• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • feministbrud

Hur kan man inte kalla petting för sex?

Jag har, nu när jag är äldre och visare, flyttat mitt förlora-oskulden-datum bakåt i tiden pga att jag tidigare hade en föreställning om att bli smekt till orgasm av en annan människa inte var sex.

• Aleta

Moral har väldigt mycket med kulturen att göra. Den ser olika ut beroende på i vilket samhälle man bor i. Moral är inget som var och en kan hitta på själv utan det är ett gemensamt beslut kan man säga.
    (Använd gärna citatknappen om du svarar på detta inlägg så att det inte blir så stökigt i tråden igen.)

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:09:36 följande:
    Varför ska man tumma på något man är övertygad om bara för att kulturen säger något annat? Moral är moral oavsett vad andra säger.
  • Aleta

Stefan09 jag såg också att du hade varit inne och fnissat i tråden om att undersöka brösten för att upptäcka eventuella knölar som skulle kunna vara bröstcancer.
    Kan det bero på att du är avhållsam och därför måste få utlopp för diverse sexuell frustration på annat sätt? Kanske hela din internettillvaro bygger på att få andra lika irriterade och rastlösa som du (kanske) känner dig?

Om du nu blir arg och vill kommentera det här inlägget, så återigen, glöm inte att använda citatknappen, tack.

• nennesjuttioåtta

ja, jag tycker då definitivt att sex är ett vidare begrepp än själva ligget...

feministbrud skrev 2009-10-01 15:42:11 följande:
    Hur kan man inte kalla petting för sex? Jag har, nu när jag är äldre och visare, flyttat mitt förlora-oskulden-datum bakåt i tiden pga att jag tidigare hade en föreställning om att bli smekt till orgasm av en annan människa inte var sex.
  • didis

Jag tror du är något på spåren där...

Aleta skrev 2009-10-01 16:10:39 följande:
    Stefan09 jag såg också att du hade varit inne och fnissat i tråden om att undersöka brösten för att upptäcka eventuella knölar som skulle kunna vara bröstcancer.Kan det bero på att du är avhållsam och därför måste få utlopp för diverse sexuell frustration på annat sätt? Kanske hela din internettillvaro bygger på att få andra lika irriterade och rastlösa som du (kanske) känner dig?Om du nu blir arg och vill kommentera det här inlägget, så återigen, glöm inte att använda citatknappen, tack.
  • JustMeAndMyLove

Var på en föreläsning igår om KSK, "kvinnor som har sex med kvinnor". Det väckte MÅNGA frågetecken i mig!

Tex vägras lesbiska få göra cellförändringsundersökningar på många ställen i landet. Pga att de inte kan smittas av det här viruset (som jag glömt namnet på igen) vilket det nu visat sig inte vara sant.

Men den mest intressanta frågan var just vad ÄR samlag och NÄR förlorar man sin oskuld.
    Överallt på sjukvårdsrådgivningens, socialens, kommuners, umgdomsmotagningars sidor mf. är det de två orden/begreppen som används.

Hon som höll föreläsningen hade faktiskt ringt runt för att höra vad samlag och oskuld var ur en lesbisk kvinnas perspektiv OCH ur en hetrosexuells perspektiv och inte en enda person, vare sig ungdomsmottagningar, smittskyddsinstitutet eller läkare/barnmorskor kunde svara på det.

Så frågan om oskuld och samlag och när man kan smittas, när man inte är oskuld längre finns det faktiskt inget svar på idag. Det finns ingen tydlig definition av det.

(hoppas det inte är allt för OT men tänkte just på frågan om "oskuld eller inte oskuld")

• tattar-Emma
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 17:15:43 följande:
    (hoppas det inte är allt för OT men tänkte just på frågan om "oskuld eller inte oskuld")
    En viktig fråga såklart, om sex definieras som penetrering så förblir ju världens promiskuösaste gaytjej oskuld i hela sitt liv.

Dessutom misstänker jag att bibelns invändningar mot okontrollerat sex har med arv och faderskap att göra i slutänden (visst står det nånstans att det är okej att ha utomäktenskapligt sex om man gifter sig omgående efteråt?) och det är ju knappast en lika stor issue idag.
  • JustMeAndMyLove

Ja eller så blir man av med oskulden själv om man använder tex en dildo vid onani, och det känns ju inte heller som att det vore att förlora oskulden..

tattar-Emma skrev 2009-10-01 17:20:10 följande:

En viktig fråga såklart, om sex definieras som penetrering så förblir ju världens promiskuösaste gaytjej oskuld i hela sitt liv.Dessutom misstänker jag att bibelns invändningar mot okontrollerat sex har med arv och faderskap att göra i slutänden (visst står det nånstans att det är okej att ha utomäktenskapligt sex om man gifter sig omgående efteråt?) och det är ju knappast en lika stor issue idag.
  • tattar-Emma
    JustMeAndMyLove skrev 2009-10-01 17:22:23 följande:
    Ja eller så blir man av med oskulden själv om man använder tex en dildo vid onani, och det känns ju inte heller som att det vore att förlora oskulden.. tattar-Emma skrev 2009-10-01 17:20:10 följande:
    Den rök med första tampongen . min bröllopsnatt är körd.
  • JustMeAndMyLove

Hahaha, ja men precis :P

tattar-Emma skrev 2009-10-01 17:30:39 följande:

Den rök med första tampongen . min bröllopsnatt är körd.
Svar på tråden Vänta med sex