• Mrs Baom

Kuvertavgift...

Vi funderar på det här med en kuvertavgift. Om vi ska ha det så tänkte vi så här. Vi bjuder all släkt och de vänner som är närmast, ex tärnor, bestman, värdpar frisör och solist(de behöver alltså inte batala nån kuvertavgigt). Alla andra vänner som vi bjuder kommer få betala 200kr i kuvertavgift men då vill vi inte ha några presenter. Låter detta som en ok idé. På det här sättet kan vi ha med alla de vänner som vi vill, de som kan tänka sig att betala är välkommna och de som inte vill det är förmodligen inte så bra vänner när det kommer till kritan.. I de 200kr som vänner får betala ingår allt, mat, dryck både med och utan alkohol och underhållning.

Ja vad säger ni, är detta ens nåt att överväga, kan bli lite knivit med ekonomin annars..??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 17:48
    Hej på er! Ja den här diskussionen är en glödhet fråga:) Vi har nu lyckats att lösa vår ekonomi så att vi INTE behöver ta ut någon kuvertavift. Men ni får gärna prata vidare här på tråden för det:)

• Svar på tråden Kuvertavgift...
  • mrsbubban

Vi ska inte ta ut någon kuvertavgift utan istället be om ett bidrag till bröllopsfesten som gåva. Vi vill alltså inte ha några andra presenter. Vi har diskuterat mycket fram och tillbaka och kommit fram till att det känns lite fel att bestämma en viss summa utan var och en får bidra efter samvete och ekonomisk möjlighet.'

Lycka till med era bröllop!

• Saltakatten
    Shortvalleywoman skrev 2009-01-29 14:23:51 följande:
    Jag har varit på både bröllop och större födelsedagsfester där man har haft kuvertavgift. Tycker inte det är någon big deal... Den enda gången jag blivit störd var när min bästa kompis fyllde 30 och "bjöd på" fest med kuvertavgift. Och det jag störde mig på var att hennes mamma ringde och tyckte att jag skulle vara med och lägga pengar till en present till min kompis. Men då sa jag faktiskt nej, jag tyckte det räckte att jag dels betalade kuvertavgiften och dels ägnade närmare 10 timmar åt att fixa musik till festen. Min kompis visste dock inget om sin mammas tilltag och blev jätteförvånad över att hon fick present också, hon tyckte det var present nog att folk kom på festen...
    Hm, vad märkligt. Har ett ännu värre exempel. En kompis till mig var bjuden på födelsedagsfest och eftersom födelsedagsbarnet fyllde jämt så köpte hon en relativt dyr present. När hon kom fram till festen så stod födelsedagsbarnets sambo i dörren för att ta inträde! Det hade födelsedagsbarnet "glömt" att upplysa om i inbjudan...

Smart va?
  • Bondbönan

Fyfasen! Jag hade vänt direkt!

Jag var iochförsig bjuden till ett födelsedagskalas där vi skulle grilla på innergården. Alla skulle ha med sig eget att grilla och dricka (är ju ganska vanligt) men när jag kom dit visade det sig att alla även skulle ha med sig en egen grill! Så jag fick gå ner och köpa en engångs på macken...

• Vill nu

Så har vi också gjort! Men av den anledningen att det var så många som vi kände att det inte kändes bra att ta kuvertavgift av.

mrsbubban skrev 2009-01-29 15:10:38 följande:
    Vi ska inte ta ut någon kuvertavgift utan istället be om ett bidrag till bröllopsfesten som gåva. Vi vill alltså inte ha några andra presenter. Vi har diskuterat mycket fram och tillbaka och kommit fram till att det känns lite fel att bestämma en viss summa utan var och en får bidra efter samvete och ekonomisk möjlighet.'Lycka till med era bröllop!
  • Vill nu

Menade inte att det var allmänt vedertaget med kuvertavgift, utan att det inte ska köpas några presenter när det är kuvertavgift.

