• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • bongen80

Etikettsguiden i en bröllopstidning (kommer inte ihåg vilken) gjorde klart o tydligt att kuvertavgift inte har något som helst samband med presenter....

vi tänkte först ha skål med goda tillbehör för alla inbjudna och middagen för de som betalade kuvertavgift.
    presenter är ju mer eller mindre frivillgt, men vi tänkte så att alla ändå blev bjudna på något som tack för att de ville fira dagen med oss, o dom som ville/hade råd/ eller hur man ser det även firade med oss på kvällen.

• Smiiilla

Min personlig åsikt är att kuvertavgift INTE har på bröllop att göra. Har man inte råd att bjuda så får man antingen dra ner på antalet gäster, göra ett annat koncept som inte kostar lika mycket eller helt enkelt skjuta upp bröllopet tills man har råd.

Jag tycker att det är riktigt SNÅLT att BJUDA på ett bröllop och sen i nästa andetag be sina gäster betala för sig. Som någon annan skrev så är ju presenter en frivillig sak.

Jag skulle inte ha gått på ett bröllop med kuvertavgift hur bra ekonomi jag än har... och jag kan vara en bra vän för det!

• Luucie
    bongen80 skrev 2009-01-28 14:48:45 följande:
    Etikettsguiden i en bröllopstidning (kommer inte ihåg vilken) gjorde klart o tydligt att kuvertavgift inte har något som helst samband med presenter....
    Kanske man ska ta med en nypa salt...då faktiskt kuvetravgift på bröllop knappast är etikett alls...
  • bongen80

Vad är det som säger att man måste bjuda på allt då?
    Vi ska visserligen göra det, men jag skulle inte tycka att det var konstigt att betala för sig, man går ju ut o äter på restuarang ibland?? Sitta o vräka i sig massa gratis mat o dricka bara för att nån annan betalar...är det etikett det? Bara en tanke....alla gör som dom vill det är helt upp till brudparet tycker jag. Sen kan man ju även fråga sig hur snyggt det egentligen är att skriva önskelistor, det känns lite "gamigt" men det är ju så man gör (vi också. SÅ länge man själv känner att ens STORA DAG blir perfekt så är det bara att köra på. Jag hackar inte på nån jag bara kom på mig själv med att fundera lite.....

oj va långt det blev

• 4ever2

Hur ska du lösa det med inbjudningar, de måste ju då se olika ut för det som ska betala och de som kommer gratis? Tycker det blir en konstig hierarki bland gästerna. För övrigt tycker jag det är konstigt att ta betalt för mat när dina gäster inte ens får bestämma vad de ska äta. Du bestämmer ju helt och hållet vad de ska få för sina pengar. Jag håller med Smilla.

• Brud 090808

jag tycker att det är upp till var och en, jag håller dock med om det som Ore skrev om hur kul det är för dem som då betalt och inte har present medan det finns folk som kommer ha det. Ett annat förslag är att ni skiver förljande vilket jag tyckte var bra som en kpmpis kompis har i sin inbjudan att de där med presenter är alltid en svår grej, har du funderingar på att ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till själva festen, hur stort eller litet detta bidrag är upp till var och en, det viktigastre för oss är att ni kommer. Detta tyckte jag vara fint skrivet. Sedan kan man ju tacka de som gjort en massa saker för en med lite olika presenter.

• Vill nu

Fast jag tycker att man bjuder IN TILL bröllop, ingenstans säger väl det att man ska bjuda på allt? Det är ju en inbjudan för att folk ska veta att nåt händer!

Smiiilla skrev 2009-01-28 14:54:29 följande:
    Jag tycker att det är riktigt SNÅLT att BJUDA på ett bröllop och sen i nästa andetag be sina gäster betala för sig.
    TS: Tycker det låter som ett jättebra upplägg! Tycker kuvertavgift är avsevärt mycket bättre än att tillbringa timmar till att leta presenter som folk ändå bara ställer i ett skåp (oftast).
    200 kr är inte mycket pengar heller!
  • Mlle M

Jag haller med ovanstaende, jag tycker inte man skall anordna en fest och lata gästerna betala för sig. Da skulle jag som gäst mycket hellre bli bjuden pa en enklare tillställning, typ buffee, drinkar, knytkalas etc etc.

Känns pretantiöst och egoistiskt att be gästerna betala för sig, antingen tycker jag att man BJUDER i ordets rätta bemärkelse eller sa avstar men helt enkelt moment som drar upp kostnader om man känner att ekonomin inte tillater. Vad är det som säger att en informell lunch, picnic eller liknde inte skulle vara lika trevligt?

Smiiilla skrev 2009-01-28 14:54:29 följande:
    Min personlig åsikt är att kuvertavgift INTE har på bröllop att göra. Har man inte råd att bjuda så får man antingen dra ner på antalet gäster, göra ett annat koncept som inte kostar lika mycket eller helt enkelt skjuta upp bröllopet tills man har råd.Jag tycker att det är riktigt SNÅLT att BJUDA på ett bröllop och sen i nästa andetag be sina gäster betala för sig. Som någon annan skrev så är ju presenter en frivillig sak. Jag skulle inte ha gått på ett bröllop med kuvertavgift hur bra ekonomi jag än har... och jag kan vara en bra vän för det!
  • bongen80

ja men om man nu är så rädd att inte få valuta för pengarna kan man ju stanna hemma från middag och bara skåla med tilltugg

vi HADE tänkt göra så, men vi har tänkt om och bjuder på allt o drar ner kostnaden på annat vis.

jag tycker det är fräckt att be folk vänta med att gifta sig tills man har råd att bjuda på allt. det känns så girigt o materialistiskt. vart har firandet av brudparet tagit vägen? måste man ha minst 50000:- för att "få" gifta sig?

• bongen80

Vill nu skrev 2009-01-28 15:09:56 följande:

Fast jag tycker att man bjuder IN TILL bröllop, ingenstans säger väl det att man ska bjuda på allt? Det är ju en inbjudan för att folk ska veta att nåt händer!
    TS: Tycker det låter som ett jättebra upplägg! Tycker kuvertavgift är avsevärt mycket bättre än att tillbringa timmar till att leta presenter som folk ändå bara ställer i ett skåp (oftast).200 kr är inte mycket pengar heller!
    Håller helt och fullt med!
Svar på tråden Kuvertavgift...