• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • didis

Det är möjligt att det skiljer mellan norr och söder men under mina år i Umeå var det aldrig tal om kuvertavgift.

Och jag tänker tvärtom mot dina vänner - om det var någon i "vår ålder" som krävde betalt så skulle jag tycka det var snålt (eftersom folk i "vår ålder" som regel har ordnad ekonomi) medan det skulle vara mer ok om det var ett ungt par som nyss skaffat barn och hus och där jag visste att ekonomin var skral.

GustAn skrev 2009-02-06 09:46:51 följande:
    helt klart olika attityder norr söder i sverige enligt min erfarenhet.mina vänner i norr tycker det är självklart att betala kuvertavgift på 2-300kr. "vem har råd att punga ut 80-90000kr på ett bröllop i vår ålder".men mina vänner i södra sverige skulle betala utan problem men själva aldrig andvända sig av det.bara en reflexion.
  • SommarNoll9

Vilken ålder är det på folk i "vår ålder"??? Vi är i 30-års åldern båda två, har en son på 4, bor i hyresrätt. Sambon är arbetslös och jag har fast jobb. Vi ska ta ut kuvertavgift. Jag är född och uppvuxen i Umeå och det ÄR vanligt förekommande med kuvertavgift här uppe.

• didis

Det var därför jag satte citationstecken runt "vår ålder"

SommarNoll9 skrev 2009-02-06 11:22:46 följande:
    Vilken ålder är det på folk i "vår ålder"??? Vi är i 30-års åldern båda två, har en son på 4, bor i hyresrätt. Sambon är arbetslös och jag har fast jobb. Vi ska ta ut kuvertavgift. Jag är född och uppvuxen i Umeå och det ÄR vanligt förekommande med kuvertavgift här uppe.
  • SommarNoll9

Jo fast jag reagerade på att du sedan skrev att folk i "vår ålder" i regel har ordnad ekonomi... vilket kanske inte är hela sanningen I alla fall inte i dagens läge...

• Toblerone

Jag skulle inte kunna ta kuvertavgift, bjuder jag till fest så är det jag som står för det. Att ta avgiften istället för presenter är verkligen att förvänta sig att gästen ska köpa med något (även om man GÖR det så tycker jag det är fult att kräva), presenter ber man inte om tycker jag. Men det är min åsikt.
    Jag skulle gå på ett sådant bröllop, men jag skulle inte kunna ha ett sådant själv.

• Luucie

För det första tycker jag inte att det här med kuvertavgiftens vara eller icke vara har ett dugg med att göra om man "unnar" paret att gifta sig eller inte. Eller "unnar" dem att ha fest, eller inte.
    Jag har ingenting att göra med någons beslut att gifta sig.

Däremot har jag all rätt i värleden att tycka det är konstigt att man tar ett sånt beslut utan att kunna backa upp det ekonomiskt...
    Och att man förväntar sig, tom tycker att det är självklart att andra ska vara med och betala för kalaset.

För det andra ser jag mig varken som GÄST eller BJUDEN på bröllop, om jag betalar för mig själv...

• didis

Jo men folk i "vår ålder" dvs 37-42 har ofta betalat av en del på huset, barnen är inte små längre och har trygga jobb. I vilket fall om man jämför med folk i 20-25årsåldern som oftare inte är klara med sina utbildningar och inte sitter på lika trygga jobb. I genomsnitt.

Vad jag ville visa var att "vår ålder" kan betyda olika saker. Att folk i vår ålder (37-42) betydligt oftare har pengar att lägga på en fest jämfört med yngre personer.

Men allt är ju i slutänden en fråga om vad man prioriterar. Rent allmänt förväntar jag mig sällan att någon annan skall betala för mig, vare sig det gäller bil, platt-tv eller fester. Därför har vi också väntat med bröllop tills vi kände att vi ville prioritera det utan att göra avkall på något annat.

Om andra vill göra annorlunda är det deras sak, jag svarade på ett inlägg, de som vill ha kuvertavgift har kankse inga så gammaldags typer som jag i bekantskapskretsen

SommarNoll9 skrev 2009-02-06 11:55:35 följande:
    Jo fast jag reagerade på att du sedan skrev att folk i "vår ålder" i regel har ordnad ekonomi... vilket kanske inte är hela sanningen I alla fall inte i dagens läge...
  • SommarNoll9
    didis skrev 2009-02-06 12:57:12 följande:
    Jo men folk i "vår ålder" dvs 37-42 har ofta betalat av en del på huset, barnen är inte små längre och har trygga jobb. I vilket fall om man jämför med folk i 20-25årsåldern som oftare inte är klara med sina utbildningar och inte sitter på lika trygga jobb. I genomsnitt.Vad jag ville visa var att "vår ålder" kan betyda olika saker. Att folk i vår ålder (37-42) betydligt oftare har pengar att lägga på en fest jämfört med yngre personer. Men allt är ju i slutänden en fråga om vad man prioriterar. Rent allmänt förväntar jag mig sällan att någon annan skall betala för mig, vare sig det gäller bil, platt-tv eller fester. Därför har vi också väntat med bröllop tills vi kände att vi ville prioritera det utan att göra avkall på något annat. Om andra vill göra annorlunda är det deras sak, jag svarade på ett inlägg, de som vill ha kuvertavgift har kankse inga så gammaldags typer som jag i bekantskapskretsen
    [/citat]

Ja men då hade du ju en specificerad ålder på "vår ålder" ändå...
    Toblerone skrev 2009-02-06 12:11:27 följande:
    [citat]
    Jag skulle inte kunna ta kuvertavgift, bjuder jag till fest så är det jag som står för det. Att ta avgiften istället för presenter är verkligen att förvänta sig att gästen ska köpa med något (även om man GÖR det så tycker jag det är fult att kräva), presenter ber man inte om tycker jag. Men det är min åsikt.Jag skulle gå på ett sådant bröllop, men jag skulle inte kunna ha ett sådant själv.
    Hur ställer du dig då till folk som bjuder till bröllop, inte tar ut en kuvertavgift men önskar sig presenter (har en önskelista) från en speciell butik?! Är inte det lite att kräva presenter??
  • Ore
    SommarNoll9 skrev 2009-02-06 13:01:45 följande:
    Hur ställer du dig då till folk som bjuder till bröllop, inte tar ut en kuvertavgift men önskar sig presenter (har en önskelista) från en speciell butik?! Är inte det lite att kräva presenter??
    Det var inte mig du frågade, men jag kan ge mitt svar på det i alla fall.

En kuvertavgift skrivs i inbjudan, och blir därmed ett slags tvång, eftersom gästen inte får komma om den inte betalar denna summan. Det blir mer som inträdesavgift.

En önskelista är ju just en önskelista. Den innehåller oftast grejer i olika prisklasser, så att man själv kan välja vad man vill lägga. Och sedan behöver (bör?) man inte ha önskelistan i inbjudan... Vi hade en önskelista i en butik. Detta fick man veta om man frågade oss, eller någon av dem som tog emot OSA...
  • Luucie
    SommarNoll9 skrev 2009-02-06 13:01:45 följande:
    Nu var inte frågan riktad till mig men jag svara ändå.

Nej det är inte att kräva, det är att ge förslag.

Kuvertavgift är en förutbestämd kostnad som avkrävs för att du överhuvudtaget få delta.
    En present är frivillig och inget man varken kräver eller förväntar sig.
Svar på tråden Kuvertavgift...