• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • Luucie

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det här med att det är ok ibland att betala för sig men inte vid bröllop...

På något sätt så tycker jag att bröllop är något som handlar bara om de två som gifter sig.
    Allt är fokuserat på dem, talen handlar om dem, maten/spriten/tårtan är utvald av dem, musiken är anpassad efter dem, de dansar första dansen och alla tittar på dem, gratulerar, berömmer...det är ju en egotripp utan dess like och att man ska be gästerna betala för den här hyllningen till sig själv...ja jag vet inte...bara att det känns helt fel!

När man fyller år eller firar ett nytt jobb eller vad det nu kan vara så frågar man ju folk om de har lust med fest eller att hänga med ut? Man klargör ofta de ekonomiska förutsättningarna innan man bestämmer något.
    Det är också mycket lättare att säga nej om man inte tycker att man har råd...bra mycket enklare än när det gäller bröllop...

• DanKat
    MsomiMarie skrev 2009-01-29 23:34:23 följande:
    Jag hade säkert fått fina presenter med,men jag vill hellre vara utan och ta ut en kuvertavgift. Jag vill helt enkelt inte ha viner,champagne eller ngn servis,nytt proslin... Jag har allt jag vill ha...Sedan har jag alltid tyckt att det känns skumt att skriva önskelista och skicka ut till gästerna,vet inte,jag bara tycker det.
    Testa att byta ut alla "jag" i ditt inlägg mot "vi" För jag antar att du inte ska gifta dig ensam
  • Bondbönan

Mrs Baom, bjuder du bara gäster som bor i samma stad? Eller hur långt kan man be att bli hemskjutsad?

Håller med Luucie, det är något speciellt med bröllop.. hade känts fel att "ta betalt" av gästerna. Man får liksom se till att fixa festen efter plånboken! (eller låna/få utav föräldrarna vilket hos endel är tradition)

Vi ska ha festen på Ulvön i Ljungskile. Det är även ett vandrarhem. Vi har tänkt att gästerna betalar för övernattningen i stället för present. Men det är kanske lika illa?

• Lady o Lufsen

...låter ni bli att bjuda dom "som kanske inte är villiga att betala och dämed inte anses vara riktiga vänner" så kanske ni har råd och därmed inte behöver ta ut kuvertavgift från någon!?

• JPerlestam

Att betala för övernattning är inte lika illa, man behöver ju inte övernatta om man inte vill. Men gå på bröllopet vill man ju säkert och då är det tråkigt om man inte har råd.

Det jag inte heller förstår är att man tycker inte själv att man har råd att hålla en fest men tycker att ens gäster ska ha råd att ordna det till en istället! Det är ju inte de som har bestämt att paret ska gifta sig och inte heller de som får bestämma platsen för festen, menyn mm.... Vi ska bara bita ihop och betala annars är vi elaka och inga riktiga vänner. Jag har precis betalat mitt bröllop, trodde inte jag skulle behöva hjälpa till och betala för andras också.

• Ore

Mrs Baom skrev 2009-01-29 18:45:20 följande:

Någon skrev om olika kostnader som gästen får betala även förutom den eventuella kuvertavgiften och det har vi löst på det här viset. Vi har valfri klädsel på vårt bröllop, kom i era vanliga kläder om ni vill. Vi har fixat så att det finns folk som kör hem gästerna och deras bilar efter festen så taxi behövs inte. Vi vill inte ha några presenter, det står i det utskickade brevet, eller inbjudan som det heter. Barnvakt får de fixa själva men alla de som har barn har sina föräldrar i livet å de boede väl inte ta betalt för att passa sina barnbarn. Möhippa är inget som jag önskar, min m2b vill absolut inte ha nån svensexa då det ofta förekommer pinsamheter. Vill våra vänner fiixa nåt så kan vi dricka lite vin å se en film. Då vi fixat ganska mycket av dessa så kanske det inte skulle vara så farligt att betala 200:-. Men som jag skrivit förut, vi har inte bestämt oss för om vi ska ha nån kuvertavgift än:)Helt klart en spännande diskussion, å vi kan ju vara överens om att vi är oense;)
    Härligt att höra att du inte har något emot diskussionen! Ni verkar ju verkligen anstränga er för att detta verkligen ska bli den enda kostnaden för era gäster. Och jag minns att du också skrivit att det är socialt accepterat i din umgängeskrets...

