• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Stefan09

Men varför ska man då surfa på en tunn våg? Sex är sex oavsett hur man definierar det, det är ju bara ett sätt att skapa en ursäkt på. Varför inte bara hålla sig ifrån det om man vill och ha massa sex om man vill. Det är lite konstigt att döma andra för så personliga åsikter!

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-04 20:23:01 följande:
    För oss lesbiska blir ju det verkligen ett problem för då är vi plötsligt förevigt oskuld, heheJag själv har väldigt svårt att deffinera sex, finns nog inget svar på när man har sex och när man inte har det om man är intim med varrandra. Det ä nog upp till var och än :)
    Ja nog är det upp till var och en att bestämma vad som är att ligga och inte. Och självklart skall ingen kunna berätta för någon annan när eller om den ska ligga heller.
  • Stefan09

Fast är det så självklart, inte när man läser forumet här.

shakynose skrev 2009-10-04 21:00:23 följande:
    Ja nog är det upp till var och en att bestämma vad som är att ligga och inte. Och självklart skall ingen kunna berätta för någon annan när eller om den ska ligga heller.
  • Stefan09

Ja det spelar stor roll eftersom det är mycket större att säga större istället för stor. Gud har skapat hela världen och då är det ovärdigt att bara kalla Gud för stor.

Hammerman skrev 2009-10-03 09:51:26 följande:
    Absolut komparativ istället för superlativ, men ändrar det verkligen innebörden i någon egentlig mening?
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-10-04 21:06:48 följande:
    Fast är det så självklart, inte när man läser forumet här.
    Ja det tycker jag. Du har nog fått en hel del om bakfoten om du läser ut nåt annat.
    Det är stor skillnad på att ha åsikter om andras syn på sex och att bestämma åt andra vad de ska tycka om sex.
  • Stefan09

Jag som tycker att folk verkar ganska eniga men jaha. Fast jag syftade ju på både åsikter och uttalade åsikter.

• shakynose
    Stefan09 skrev 2009-10-04 21:12:07 följande:
    Jag som tycker att folk verkar ganska eniga men jaha. Fast jag syftade ju på både åsikter och uttalade åsikter.
    Eh, ja? Jag kan ju faktiskt inte veta vad någon annan tycker om de inte uttalar sin åsikt. Som sagt: Det är skillnad på att ha åsikter om andras syn på sex och att faktiskt försöka bestämma åt andra vad de ska tycka om sex. Är det någon som har sagt åt dig: "Du borde tycka så här!" nej, just det...

Du råkar vara i minoritet, so what? Ska alla som inte tycker som du vara tysta så att du inte ska tro att vi försöker säga åt dig när du ska ligga eller inte? Dumheter! Säger någon något som jag tycker är skevt så kommer jag att säga det, oavsett om det handlar om sex eller inbjudningskort eller whatever.
  • JustMeAndMyLove

Har inte sett någon i den här tråden som dömt någon annan för sina personliga åsikter?
    Jag själv tycker det är starkt att stå emot och vänta med sex om det är något som känns bra och rätt för personen.
    Samtidigt ser jag inget fel i att ha sex, även om jag tycker att den nya "sexkulturen" är överdriven och rätt skrämmande.

Sen den frågan om vad som är sex eller inte, det är bara en intressant frågeställning som är spännande att diskutera. Alla är olika och själv tycker jag det är intressant att få höra andras syn på saken.

