Mrs Baom skrev 2009-01-29 18:45:20 följande:
Någon skrev om olika kostnader som gästen får betala även förutom den eventuella kuvertavgiften och det har vi löst på det här viset. Vi har valfri klädsel på vårt bröllop, kom i era vanliga kläder om ni vill. Vi har fixat så att det finns folk som kör hem gästerna och deras bilar efter festen så taxi behövs inte. Vi vill inte ha några presenter, det står i det utskickade brevet, eller inbjudan som det heter. Barnvakt får de fixa själva men alla de som har barn har sina föräldrar i livet å de boede väl inte ta betalt för att passa sina barnbarn. Möhippa är inget som jag önskar, min m2b vill absolut inte ha nån svensexa då det ofta förekommer pinsamheter. Vill våra vänner fiixa nåt så kan vi dricka lite vin å se en film. Då vi fixat ganska mycket av dessa så kanske det inte skulle vara så farligt att betala 200:-. Men som jag skrivit förut, vi har inte bestämt oss för om vi ska ha nån kuvertavgift än:)Helt klart en spännande diskussion, å vi kan ju vara överens om att vi är oense;)
Härligt att höra att du inte har något emot diskussionen! Ni verkar ju verkligen anstränga er för att detta verkligen ska bli den enda kostnaden för era gäster. Och jag minns att du också skrivit att det är socialt accepterat i din umgängeskrets...
Och jag håller med om att det är en intressant diskussion. Hos mig finns det en liten oro om vart det ska sluta... Jag GILLAR de gamla sedvänjorna att man bjuder, bjuder igen, värdinnegåvor, presenter till de som firas osv... Jag är rädd att om kuvertavgifter blir socialt accepterat vid enskilda firanden, vart slutar det då? Hur lång tid dröjer det innan man förväntas betala kaffet om man är hemma hos en kompis och dricker en kopp?
Att ha kuvertavgift som ett sätt att styra vad man får, vilket MsomiMarie skriver, tycker jag är otroligt ohyfsat, ärligt talat. Gästerna är väl ändå inte där för att ni ska få presenter, utan för att ni vill ha dem där på er stora dag. Att de flesta säkert kommer ha presenter med sig är ju för att det hör till den tradition vi har här. En önskelista styr då upp vad man får. Om ni har alla prylar ni vill ha kan ni väl önska er pengar till festen, pengar till en resa, restaurangbesök, konsertbiljetter eller andra upplevelser. Helt enkelt något som ni ändå tänkt lägga pengar på, gemensamt.