• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Stefan09

En skilsmässa är ok om någon part har varit otrogen men inte den bästa lösningen direkt. Oskulden kan aldrig vara en gåva? Man börjar ju om på varje nytt äktenskap.

Fast 50% är nog bättre än snittet!:)

• Aleta

Fast jag var rätt nöjd med att ha maken med, då var gubben spak.

Stefan09, när man diskuterar så är trådarna levande, ibland kommer det ett litet sidospår, men sedan brukar det komma tillbaka igen.

passionsblomman skrev 2009-10-01 23:54:24 följande:
    Usch Aleta! Jag ryser! Stackars dig!
  • Stefan09

Jaha.

Aleta skrev 2009-10-01 23:57:10 följande:
    Stefan09, när man diskuterar så är trådarna levande, ibland kommer det ett litet sidospår, men sedan brukar det komma tillbaka igen.
  • JustMeAndMyLove

Blir man oskuld igen när man gifter om sig?

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:56:31 följande:
    En skilsmässa är ok om någon part har varit otrogen men inte den bästa lösningen direkt. Oskulden kan aldrig vara en gåva? Man börjar ju om på varje nytt äktenskap. Fast 50% är nog bättre än snittet!:)
  • Heloise

Så då gäller avhållsamhet till man gift sig igen alltså?
    För ibland känns det som om det viktigaste är att vara oskuld på bröllopsnatten, men man kan ju inte vara oskuld två gånger.
    Jag skulle iofs kunna komma på fler anledningar till skilsmässa än otrohet. Men det är OT.

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:56:31 följande:
    En skilsmässa är ok om någon part har varit otrogen men inte den bästa lösningen direkt. Oskulden kan aldrig vara en gåva? Man börjar ju om på varje nytt äktenskap. Fast 50% är nog bättre än snittet!:)
  • Heloise

Jag känner iofs en tjej som genomgått någon form av rit som tagit bort all sex hon har haft och hon är numera oskuld igen, iaf i hennes kyrkas ögon. Perosnligen tycker jag att det är lite löjligt att tro att man kan tvätta bort ett 5årigt sexuellt förhållande.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-02 00:00:08 följande:
    Blir man oskuld igen när man gifter om sig?
  • JustMeAndMyLove

Hehe, jag har hört talas om det där. Ja vad ska man säga, förr kunde man bota sina synder genom att betala en slant och be några böner..

Heloise skrev 2009-10-02 00:04:47 följande:
    Jag känner iofs en tjej som genomgått någon form av rit som tagit bort all sex hon har haft och hon är numera oskuld igen, iaf i hennes kyrkas ögon. Perosnligen tycker jag att det är lite löjligt att tro att man kan tvätta bort ett 5årigt sexuellt förhållande.
  • passionsblomman

Sidospåret är ju relevant dessutom då frågan om man väntar med sex i sig kräver att man faktiskt vet vad det är man väntar med. Det är ju som du sa AAleta ganska avancerat "könsumgänge" man kan ha även om man aldrig fullbordar ett regelrätt samlag.

Förr var ju det viktigaste att det inte blev "konsekvenser" av det man sysslade med på ängar och höskullar, så att man inte behövde bära skammen att föda en oäkting.

Jag tror faktiskt att det här med att "hålla ordning på ungdomarna" egentligen är mycket mer kulturellt än religiöst och att man skapat en hel del regler som fungerat som styrmedel, utan att de egentligen har något uttalat stöd i bibeln.

Hela samhället har dömt skoningslöst utifrån dem och har man kunnat skrämma någon med skuld, skam och utanförskap, så har man gjort det.

• Stefan09

Man är bara oskuld en gång men rent mentalt är man ju oskuld igen, inte för att just den delen spelar roll. Men varje relation är ju unik och gammalt är glömt.

Har ni glömt att 99,99% av Sverige inte är troende?

• JustMeAndMyLove

99,99% låter inte rimligt?
    Menar du att de inte är troende kristna?
    Vi har ju muslimer, kristna, judar. Själv är jag uppfostrad som kristen men med mycket influenser från Buddhismen. min pappa var med i en religös kristen sekt som bekämpar onda andra i människan.

Nä jag tror det är bra många fler än 99,99% som är troende...

Stefan09 skrev 2009-10-02 00:19:37 följande:
    Man är bara oskuld en gång men rent mentalt är man ju oskuld igen, inte för att just den delen spelar roll. Men varje relation är ju unik och gammalt är glömt. Har ni glömt att 99,99% av Sverige inte är troende?
Svar på tråden Vänta med sex