• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

Vad ni har varit aktiva här inne. Själv gick jag från jobbet 15.00 i fredags och har sedan dess undvikit att göra någon som helst nytta . Har lyckats riktigt bra!

Telis ? grattis till att inte behöva ta proggisar förstår den underbara känslan att slippa ?kladd?.

Snaily ? såg att du och Telis ska utbyta proggisar men behöver du fler så säg till för jag har ett antal kartonger som står här och skräpar.

Tinga ? vad trist att det inte blir någon England/Normandie semester! Hoppas ni får det skönt ändå och att Piff och Puffs matvanor går i rätt riktning.

Mugglan ? skönt att du kollade pigmentfläcken. Jag har lovat maken att gå och kolla mig efter sommaren. Har ett par fläckar som borde kollas upp.

Snorfröken ? trist reaktion från din mamma men hon förstod nog inte att hon bara satte kniven djupare i din mage. Jag fick också (i början) några korkade kommentarer från min mamma bl a talade hon om för mig att hon minsann blev gravid på första försöket när hon slutat med p-piller. Tack mamma, det är bara jag som är infertil i denna släkt .

Detta med att ge massor med namn så har jag två medan maken endast har ett och det är hans tilltalsnamn. Hans mamma och pappa (maken har samma åsikt) är varför ha en massa namn som man måste fylla i när man skriver blanketter och sen vet inte folk vilket som är tilltalsnamnet etc. Det är ju endast tilltalsnamnet man använder sig av i alla fall och på tal om det så har maken namnsdag idag ? i Frankrike.

• BrudSommar2006

Varför ska det vara så tråkigt väder hela tiden! Här har vi varit korkade nog att ladda upp med uppblåsbar plaskpool, soldräkt och badbyxor, simbadring och jag vet inte allt men inte lär vi komma iväg till stranden en endaste dag den här sommaren i alla fall vad det verkar. Förra sommaren tror jag att vi var på stranden en endaste dag, då tyckte vi att det var trist att det var så kallt men i år verkar det inte ens bli en varm dag. Det var väl de där dagarna i våras, det var väl allt tycks det, suck. Jaja, det regnar inte i alla fall och maken och pappa håller på och bygger på huset så för deras del är det väl bra.

Lillkissarna ligger på samma stol och sover, de är så söta! Oskar, som vi ju hade ett antal veckor själv innan Elsa kom, verkar inte riktigt lika beroende av henne som hon är av honom, hon har ju aldrig varit själv, men söta är de! Fast de tycker fortfarande att det är lite läskigt att gå ut, de leker i trappen när ytterdörren är öppen och kanske, kanske att de smyger runt lite på innergården också, sedan får det vara bra! Mina föräldrars katt kommer in och äter någon gång vid tio på kvällen, sedan vill hon ut igen men det får hon inte. Någon gång vid fyra på morgonen börjar hon däremot bli så olidlig att hon får gå ut och sedan är hon borta till kvällen igen. Undrar vad hon gör hela dagarna.

• Lapinette

hur kunde jag glömma - grattis vänner!!!!

• BrudSommar2006

Vänner, vad roligt med plusset! Så klart att det ska gå vägen! Fast jag vet, man vill inte ropa hej för tidigt. Ska ni göra kub? Om man nu tänker sig att det går vägen, vad blir det för beräknat datum då?

Vem frågade förresten om sannolikheten på kub, var det du Mugglan? Kub är 90%, enbart nupp är 80%. Även om det bara är en sannolikhetssiffra så tyckte jag nog att det kändes lite säkrare att få göra tidigt UL och få se pickande hjärta, huvud, armar, händer och ben. Nu låg den lille visserligen med benen ihop så man såg bara ett ben men man får väl hoppas att det inte är en liten enbenting. Två armar och händer såg man i alla fall. Det kändes liksom bra att få se att allt såg ok ut so far liksom.

• Lapinette

I Stockholm mulet men ca 20 grader. Helt ok för att pyssla lite inomhus . Igår kväll satt vi ute på min brors stora altan till klockan var 01.30 funkar helt ok med gasolvärmare och filtar.

• BrudSommar2006

Lapinette, hm, här är det halvklart, solen tittar fram och det är helt ok väder att vara ute och leka i sandlådan och gunga i men absolut inte varmt nog att vara på stranden. Lite småblåsigt är det också så inte så skönt att sitta ute och äta heller. Men visst, det kunde varit regn så man hade fått sitta inne.