Stefan09 skrev 2009-10-04 20:55:15 följande:
    Men varför ska man då surfa på en tunn våg? Sex är sex oavsett hur man definierar det, det är ju bara ett sätt att skapa en ursäkt på. Varför inte bara hålla sig ifrån det om man vill och ha massa sex om man vill. Det är lite konstigt att döma andra för så personliga åsikter!
  • Aleta

Hon menar att om någon skriver en kommentar som hon uppfattar som skev eller felaktig så kommer hon att kommentera och förklara sin åsikt i frågan. Detta kommer hon att göra oavsett vilket ämne kommentaren än gäller. Dvs, det behöver inte vara i den här tråden och handla om sex. Det kan handla om t ex inbjudningskort, bordsplacering osv. osv.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:34:43 följande:
    Shakynose: Inbjudningskort?
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-10-05 15:13:56 följande:
    Hon menar att om någon skriver en kommentar som hon uppfattar som skev eller felaktig så kommer hon att kommentera och förklara sin åsikt i frågan. Detta kommer hon att göra oavsett vilket ämne kommentaren än gäller. Dvs, det behöver inte vara i den här tråden och handla om sex. Det kan handla om t ex inbjudningskort, bordsplacering osv. osv.
    Vilken tur att det fortfarande finns någon annan än jag som förstår mig!
  • Aleta

I vissa fall kan man tydligen inte vara för tydlig.

shakynose skrev 2009-10-05 20:57:34 följande:
  • Villemoa

Jag tyckte det var alldeles solklart vad du menade!

shakynose skrev 2009-10-05 20:57:34 följande:
  • shakynose
    Villemoa skrev 2009-10-05 21:18:23 följande:
    Gutt!
  • Aleta

Det tyckte nog de allra flesta.

Villemoa skrev 2009-10-05 21:18:23 följande:
  • Jill82
    SelMseh skrev 2009-08-12 23:51:10 följande:
    Finns det några här på BT som valt att vänta?
    Ja vi valde att vänta!
  • Chris24

Jag tycker det är fint och starkt av dig att vänta om ni nu gör det, min kusin gjorde detsamma för hon ansåg det var det rätta och jag beundrar henne för det.

Jag tycker inte det är fel med att ha sex innan, inget fult i det men som någon sa, idag är det lite skrämmande hur sex faktiskt används och hur man ser på det nuförtiden. Men å andra sidan är det många saker som är smått skrämmande nuförtiden gällande sex, ungdomar osv men men.

Inget fel med att vänta alls anser jag, om man själv vill och tror på det.
    Finns nog inget som är "ute" med oskulder om man kanske tror det,fick höra det nämligen på mitt gamla jobb av några brudar, tyckte det va det löjligaste jag har hört, men å andra sidan så hade ju alla hej vilt sex med alla på det jobbet så, chef eller inte chef. Tur man aldrig gick på julfesterna kanske!

• JustMeAndMyLove

OT, OT, sorry men kom bara att tänka på det här nu!

Såg ett avsnitt på Oprah där både man och kvinna var oskullder och väntat till bröllopsnatten.
    Tyvärr visade det sig den natten att kvinnan inte kunde ha sex överhuvudtaget. (inte penetrerande sex då) Det var psykiskt, det slog läkare fast men det gick bara inte.
    De hade sex en gång på 5 år, då kvinnan var sjuk och fått morphin och därför var rätt utslagen, och just den gången blev hon gravid, grät som en unge när jag hörde deras berättelse!

Det var nått med bäcken-musklerna och att hon inte kunde slappna av.

I therapi insåg hon att hennes mammas "sex-snack" kan ha orsakat det. För när hon var liten, ca 12 hade hennes mamma bestämt sig för att ta det stora snacket. Hon sa nått i stil med:

"Sex är det vidrigaste du kommer uppleva, det gör fruktansvärt ont men du måste ställa upp på det om din man kräver det, varje dag i resten av ditt från och med bröllopet. Det är kvinnans plikt."

Otroligt sorgligt att en kvinna får den synen på sex, jag kan bara inbilla mig vad hon gått igenom. Synd att hon förde det visare på sin dotter..

Den mannen trodde i alla fall att det faktum att han var oskuld och hade väntat gjorde att han kunde hålla sig trogen. Han viste ju liksom inte vad han gick miste om, hehe.

I tillägg så har jag en stor respekt för de som väntar, önskade att jag gjort det med, inte till bröllopet men väntat på att i alla fall vara kär/förälskad och i ett seriöst förhållande :)

Svar på tråden Vänta med sex