• viktualia

Barnkarusellen snurrar vidare

" Det är inte själva stödet från våra vänner som hjälper oss mest,
    utan den säkra övertygelsen om att de vill hjälpa! "

Glädje, inredningsfrågor, sorg, bilval, trötthet, barnmatsrecept, oro, vintips, lättnad, resplaner, förtvivlan, amning, befrielse, dagisstart,lycka fertilitetstricks - är alla delar av pratet under åkturerna!

Följ på ytterligare en åktur med vår mysiga barnkarusell!

Tack för att ni finns!

• Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare
  • kängu

Liten- skulle tro att du antagligen anstränger/felanvänder rösten när du håller dina spinningpass, så att dina stämband är irriterade och ansträngda redan från början. Du kanske även fortsätter prata på trots ont i halsen?

Tänk på att när du väl tappat rösten är det total röstvila som gäller, och viska inte!! Förebyggande råd är att inte anstränga rösten då man känner att halsont är på väg, och överhuvudtaget tänka på röstergonomi- dvs. undvika samtal i bullriga och högljudda miljöer, undvika torra miljöer, dricka mycket vatten, tänka på att man har magstöd då man pratar och att all kraft ska komma ifrån magen- inte från halsen. Ofta när man ska tala högt så spänner man sig i halsen istället för att "öka påblåset" från magen, och därav blir man rösttrött.

Känner du av rösttrötthet även i andra situationer?

Oj, det här blev visst lite långt...

• BrudSommar2006

Izzie, sådana jobb verkar faktiskt finnas, adressen är www.spabanken.se. Jag följer henne mest på facebook annars. Har insett att trots att jag är grön av avund ibland så tar jag hellre lill-Iris än hennes livsstil! Fast fram till skolåldern borde det ju gå att kombinera förstås.

• Liten med Mindre

Kängu - jag gick en röstvårdskurs för några år sen, och försöker tänka på alla tips o tricks. Kör också färre cykelpass nu än för några år sen. Men förmodligen hojtar jag mer under ansträngning än gemene man.

Tror också att mitt "normalläge" är lite väl spänt - för ofta efter en dag i "tysthet" på kontoret sitter det många tuppar i halsen och det tar ett par övningar för rösten att komma igång utan att låta som en fiolsträng.

(Känner mig lite udda där jag går och låter "bolibompa" och "mmmm" "nnnn" "ngngngngng" "jakaganga". Eller det kanske är helt normalt? )

• BrudSommar2006

Zozo, jag lyckas inte få sidan att buffra vare sig hemma eller på jobbet men hon ser söt ut i alla fall.

Har ont i halsen jag också men har inte tappat rösten i alla fall, tur eftersom jag ska träffa revisorn om en timme. Nu ska jag nog masa mig till cafeterian och se vad jag kan hitta i fruktväg.

• Frejis

Tack för alla kramar och grattis

Måste säga att det kändes overkligt när jag läste tråden och sedan när maken kom hem. Fick den lite lustiga tanken: "Tänk om jag har lurat alla och plusset är inte alls ett plus..." Men maken kunde också skåda rester av ett plus på det gamla testet... Det känns ändå konstigt *på tal om onödiga VUL och UL så borde jag kanske köpa en sådana maskin redan nu? *

EA - vi började försöka i april 05, men sedan har jag inte alls varit lika duktig på att försöka som Lappis och Nenne. Sammanlagt blir det kanske över två år (förmodligen närmare tre

Måste se vad det är för jobb som BS talar om, har missat det på något sätt.

• Mrs  B

GRATTIS FREJIS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilken god morgonnyhet för mig som har sjukstuga med Malte och som inte har sovit på hela natten.

Försöker få Malte till att sova medan jag dricker kaffe. Max är på dagis och sen ska jag kura ihop mig i soffan och vila lite.

• Frejis

Tittade på länken och det där såg inte dumt ut. Blev genast sugen på spa igen

Skickar en extra kram till alla förkylda och röstlösa. Har tappat rösten ett par gånger och det jobbigaste av allt var att man inte får tala alls. Man får inte ens viska som Kängu skriver. Jättejättejobbigt fast det skulle gå om man kanske fick gå på sådant spa som på bilden i den länken som BS skickade. Det var ju en bra lösning eller hur?

• Fru E

Hoppar in och säger grattis till FREJIS igen tycker det är helt underbart att en av "stammisarna" plussar för det bevisar att hoppet är det sista som överger en (försöker jag intala mig iaf *fniss*)

• Lapinette

Jag gick omkring hela kvällen igår och sa säkert till maken 10 ggr att det är OOOOOOOOOOTROOOOOOLIGT ... fast till honom säger/skriver jag increable och han undrar när i helsike jag ska lära mig att det heter incredible. Aldrig eftersom det är mitt eget lilla ord.

• fru AM

LAppis: Jag tycker att han kanske ska lära sig säga "Ooooootroligt" också. Det är så gulligt med fransmän som pratar svenska! Citera mig gärna

Svar på tråden Barnkarusellen snurrar vidare