Och jag håller med om att det är en intressant diskussion. Hos mig finns det en liten oro om vart det ska sluta... Jag GILLAR de gamla sedvänjorna att man bjuder, bjuder igen, värdinnegåvor, presenter till de som firas osv... Jag är rädd att om kuvertavgifter blir socialt accepterat vid enskilda firanden, vart slutar det då? Hur lång tid dröjer det innan man förväntas betala kaffet om man är hemma hos en kompis och dricker en kopp?

Att ha kuvertavgift som ett sätt att styra vad man får, vilket MsomiMarie skriver, tycker jag är otroligt ohyfsat, ärligt talat. Gästerna är väl ändå inte där för att ni ska få presenter, utan för att ni vill ha dem där på er stora dag. Att de flesta säkert kommer ha presenter med sig är ju för att det hör till den tradition vi har här. En önskelista styr då upp vad man får. Om ni har alla prylar ni vill ha kan ni väl önska er pengar till festen, pengar till en resa, restaurangbesök, konsertbiljetter eller andra upplevelser. Helt enkelt något som ni ändå tänkt lägga pengar på, gemensamt.
  • Mrs Baom

Bondbönan: Vi har alla gästr i samma stad, eller håla som vi bior i. De få som kommer långväga ifrån, de har vi fixat boende till i samma stad/håla.

Kanske är klumpigt uttryckt av mig då jag skriver i trådstarten "om de inte vill betala kanske de inte är så bra vänner när det kommer till kritan" många av er har reagerat på detta, vad jag menar är att alla de vänner som vi bjuder är nära väner med antingen mig eller min m2b, Vi vet att samtliga har råd med 200:- och som skrivits förut så är det accepterat i vår kompiskrets att betala en kuvertavgift vid olika festarrangemang. Så vad jag menar är att, om de inte vill betala den avgift som vi satt så tycker de uppenbarligen inte att det är värt att vara med på vår stora dag. Och jag/vi tror och hoppas att alla våra vänner ska vilja vara med, tycka det är värt 200:- och bevittna vår vigsel och bröllopsfest. Skulle det vara så att de tycker att kostnaden är för dyr så kan de ju alltid nöja sig med att komma till kyrkan, den är gratis för alla;)

Eventuellt så kommer det ordna sig ändå för oss så att vi inte kommer ta ut någon kuveravgift, men det får tiden utvisa!

• ElMac

Kan detta med kuvertavgift höra samman med vart i landet man bor? Jag bor i norrland och här är det vanligast att ha kuvertavgift. Tror att både de som gifter sig och gästerna tyker de känns enklast.

• Augusti2010
    Bondbönan skrev 2009-01-30 08:38:13 följande:
    Vi ska ha festen på Ulvön i Ljungskile. Det är även ett vandrarhem. Vi har tänkt att gästerna betalar för övernattningen i stället för present. Men det är kanske lika illa?
    Jag tycker inte att det är fel att ta ut avgift för övernattning, om gästerna har ett val att sova över eller inte. Har man bröllop på en ö där gästerna i praktiken inte har något val annat än att sova över, då är det en annan femma, och i princip samma sak som en avgift för att överhuvudtaget kunna gå på bröllopet. Men jag vet inte hur det ligger till med stället ni ska gifta er på, menar bara generellt.

För övrigt är jag emot kuvertavgift, tycker att man får rätta smak och fest efter plånboken. Har man inte råd att bjuda nära och kära på det ska man inte ställa till med sådan fest. Det är inte rätt lösning att låta gästerna betala för sig. Det går, som några påpekat, att ha en ordentlig bröllopsfest för en riktigt billig penning. Har man dyrare budget och måste ta en kuvertavgift för att ha råd, låter man i praktiken gästerna få betala för de dyra kostnader som man egentligen hade kunnat skippa. Allt för er "egotripp" som någon så träffande uttryckte det. Har man t.ex. inte råd med trerätters middag utan att ta kuvertavgift får man helt enkelt köra på buffé istället. Ni förstår poängen.

Men jag har full förståelse för att många vill ta ut en kuvertavgift och jag tror inte att många gäster tycker det är så fasansfullt hemskt. Jag skulle bara personligen aldrig tänka tanken, och jag skulle nog tycka det vore ganska tacky om jag blev bjuden på ett sådant bröllop. Likväl skulle jag naturligtvis gå och betala för mig, om det är någon jag bryr mig någorlunda om. Tack och lov är det ingen i min bekantskapskrets som skulle börja införa en sådan idé.
Svar på tråden Kuvertavgift...