• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Annelajan

...kan tillägga att han HAR haft sex, även penetrerande sådant, med andra tjejer innan han träffade den tjejen som han ville gifta sig med.
    Hon däremot hade inte haft det, enligt honom.

Så egentligen ställer väl kanske inte religionen till så mycket- man kanske kan göra lite som man vill...??

• Aleta

Tack!
    Det var väl det jag trodde.
    I mina ögon är ju det där sex, för det skulle man ju klassa det som om någon var otrogen.
    Det är själva barnalstrandet som är det viktiga att inte göra före äktenskapet för de som tror på det, inte sexet i sig kan man ju tycka då.

Annelajan skrev 2009-10-01 09:51:07 följande:
    Min arbetskamrat har av religiösa skäl väntat med sex före äktenskapet...men av nyfikenhet frågade jag samma sak och hans svar blev "Man kan tillfredsställa varandra utan att ha sex (penetrerande sådant)och det gör vi"...
  • Wiggy

En sak jag tänkte på: De som väntar med att ha sex vill bli respekterade för detta, men de verkar ha en ganska svår stund att respektera de som väljer att ha sex innan äktenskapet. Och tvärtom i vissa fall.

Är det skillnad mellan frireligiösa människor och medlemmar i Svenska kyrkan? För jag har fått den uppfattningen att de flesta som vill vänta är med i någon frikyrka.

• Stefan09

Varför ska man tumma på något man är övertygad om bara för att kulturen säger något annat? Moral är moral oavsett vad andra säger.

• Duchess

Om du vill får du gärna berätta varför du är övertygad om att man inte ska ha sex innan man är gift.

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:09:36 följande:
    Varför ska man tumma på något man är övertygad om bara för att kulturen säger något annat? Moral är moral oavsett vad andra säger.
  • kikel

Känner man varandra ordentligt om man aldrig haft sex? Jag och min fästman hade en pakt vi skulle vänta tills 50 "dejter" innan vi skulle ha sex. Det gick inte så bra..

• sms å fotboll
    Wiggy skrev 2009-10-01 10:49:58 följande:
    En sak jag tänkte på: De som väntar med att ha sex vill bli respekterade för detta, men de verkar ha en ganska svår stund att respektera de som väljer att ha sex innan äktenskapet. Och tvärtom i vissa fall. Är det skillnad mellan frireligiösa människor och medlemmar i Svenska kyrkan? För jag har fått den uppfattningen att de flesta som vill vänta är med i någon frikyrka.
    Rent tekniskt så är väl alla frikyrkor eftersom även Svenska Kyrkans är skild från staten.
    Med det sagt så är jag övertygad om att det är så även om jag inte har några belägg för det (mer än de jag känner). Vill också påpeka att även om det skulle vara fler som inte väntar av Svenska Kyrkans medlemmar så vill jag nog också påstå att det skiljer sig väldigt mycket mellan landets olika stift.
  • nennesjuttioåtta

jag förstår inte hur man kan hålla sig! När jag träffade min man för sisådär 100 år sen så kunde vi inte hålla fingrar och andra relativt löst hängande föremål på kroppen borta från varandra (försökte härda ut någon månad men woohaaaa vad det bultade i kroppen ständigt!) ! Sen tog det 11 år innan vi gifte oss och idag kan vi hantera passionen och begäret någorlunda (åtminstone bland folk) .

Men om det bara handlar om penetrerande sex man inte bör göra som kristen så är ju människan väldigt uppfinningsrik.

• Hammerman

För vissa kristna så ÄR det faktiskt bara det här med te och hålla handen som gäller. Gärna i ett decennium eller två innan man slutligen gifter sig.

Allt annat kan tydligen bli "för frestande".

• nennesjuttioåtta
    Hammerman skrev 2009-10-01 15:21:44 följande:
    För vissa kristna så ÄR det faktiskt bara det här med te och hålla handen som gäller. Gärna i ett decennium eller två innan man slutligen gifter sig.Allt annat kan tydligen bli "för frestande".
    Uuuhh...låter som att handflatorna skulle vara för håriga för att det skulle kännas riktigt behagligt. nej just det, sånt får man inte heller göra.
Svar på tråden Vänta med sex