
  • Shortvalleywoman

Jag har varit på både bröllop och större födelsedagsfester där man har haft kuvertavgift. Tycker inte det är någon big deal...

Den enda gången jag blivit störd var när min bästa kompis fyllde 30 och "bjöd på" fest med kuvertavgift. Och det jag störde mig på var att hennes mamma ringde och tyckte att jag skulle vara med och lägga pengar till en present till min kompis. Men då sa jag faktiskt nej, jag tyckte det räckte att jag dels betalade kuvertavgiften och dels ägnade närmare 10 timmar åt att fixa musik till festen.

Min kompis visste dock inget om sin mammas tilltag och blev jätteförvånad över att hon fick present också, hon tyckte det var present nog att folk kom på festen...

• Bondbönan

Det finns alla sorters mammor...

Svar på tråden Kuvertavgift...