• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • JustMeAndMyLove

Ush, ja men det är svårt, speciellt i den situatinen. Då är det ju nått man "känner av". Har själv aldrig känt mig obekväm med en undersökning (annat än att det inte är sådär jättekul).
    Men det händer ju, tyvärr.. Ush

passionsblomman skrev 2009-10-01 23:40:00 följande:
    Jamen visst är det viktigt att kunna reda ut det på något vis?! För nog fasen finns det gynekologer och andra läkare som begått övergrepp och nog LÄR man märka om en undersökning plötsligt inte är en vanlig undersökning längre?Fy vad obehagligt att ens tänka på!
  • Aleta

Usch, jag gick hos en när det var något knas med en tidig graviditet, han tog ultraljud, men sa så konstiga saker att jag absolut ville ha min man med nästa gång. Det gillade INTE gynekologen, men de saker som han sa var definitivt över gränsen. Jag tordes inte vara ensam med honom, men det var den enda tid jag kunde få snabbt.

passionsblomman skrev 2009-10-01 23:40:00 följande:
    Jamen visst är det viktigt att kunna reda ut det på något vis?! För nog fasen finns det gynekologer och andra läkare som begått övergrepp och nog LÄR man märka om en undersökning plötsligt inte är en vanlig undersökning längre?Fy vad obehagligt att ens tänka på!
  • Aleta

Jo, absolut!
    Men i sammanhanget om att vänta med sex till efter giftermålet så tror jag inte att det är tillåtet.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 23:44:52 följande:
    Fast det är ju okej i vissa förhållanden. Med både kyssar och sex utanför äktenskapet. (inte i mitt men jag är vän med en del som upplever det som att enbart känslor för en annan är otrohet)
  • Aleta

Håller med dig, kramar ger man ju till sina vänner.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 23:42:43 följande:
    Det var nytt för mig! Jag ser kramar som vänskapligt, kyssar känns mycket mer intimt
  • passionsblomman

förresten så kan jag i ett läge vidröra en annan mans kön utan att vara otrogen mot min egen man-det vet alla som jobbat i vården, det ska tvättas en hel del i både hemtjänst och långvård...

...medan jag kan vara bra mycket närmare otrohet genom att kyssa en annan man med all den värme, längtan och innerlighet som egentligenhör till min sambos och mitt förhållande.

Nu är otrohet fullständigt otänkbart för mig öht, men för att spetsa till det och visa på att sex kan vara så mycket och ibland nästan ingenting, så drar jag nu till med att påstå att den där nyss beskriva kyssen skulle kunna vara en värre katastrof -om den verkligen betydde allt det den kan betyda, än om ett fyllesex skulle "råka" hända.

Det senare skulle faktiskt kunna vara precis så klyschigt att "det betydde ingenting..."

Obs igen-jag accepterar verkligen ingen form av otrohet, det är bara ett exempel på vad som kan rymmas i olika handlingar-allt och inget.

• JustMeAndMyLove

Men fy fan! Du borde ha anmält det så någon fått avgöra om han gick över gränsen! För det är faktiskt viktigt att en läkare vet var gränsen går. Han kanske aldrig menade det "så" men andra patienter lider säkert av samma misstro om han säger konstiga saker...
    Själv begär jag alltid kvinnlig gyn-läkare, men det beror på att jag helt enkelt inte skulle klara av att ha en manlig.

Aleta skrev 2009-10-01 23:46:57 följande:
    Usch, jag gick hos en när det var något knas med en tidig graviditet, han tog ultraljud, men sa så konstiga saker att jag absolut ville ha min man med nästa gång. Det gillade INTE gynekologen, men de saker som han sa var definitivt över gränsen. Jag tordes inte vara ensam med honom, men det var den enda tid jag kunde få snabbt.
  • Stefan09

Har ni tänkt på vad tråden heter?

• Heloise

Jag har en fråga som jag funderat länge på. Om man av religiösa skäl väljer att vänta med sex tills efter bröllopet, för att det är en gåva ifrån gud som skall avnjutas inom äktenskapet, hur löser man det då vid en eventuell skilsmässa?

När man inte längre är oskuld, är det då ok att ha sex med sin nya partner eller gäller samma sak då? Att man inte ska ha sex innan man är gift, och hur fungerar det här med att ge någon sin stora gåva dvs oskuld? Är man körd då som nästa äkta hälft, mindre viktig?

Jag har funderat på det här sen jag hade en diskussion med en av mina vänner som är djupt religös, hon bor i Kalifornien och många av hennes vänner gifter sig nu, hon är 10 år yngre än mig dvs 20. Jag frågade henne om hon trodde avstå ifrån sex var en bidragande orsak till att många av hennes vänner gifte sig efter 1 år och hon trodde det.
    När jag sen frågade henne om det inte var många skilsmässor bland dess unga par så sa hon att nästan 50% av hennes vänner hade skiljt sig.
    Då är frågan hade det inte varit bättre att haft sex och vänta med att gifta sig än att gifta sig för att ha sex och sedan skilja sig? Vad är värst?

Nu säger jag inte att så är fallet för er här som valt att vänta med sex, men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker.

• JustMeAndMyLove

"vänta med sex" heter den.
    Diskussioner spretar ofta åt alla möjliga håll, det skulöle vara besvärligt att skapa en ny tråd för varje ämne.

Det berör väl mest "vad är sex" just nu men så blir det ofta

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:51:19 följande:
    Har ni tänkt på vad tråden heter?
  • passionsblomman

Usch Aleta! Jag ryser! Stackars dig!

Aleta skrev 2009-10-01 23:46:57 följande:
Svar på tråden Vänta med sex