• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • Ore
    Bondbönan skrev 2009-01-28 18:50:08 följande:
    Orsaken till att detta känns infekterat är att det är en klassfråga.Många är vana att betala för sig i vänskapskretsen/släkten medan andra ser det som ett skämt, att det är självklart att bli bjuden.Tror inte att vi någonsin kommer att bli överens...
    Klassfråga????

Det tror jag inte på, tyvärr. Jag är absolut inte överklass, och mina föräldrar har aldrig någonsin bett om kuvertavgift vid firanden, ens när de levde under existensminimum.
  • didis

Är det vanligt i bekantskapskretsen men kuvertavgift så är det ju accepterat där och det är bara att köra!

Precis som Ore har jag aldrig fått en inbjudan där det varit kuvertavgift så för min del är det mycket främmande.

Däremot har jag varit på fester där det bjudits på mycket enkel mat (typ gryta och ris eller soppa) när de som bjuder inte har haft möjlighet till annat.

Själva har vi helt enkelt väntat tills vi känt att vi haft möjlighet att prioritera en bröllopsfest.

• Vill nu

Lite OT, men jag tror att det spelar in lite var man kommer ifrån! Får känslan av att det är mer accepterat i norra Sverige, än i södra...
    Nu säger jag inte att det ALLTID är så, men här uppe vet jag nästan ingen som tycker det är konstigt!

• didis

Vill nu skrev 2009-01-28 20:17:39 följande:

Lite OT, men jag tror att det spelar in lite var man kommer ifrån! Får känslan av att det är mer accepterat i norra Sverige, än i södra...Nu säger jag inte att det ALLTID är så, men här uppe vet jag nästan ingen som tycker det är konstigt!
    När vi bodde i Umeå förekom det inte fast det var fattiga studentkretsar.
  • J D

Vill nu skrev 2009-01-28 20:17:39 följande:
    Lite OT, men jag tror att det spelar in lite var man kommer ifrån! Får känslan av att det är mer accepterat i norra Sverige, än i södra...Nu säger jag inte att det ALLTID är så, men här uppe vet jag nästan ingen som tycker det är konstigt!

Tror också att det är mer vanligt i de mer norra delarna. Min syster berättade att många av hennes klasskompisar på högskolan Dalarna har kuvertavgiftsbröllop.

Tror inte heller på det här med klassfrågan för övrigt baserat på egen erfarenhet. Har snarare varit så att medelklassen varit mer "nu ska vi dela upp det här så att det blir rättvist" när man har gjort ngt gemensamt ihop. För mig är sådant t o m onödigt- om ngn är hemma hos mig så bjuder jag om vi nu inte skulle kommit överens om ngn stor tillställning fast ärligt talat skulle jag ha svårt för ens en sådan sak. (Och jag är student).

• SommarNoll9

Jag bor i Umeå och jag är beredd att hålla med om att det är mer vanligt här med kuvertavgift. Det beror lite på hur stor fest man vill ha om man tar en kuvertavgift eller inte. I min vänskapskrets är det ingen som tycker det är konstigt med kuvertavgift, det är snarare så att alla tycker det är skönt att betala kuvertavgift istället för att måsta jaga en present som man hoppas att brudparet ska uppskatta. Jag har varit på bröllop både med och utan kuvertavgift och tycker verkligen inte det är konstigt. Varför skulle det vara det?! Vi ska ha kuvertavgift på vårt bröllop och jag skiter fullkomligen i vad folk tycker om det. Vill man inte betala så behöver man inte komma, det är inte svårare än så. Självklart tar vi ingen kuvertavgift för barn, utan bara vuxna.

• Luucie

Men är det ens särskilt vanligt att man tar betalt för maten när man har bröllop?

Som sagt jag hade aldrig ens hört talas om det innan BT?!

Hoppas att det bara försvinner bort...tycker det är suger

• Cackis

Jag har varit på bröllop med kuvertavgift - bor i Stockholm för övrigt OCH jag även varit på både 25-års fester och 30-års fester med kuvertavgift. Inget som jag upprörs över alls!

• JPerlestam

Jag tycker inte heller att kuvertavgift är ok, enligt mig så gör man bara saker man har råd till och att gifta sig behöver inte vara dyrt. Det är väl gift man vill bli? Jag gifte mig i december, vi betalade allt själv och jag kan säga att det enda som spelade någon roll denna dag var känslorna mellan mig och min man.
    Jag har nu blivit bjuden på ett bröllop där kuvertavgiften är på 400kr per person eftersom man valt att ha middagen på en restaurang som tar 40000kr för mat till 25 personer. Där hade man lätt kunnat hitta nått billigare. När jag opponerar mig mot detta säger den blivande bruden att det är ju bara istället för present. Men hur kan man förvänta sig att ens gäster hade köpt presenter för minst 800kr per par för familjer blir det ju ännu dyrare. Det hade vi aldrig ens tänkt men nu är vi tvugna för att ens kunna gå på bröllopet.

• Saltakatten
    JPerlestam skrev 2009-01-28 21:34:11 följande:
    Jag tycker inte heller att kuvertavgift är ok, enligt mig så gör man bara saker man har råd till och att gifta sig behöver inte vara dyrt. Det är väl gift man vill bli? Jag gifte mig i december, vi betalade allt själv och jag kan säga att det enda som spelade någon roll denna dag var känslorna mellan mig och min man.Jag har nu blivit bjuden på ett bröllop där kuvertavgiften är på 400kr per person eftersom man valt att ha middagen på en restaurang som tar 40000kr för mat till 25 personer. Där hade man lätt kunnat hitta nått billigare. När jag opponerar mig mot detta säger den blivande bruden att det är ju bara istället för present. Men hur kan man förvänta sig att ens gäster hade köpt presenter för minst 800kr per par för familjer blir det ju ännu dyrare. Det hade vi aldrig ens tänkt men nu är vi tvugna för att ens kunna gå på bröllopet.
    Men oj! Det är ju verkligen för mycket!
Svar på tråden Kuvertavgift...