• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Stefan09

Fast det är ju rätt vanligt att det finns muslim-kristen par, jag ser inga problem med det, det är ju mer logiskt än ateist-kristen relation.

• Flygande taxen

Hmmm... hela grejen låter rätt så paradoxal i mina öron. Men ja, de får väl göra som de vil, sålänge ALLA är glada och nöjda. (här räknas väl hedersmord och påtvingad prostituion automatiskt bort...)
    Ja, ja... vi gör alla våra val. Själv valde jag att gå ur kyrkan, då får jag göra som jag själv vill *skratt*

Annelajan skrev 2009-10-02 10:46:27 följande:
    Jag vet inte...kanske ytterligare en anledning för reningsritualen
  • Stefan09

Och det får du inte annars? Haha

• Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 11:17:19 följande:
    Ja och?
    Har ingen som helst aning om vad Passionsblomma menade men jag hade tänkt lämna samma upplysning som hon gjorde.

Du tyckte att "det var rätt viktigt att veta (huruvida mannen jag pratade om var muslim) för att kunna svara på mina inlägg"...men du tyckte uppenbarligen inte att det var tillräckligt viktigt att läsa vad jag skrev om från början.
  • Stefan09

Muslimer har ju fler regler och påbud att följa än kristna. I alla religioner är det absolut viktigt att våga ifrågasätta och grunda sina tankar för att skapa en djup övertygelse. Jag tror tom att en ateist skulle hålla med om det.

• Aleta

Varför är det mer logiskt?

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:18:45 följande:
    Fast det är ju rätt vanligt att det finns muslim-kristen par, jag ser inga problem med det, det är ju mer logiskt än ateist-kristen relation.
  • Flygande taxen

Tja... inte precis. Inte är det ju någon som tvingar en till nåt, men det finns ju vissa seder och bruk som jag tycker man bör följa som kristen. Och om jag väljer att helt strunta i detta, vad är det då för vits attman är med i försämlingen ÖHT?
    Om jag inte vill leva efter deras normer och följa deras seder och traditioner så varför ska jag då vara med?
    Som att vara med i en bokklubb du aldrig beställer böcker från.

Nå, om inte annat så vill jag inte ebtala kyrkoskatt till en kyrka jag inte stöder. Och det slipper jag ju inte undan som medlem i försämlingen. Så där är iaf ett exempel på hur jag nu "får göra som jag vill".

Sen har det ju varit många, långa diskussioner om hur själva vigselakten ska utföras. Man FÅR faktiskt INTE göra precis som man vill i kyrkan. Några exempel som diskuterats är brudöverlämning och dansa upp till altaret.
    Vi fick utforma vår vigsel, i princip, hur vi ville. Så det blev exempel nr 2.

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:23:11 följande:
    Och det får du inte annars? Haha
  • Fjällbruttan
    passionsblomman skrev 2009-10-02 10:56:46 följande:
    I inlägg 375 står det.

Två personer, en tanke...

Det är bra att läsa inläggen med omsorg.

Det står alltså redan i inlägg 375 att mannen ifråga är muslim, nåt som du  i inlägg 393 och 395 skriver att du inte fått veta, och att du tycker att det är viktig information.

Det var det som Passinsblomman hänvisade till.

• Annelajan
    Fjällbruttan skrev 2009-10-02 11:28:24 följande:
    Två personer, en tanke... Det är bra att läsa inläggen med omsorg.Det står alltså redan i inlägg 375 att mannen ifråga är muslim, nåt som du  i inlägg 393 och 395 skriver att du inte fått veta, och att du tycker att det är viktig information.Det var det som Passinsblomman hänvisade till.
    se inlägg 414...TRE personer, en tanke...
  • Stefan09

Jag trodde det var uppenbart, båda har en religion och tror på samma Gud.

Aleta skrev 2009-10-02 11:27:20 följande:
    Varför är det mer logiskt?
Svar på tråden Vänta med sex