Ore skrev 2009-01-29 14:03:22 följande:
    Vill nu skrev 2009-01-29 13:39:44 följande:
    Hade det varit allmänt vedertaget hade man inte behövt skriva ut att kuvertavgiften är istället för present. Det anger ju väldigt tydligt att det är present som är normen.
  • Mrs Baom

Någon skrev om olika kostnader som gästen får betala även förutom den eventuella kuvertavgiften och det har vi löst på det här viset. Vi har valfri klädsel på vårt bröllop, kom i era vanliga kläder om ni vill. Vi har fixat så att det finns folk som kör hem gästerna och deras bilar efter festen så taxi behövs inte. Vi vill inte ha några presenter, det står i det utskickade brevet, eller inbjudan som det heter. Barnvakt får de fixa själva men alla de som har barn har sina föräldrar i livet å de boede väl inte ta betalt för att passa sina barnbarn. Möhippa är inget som jag önskar, min m2b vill absolut inte ha nån svensexa då det ofta förekommer pinsamheter. Vill våra vänner fiixa nåt så kan vi dricka lite vin å se en film. Då vi fixat ganska mycket av dessa så kanske det inte skulle vara så farligt att betala 200:-. Men som jag skrivit förut, vi har inte bestämt oss för om vi ska ha nån kuvertavgift än:)

Helt klart en spännande diskussion, å vi kan ju vara överens om att vi är oense;)

• Bröllops Monique

Personligen vill jag inte ta en avgift för bröllopsfesten är någonting vi känner att vi vill bjuda på. Jag säger dock inte att det är fel att ta en avgift. Det är bara att inse att alla tycker olika om allt.

• JPerlestam

Alla som ska ha kuvertavgift säger att de har de för att de vill ha en ordentlig fest, men vad menas med det? Måste man ha det på restaurang för att det ska kännas ordentligt?
    För egentligen kan man ha fest utan att det blir så dyrt, vi hyrde lokal med musikanläggning för 500kr/ dagen, hade buffé från cateringfirma (9800kr för mat till 50 pers) och bjöd på vin, öl, avec och alkoholfritt (4000kr). Vi anser att vi hade en riktig fest och den hade kunnat bli ännu billigare om vi valt annan mat eller alkohol t.ex. Dekorationer köptes begagnat här och billigt på IKEA, blev hur mysigt som helst!

• Chi

Vi kommer med stor sannolikhet att ha kuvertavgift på vårt bröllop.
    I nuläget har vi satt 250 kr per vuxen och 100 kr per barn. Detta gäller vår familj och släkt som kommer på vigsel och mottagning.
    Sedan kommer vi att bjuda våra kompisar till senare delen av kvällen (festen) & kommer att sätta kuvertavgift på 200:- per deltagare (inga barn förutom spädisar utan bara vuxna vänner).
    Vi har i och med kuvertavgiften avsagt oss presenter eftersom vi känner att materiella ting inte är prioritet utan det faktum att så många som möjligt dyker upp. Och med vår ekonomi är det nödvändigt med ekonomisk "hjälp" i form av kuvertavgift annars skulle det inte bli mycket till bröllop & vi vill gärna ha så många av våra "nära och kära" med oss :)

Vi skall inte gifta oss än på något år & måste få ihop sparpengar först. Kuvertavgiften är främst för att betala lokalhyran på 8000:- som den fantastiska plats vi tittat ut kostar.

• MsomiMarie

Jag hade säkert fått fina presenter med,men jag vill hellre vara utan och ta ut en kuvertavgift. Jag vill helt enkelt inte ha viner,champagne eller ngn servis,nytt proslin... Jag har allt jag vill ha...Sedan har jag alltid tyckt att det känns skumt att skriva önskelista och skicka ut till gästerna,vet inte,jag bara tycker det.

Våra familjer och vänner är heller inte särskilt brydd i vigseltraditioner,seder mm. Så jag vet att de hellre skulle betala en slant och slippa köpa presenter. Vi är sånt folk bara. Men har vi fått ihop tillräckligt med pengar så kanske kuvertavgiften blir onödig!

Länge kvar,det ids jag inte bry mig i nu. nattinatt!

Svar på tråden Kuvertavgift...