• novia72

Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar

Tänkte att vi som redan gift oss alltid kan dela med oss några av våra bästa tips...

...jag börjar!!

1) Istället för dyrt "bröllopsris" köpte vi vanliga "rispuffar" från ICA 17kr- räckte till ca 40 organzapåsar. Mums!! för fåglarna WOW! för plånboken & Snygga "risbilder"!! :)

2) Att hyra lokal behöver inte vara dyrt - vi bor dock centralt- men det vi gjorde var att hyra världens mysigaste Café. Då kan man välja "stil" på lokalen och inte behöva lägga ner massa pengar på "rekvisita". ;)

3) Jag har inga problem med min hy (bara fåfäng) men började gå på behandlingar hos en elevskola en månad innan bröllopet, 2 ansiktsbehandlingar, manikyr, fotvård, massage, brynplockning etc.etc. Kände mig som en ny människa. :)

• Svar på tråden Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar
  • MV85
    lecaroline skrev 2009-04-01 12:55:02 följande:
    Jag måste bara fråga..Är det vi som gifter oss som ska förse gästerna med vad det nu är som ska kastas och blåsas..De bröllop jag varit på har man tagit med det själv!!
    egentligen är det gästerna själva som tar med... det har bara blivit en större o större "grej" att fixa det som brudpar.. Vet dock inte varför!
    Vi kommer avböja oss riskastning utanför kyrkan o säga att det är välkommet när vi kommer till festlokalen istället då vi ska ta våra bilder efter kyrkan.
  • lecaroline

Jag har köpt såpbubblor till dem som är med och hjälper till på lördagen. Men resternade får ta med eget...

Men jag gillade iden med lingonbladen!!

• ElinPierre

Funderar också på lingonblad. Vi har skog och vilt tema så det skulle ju passa utmärkt!!
    Det hela handlar om tid och lust..

Annars skippar vi hela grejen, så får folk ta med sig själva om dom vill kasta nåt!

Heloise skrev 2009-04-01 12:44:00 följande:
    jättebra tråd!Vi överväger att ha lingonblad istf bubblor/ris eller frön.Det finns gratis i skogen, luktar gott och är lätt att sopa undan.
  • 20090822

Mmm, tror att vi också kommer skippa kastningen. Enklast så!

• Duchess

Om ni ska ha betalbar, kom ihåg att ordna en växelkassa. Annars blir det svårt. Tro mig...

En sak som jag önskat att jag förberett i god tid var tackkorten. Själva fotot går ju av förklarliga skäl inte att göra i förväg, men layouten på korten och inköp av material. Efter bröllopet hamnade jag i någon slags koma och orkade inte med att ta itu med tackkortsfrågan. Idag (snart två år efter bröllopet) har bara 2/3 av gästerna fått sina tackkort.. *pinsamt*

• Äntligen är det min tur

Ni som HAR frågor.... FRÅGA OSS!!! Man sitter här med massor av tips o råd. Men det kanske blir för mycket av de tips ni INTE vill ha...

RISET... igen. Fråga dr ni ska vara. Vi FICK INTE a vanlig ris pga att de är ett gammalt slott o de va rädda om fasaden.
    Att fåglar får ont i magen av ris ÄR EN MYT!!!!
    Lingonblad va ett bra ips, men ur ser de ut nr de torkat o går lätt sönder???? Då måste de plockas samma dag eller???

• MyochErlend

Röda rosenblad tänkte vi ha...och kasta (vi har rostema)
    jag är så spänd att det kryper i magen äcen om det är 5 mån kvar :) tycker detta är så kul..kom gärna med mer tips..
    småtips som man inte tänker på ..
    T.ex. vad hade ni för ngn väska? vad hade ni i den ?
    Hur lång tid hade ni på er på hår och smink innan vigseln?
    hur lång tid hade ni mellan vigsel och middag ?
    Är det ngn stund på dagen som är speciell som man egentligen inte tänker på ??
    fick ni pratat med alla gäster??
    Har ni tips på någon kul lek/tävling som nkluderar flera gäster ??
    Mvh
    My

• Duchess

Jag hade inte alls någon väska. Jag hade inte heller någon tärna :) Däremot hade jag en god vän som hjälpte mig med praktiska saker under dagen. Hon hade bra saker som t ex nål och tråd i sin handväska. Tack och lov behövdes det inte.

Jag var hos frissan 10.00, foto 12.00 (inga problem att hinna) och så hann vi äta litegrann innan vigseln kl 15.00. Glöm inte bort att äta innan vigseln!

Vi hann prata med alla gäster, tror jag. Det var 74 gäster + vi själva på bröllopet. 12 av dem var barn.

Den mest speciella stunden under dagen tycker jag var sekunderna innan kyrkportarna slogs upp, och vi stod och väntade tillsammans. Den där "nu gör vi det här tillsammans"-känslan är obeskrivlig!

MyochErlend skrev 2009-04-01 16:23:03 följande:
    Röda rosenblad tänkte vi ha...och kasta (vi har rostema)jag är så spänd att det kryper i magen äcen om det är 5 mån kvar :) tycker detta är så kul..kom gärna med mer tips..småtips som man inte tänker på ..T.ex. vad hade ni för ngn väska? vad hade ni i den ?Hur lång tid hade ni på er på hår och smink innan vigseln?hur lång tid hade ni mellan vigsel och middag ?Är det ngn stund på dagen som är speciell som man egentligen inte tänker på ??fick ni pratat med alla gäster??Har ni tips på någon kul lek/tävling som nkluderar flera gäster ??MvhMy
  • novia72

Jag tycker att man kan låta gästerna ha med sig det de vill kasta- vi hade bara 40 gäster- och då var det lätt att ordna 10 organzapåsar med puffar :) (gör inte ont, lätt att ta bort, klibbar inte & som sagt mums! för fågel o plånbok) ;)

...det fanns en tråd om vad man ska ha i väskan...ska leta fram den till er, den hade jag stor användning av!! ;)

jag började med hår och smink vid 10...var klar 12.30 och vigsel var kl 15.00...jag tyckte att det höll hela dan!! MEN då sa jag också till makeup-artisten att jag ville ha en ordentligt sminkning (att det skulle synas) eftersom jag har smink till vardags...

Svar på tråden Vi gifta!! Tipsar om/rekommenderar