• BrudSommar2006

Lapinette, då kanske ni får ett litet tillfälle att fira idag då, om maken har namnsdag!

Vad det gäller vårt hus så är det lite på gränsen till för litet faktiskt, det kändes inte så när vi var på visningen men med två barn så får vi inget gästrum över och det hade väl inte behövts om både mina och makens föräldrar bodde i närheten men makens föräldrar kommer ju och stannar flera nätter regelbundet och nu har vi verkligen ingenstans att göra av dem. Eller ja, den lille behöver ju inte eget rum alldeles från början men jag menar på lite sikt. Rummen är inte så stora heller och Iris rum är redan färdigmöblerat och fullt så det passar inte så bra att de delar rum heller.

• Lapinette

BS - så familjen har snart växt ur huset. Det är lite så min make tänker när vi tittar på hus. Om vi ändå ska köpa så vill han inte att vi köper för litet. Själv tycker jag att ett litet hus är aldeles lagom åt oss. För vi kommer att bli en liten familj.

Fira maken? Ja, jag får göra en god middag annars firar vi inte namnsdagar nämnvärt. Vi firade i fredags då jag startade min semester med att maken lagade mat och hade lagt skumpa på kylning.

Här har det dammats, lite målning i hallen och snart ska vi äta lunch och sen ta en promenad i solen.

• Izzie

Men vad skådar mitt norra öga?! Både vänner och Mugglan har plussat!!! Stort GRATTIS till er båda! vad kul!

Tänk vad fort tiden går egentligen. Så kul när man ser listan över barnen, det känns som det var igår många av dem föddes, trots att det nu är flera år sen.

Har inte varit inne på någon vecka och jag har läst de senaste 10 sifdorna, men det får nog räcka som ikapp-läsning.

Snorkfröken - Usch vad okänsligt av din mamma! Förstår verkligen att du blev ledsen. Med största sannolikhet var det säkert inte hennes mening, men det känns ju tungt ändå förstås. Grattis till lilla kissen iaf!

Tinga - Vad tråkigt med semestern. Killarnas matvanor är verkligen prövande för er på alla plan. Hoppas så att ni kan få rätsidan på vad som är galet snart. Tror ni gör rätt i oxå att kanske spara resan till ett tillfälle då ni fått mer flyt i matandet och kan fokusera på allt kul som finns att uppleva på resmålet. Stor kram!

Vickan - Vad roligt att du fått börja handla gravidkläder! Ja, köp ngt bekvämt, det är mitt råd! Många gravidkläder idag är så snygga, att med en lite längre topp eller tunika, så syns det inte att det är gravidkläder. Jag köpte bla ett par snygga smala jeans på PoP. De funkade jättebra de första månaderna. Olika resårer är olika sköna beroende på hur stor magen är. Testa att köpa några byxor med olika resårer. Själv köpte jag ett par svarta mjuka raka byxor (ung som träningsbyxor)- supersköna! Tog på mig som så fort jag kom innanför dörren hemma! Dessutom var kjol skönt när magen var lite större. Det klämmer ju inte alls...

Ego - Är hemma själv helt och hållet! Tror inte det har hänt på flera år! Maken hade det så lugnt på jobbet att han passade på att ta en extra sem vecka. Egentligen skulle han jobbat en vecka till, men eftersom Matildas dagis är stängt under veckan som kommer så passade det toppen att ta just denna veckan. Så maken och Matilda stack till svärföräldrarnas sommarstuga och kommer först hem på onsdag. Jag ska alltså vara hemma själv i fyra dagar! :-O
    Jag ska jobba förstås, men ändå! Ska verkligen försöka njuta fullt ut. Kunna läsa ostört, ta en promenad, se tjejfilmer på dvd, och äta vad jag vill, när jag vill! Ska ta bilen till Ica Maxi och dvd-butiken om en stund.

Annars passade vi på att boka en vecka på Blue Village Pascha Bay (utanför Alanya) för några dagar sen. Ville ta det säkra före det osäkra och se till att vi garanterat får några dagars sol. Har aldrig bott på något liknande hotell innan, men Matilda kommer nog få kul iaf.

Fullt upp på jobbet annars och hemma är det liv i luckan som vanligt. Matilda börjar prata mer och mer och sätter även ihop orden till två-ordsmeningar nu. Så häftigt när man faktiskt förstår vad hon säger. Hon trivs fortfarande jättebra på dagis, så jag är verkligen tacksam.

Svar på tråden Livets stora och små frågor