• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • JPerlestam

Precis min tanke, men till svar fick jag att passade det inte var det ju bara att låta bli att komma. Nice.

Saltakatten skrev 2009-01-28 21:37:47 följande:
    Men oj! Det är ju verkligen för mycket!
  • Vill nu

Jag har faktiskt bara varit på ett bröllop som INTE haft kuvertavgift!
    (Bor i Umeå nu, men är uppväxt i Östersund)

Luucie skrev 2009-01-28 20:57:48 följande:
    Men är det ens särskilt vanligt att man tar betalt för maten när man har bröllop?Som sagt jag hade aldrig ens hört talas om det innan BT?!Hoppas att det bara försvinner bort...tycker det är suger
  • Tess80

Folk för göra som dom vill i denna fråga. Man tycker olika och har olika syn på detta. Huvudsaken är att man får det bröllop som man vill ha och att gästerna tycker att det är okej.

Men vi ska bjuda alla som kommer. Tycker personligen att man så lite som möjligt ska "kräva" saker utav gästen när det är vi som ställer till med festligheter. För det är som sagt en gäst till vår fest, vårat nya liv tillsammans som jag och min livspartner bestämt att vi ska göra tillsammans. Tycker att gästen ska få bestämma själv om den vill ge eller sponsra med något.

• SommarNoll9

Ja det är ju bara att konstatera, alla tycker olika och det är ju så livet är.

De som vill ta kuvertavgift gör det och de som inte vill utan har råd att betala hela kalaset själv gör det.

• Vill nu

Exakt!

SommarNoll9 skrev 2009-01-28 21:54:50 följande:
    Ja det är ju bara att konstatera, alla tycker olika och det är ju så livet är. De som vill ta kuvertavgift gör det och de som inte vill utan har råd att betala hela kalaset själv gör det.
  • Anna  Henrik

Jag bor i Luleå och det är inte vanligt med kuvertavgift på bröllop. varken här eller längre norrut..

• Anna  Henrik

såg just att någon skrivit att det är vanligt i Dalarna och det enda bröllop jag har hört talas om som haft kuvertavgift är ett i Dalarna..

• linzen80

Jag tycker d är okey med kuvetavgift,så länge det inte är så stor summa,känner att har man inte råd att bjuda på festen så får man hålla det lite enklare för mindre peng så att gästerna ska kunna komma utan att känna sig ruinerade,eller att nån kanske inte kan komma pga inte har råd med kuveravgiften.Vi reser bort och gifter oss så nån bröllopsfest blir det inte,kommer att samla släkt å vänner efter vi kommit hem å bjuda på ett mindre kalas med mat å dryck i vårat hem.

• Saltakatten
    JPerlestam skrev 2009-01-28 21:39:15 följande:
    Precis min tanke, men till svar fick jag att passade det inte var det ju bara att låta bli att komma. Nice.
    Tänker ni gå? Det är nog få familjer som köper bröllopspresenter för 800 kr. Det skulle vi nog bara göra om någon inom familjen gifte sig.
  • Luucie

Det jag tycker är riktigt konstigt är att man inte verkar tänka alls på att det alltid kostar för gästen oavsett kuvertavgift eller inte...
    Transport, fina kläder, present, barnvakt, möhippa/svensexa etc...

Jag har iallafall aldrig gått på bröllop i mina vanliga gamla trasor...sen har de flesta klädkod också och vi har inte smokingar och frackar hängandes hemma i våran garderob...

Ofta tar man taxi från festen hem och ibland även mellan kyrkan och festen...

Presenten, har aldrig gått på fest utan present...

Om alla man känner är bjudna på samma bröllop eller om man inte har någon som ställer upp måste man betala för barnvakt...om brudparet önskar barnfritt..

Möhippor och svensexor vill jag knappt tänka på hur mycket pengar som gått åt till...

Observera gärna att jag inte opponerar mig mot någon av ovanstående kostnader...
    Men kom igen, då kan jag väl ändå få bli bjuden på middagen?

Svar på tråden Kuvertavgift...