• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • viktualia

Och här har just en seriös diskussion utspelat sig om renoveringsprojektens omfattning och semestertidens disponering... gaaa.. två bök:

renoveringen hänger mycket på när snickarn kommer hit och tar ner väggen... och kommer att betyda mycket jobb för oss efteråt.

maken har den osmarta planeringen att vara engagerad i inte bara vårt hus utan även sina föräldrars inkl deras sommarstuga. Undrar just hur den frågan ska redas ut på lång sikt.. när ska sväronen fatta att de inte kan bo kvar i sin jättekåk eftersom det inte är givet att sönerna kommer hem och fixar de tyngsta jobben?!?! "Lätt" känsligt ämne....

så nu funderar jag på hur illamående jag är och tillåter mig att vara. kanske dags för dagens jätteryck nu för husfridens skull....

• Frejis

Tinga - grattis till Piff och Puffs viktökning, vad skönt! Roligt när era ansträngningarna med matning äntligen ger utdelning Nu hoppas vi på ännu tyngre småkillarna nästa gång.

A M - Mega stort grattis på födelsedagen

Ore - samma läge när det gäller myomen fast jag inte orkar klaga om det längre Har idag varit hos sjukgymnast och fått gravidbälte och ska pröva vattengympa nästa vecka, hoppas att det går bra.

Telis - det går att få veta bebisens kön redan i v 12 eller 13 fast nu blir jag osäker om det görs genom ett sådant test som BS pratade om eller ultraljud. Någon annan som vet det?

• BrudSommar2006

Pust, nu har vi jobbat i trädgården och planterat om krukväxter inne i en och en halv timme, det blev äntligen uppehåll. Nu kan vi åka på semester igen med gott samvete - tror jag. Iris tomatplanta är redan i bilen så den kommer vi inte att glömma heller och den är omplanterad i större kruka och allt. Kanske kommer hon inte att känna igen den när den inte står i sin lilla plastkruka längre.

Förresten, ja, det är bara ETT barn, stor tur!

Tinga, vad roligt att de gått upp i vikt! Vilken bonus efter allt jobb ni lagt ner!

Jag vet inte vad man skulle kunna göra för att få reda på barnets kön så tidigt som i v 12 annat än genom fvp? Tror inte att det går att se på ul så tidigt. I vecka 18 däremot, på stora ul så går det ju att se om man har tur. Med Iris gick det ju inte eftersom hon låg med navelsträngen mellan benen hur de än tryckte på henne för att hon skulle flytta på sig.

• BrudSommar2006

Det enda är väl att vi inte kunnat klippa gräset men det är ju inte mycket att göra när det regnar som det gör.

Vi var och hälsade på farmor idag på korttidsboendet hon är på i väntan på annat boende. Jag tyckte att hennes naglar var så himla långa och då visar det sig att de inte kan klippa dem för vi har inte köpt någon nagelsax. Hon har ändå varit där i flera månader och de har inte kunnat säga till om det! Det var ju rena turen att jag frågade idag, hennes tandkräm var slut också så jag satt kvar och pratade medan maken åkte iväg och handlade de två sakerna. Tur att vi kom förbi, annars hade hon fått vara utan tandkräm i flera veckor kanske eftersom alla är på semester nu, man tycker ju att de kunde säga till när det börjar ta slut, hon har ju haft besök tidigare i veckan också av min farbror, suck.

• BrudSommar2006

Vickan, jag brukar må sämst på kvällarna faktiskt, ju tröttare jag är ju sämre mår jag. Fast nu har jag ju haft några sovmorgnar på raken så just ikväll är det ingen fara än i alla fall. Hoppas att du får hjälp av BM efter helgen men risken är väl att de bara har läkare där en dag i veckan som kan skriva ut recept.

• viktualia

näe bm hör till en av stans vanliga vårdcentraler. men kan man köra bil på sådana där tabletter? det ska man ju inte med de receptfria

• BrudSommar2006

Vad det gäller tabletterna och bilkörning så är det väl så numera att man får avgöra det själv. De gamla förpackningarna hade röd triangel men de är väl borttagna nu. Testa en tablett eller två hemma, ta inte den första precis innan du ska köra bil. Själv blir jag inte alls trött av dem tack och lov.

• Piggelin1

God afton tjejer!

Jag färsöker följa er så gott jag kan, men den senste 1½ vckan har det bara blivit ikappläsning & inget skrivande alls. Men jag finns här lite i bakgrunden

AM - grattis på födelsedagen!! Hoppas att ni har en fin kväll ute!

BS - grattis till bra kub-siffror!

Tinga, vad glad & varm i hjärtat jag blir av att läsa att Puff gått upp en hel massa!! Go, go, go!! När är det ni åker på er semester? För jag tolkade det som att det verkligen blir av nu?!

Frejis - gott att höra från dig - tänkte på dig innan idag & undrade hur du mår & hur mkt myomet bråkar med dig. Vilken vecka är det nu som du är i? Vecka 20-25 ngnting?

Koko - såg detta med tvättmaskinsfrågorna. Märken har jag ingen åsikt om (vi har Siemens - man fick välja mellan tre olika Siemsn-paket till huset), men detta att kunna programmera maskinen på kvällen/morgonen & så är tvätten klar när man vaknar/kommer från jobbet - det är verkligen suveränt.- Lilsom barnlås. Fast på maskinen vi hade i lägenheten (AEG), så var det barnlåset lite fiffigare än det vi har nu. Men det funkar iaf, om än lite bökigare nu.

Vad mkt REGN & oväder alla verkar ha Här har vi inte fått ngt regn på oss alls utom ett par nätter. OK, inget strandväder med 18-20C iaf & det är ju helt OK! Har suttit ute alla kvällar utom idag! Hörde iofs av mannen att idag kom det en sköljare på dagen, men Amanda & jag var nere hos min gamla (snart) 97-åriga mormor i Halmstad idag & där sken solen! Vältajmat!

Lappis - det gläder mig verkligen att du ser fram emot resan en massa & verkar må BRA just nu!! Ska bli skoj att höra sen vad du tycker om Kalifornien/USA!!

Bäst jag postar detta innan jag lyckas deleta det...

Svar på tråden Livets stora och små frågor