• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • didis

Det är ingen rättighet, det är inte heller mänsklig beröring eller att bli älskad för den man är. Men det är onekligen en viktig del av att leva ett gott liv. Liksom sex.

Men precis som folk kan leva eremitliv kan folk leva helt utan sex. Dock tror jag det är få som lever HELT utan sex dvs inte ens onanerar i sin ensamhet.

Men kanske är det så att man liksom vänjer sig av med sex? Om man ínte har någon rimlig möjlighet att ha sex (med andra) så kanske man stänger av de känslorna?

Fjosok skrev 2009-09-30 22:00:49 följande:
    Just det att man inte skulle kunna leva utan sex? Som om sex vore lika viktigt som mat eller vatten? Sex är inte heller en mänsklig rättighet, vilket fler och fler verkar tycka idag.Nä, avdramatisera sex och om man (som jag) måste leva utan får man väl acceptera det och leva gott ändå?Eller har jag fel?
  • Fjosok

Jag vill vara ett levande bevis för att man kan leva ett gott liv utan beröring, sex eler vara älskad av någon i sådana fall.

När det gäller sex innan äktenskapet så är det en väldigt komplex fråga känns det som. Alla vi verkar ha olika tankar :)

• passionsblomman

Jag tycker man både ute i samhället och i kyrkan på sätt och vis blåser upp sex och betydelsen av sex till helt absurda proportioner fast på olika sätt. Samtidigt gör man sex midre än det är också.

Vad gäller skuld och sexualdrift som talades om redan tidigt i tråden så är det nog ändå om vi tänker efter lite ganska mycket som skuldbeläggs som nog verkligen ska skuldbeläggas också. Det är mycket som kan bli väldigt snett när människor fritt gör precis vad lusten driver dem till.
    Där kommer ju lagstiftningeen in, eftersom sex tminstone måste vara frivilligt för alla inblandade.

Pedofiler tycker nog bara att de har en drift eller vad tror ni? och allt möjligt annat hemskt som görs...

För ig hör sex och integritet oerhört intimt samman. För att kunna ha ett sexliv som man verkligen mår bra i, behöver man ha integritetoch känna sig själv tror jag. Man behöver absolut inte ha övat med många eller alls egentligen för att vara trygg och fri i förhållande till sin kropp och kunna möta en annan människa.

Däremot ser jag inga som helst anledningar att inte njuta av varandra om man båda känner att man vill.

Både inom kyrkan och i samhället i stort så har man använt just sex och skuld som ett sätt att hålla kvinnor i schack och inte bara i kyrkan förklaras tjejer som tar för sig varandes slampor, horor osv. Det är inte länge sedan som både skilsmässa och barn utanför äktenskapet var rejäla skandaler och det är sannerligen inte bara ifrån folk som varit med i kyrkan som det spottats och viskats. Långt därifrån.

Vi har en hora-madonnasyn på kvinnan i mångt och mycket fortfarande och jag tror ärligt talat att vi allihop behöver jobba med den synen, för sådant sitter djupt i folksjälen.

Och lösningen är knappast att alla ska pippa med allt och alla i bärsta Flower Poweranda, utan jag tror för att upprepa mig, att det handlar väldigt mycket om att fostra och forma barn och ungdomar till individer med integritet. Har man det kalrar man av att känna efter vad som är bra för en och man trampar heller inte på någon annans integritet för egen njutnings eller vinnings skull.

Det sker fruktansvärda övergrepp både inom och utom äktenskap.

• Bobou

Jag håller med dig! Jag har läst en del relationsspalter på sistone, där problemet som insändaren har är att hans eller hennes partner inte vill ha sex tillräckligt ofta. Och väldigt ofta antyder svaret att det är den asexuelle som felet ligger hos, att de t.ex. ska börja smeka varandra försiktigt utan krav på sex etc., vilket ska leda till att lusten väcks. (Samtidigt som det givetvis understryks att man inte kan tvinga sig till eller tjata sig till sex, men det är väl ganska självklart.) Och om det inte funkar, ja, då borde den asexuelle kanske gå till en doktor och kolla så att inget är fel eller till en psykolog och kolla så att man inte har någon blockering sedan barndomen. Detta särskilt då om den asexuelle är man.

Så oerhört jobbigt att läsa sånt för den som helt enkelt inte är särskilt sugen! Och det kan inte vara sådär extremt eller sjukligt att känna så, enligt min erfarenhet, för att jag ändå har stött på detta så pass ofta. Kan inte vårt samhälle acceptera att alla inte gillar sex så himla mycket?

Förlåt, det här var en avstickare från debatten...

Just det att man inte skulle kunna leva utan sex? Som om sex vore lika viktigt som mat eller vatten? Sex är inte heller en mänsklig rättighet, vilket fler och fler verkar tycka idag.Nä, avdramatisera sex och om man (som jag) måste leva utan får man väl acceptera det och leva gott ändå?Eller har jag fel?
  • Fjosok

Håller med, vi asexuella (jag räknar mig som en sådan då jag aldrig i mitt liv levt ut sexualitet och därav förträngt 99% av alla känslor runt detta) behöver inte vara sjuka, konstiga eller annat. Vi kanske helt enkelt valt bort sex av olika anledningar, eller är inte tillräckligt attraktiva för att någon ska vilja ha sex med oss, som i mitt fall.

Övergrepp inom sex är också antagligen bland det mest fruktansvärda som finns. Men hur snällt är det då för en asexuell människa att gifta sig i dom fall det händer? Kan man leva utan lust och sex EFTER äktenskapet?

Och är att man hållit upp innan en garanti för att man automatiskt vill ha sex när man gifter sig? Jag tror inte det ...

• didis

Fjosok: man definierar själv vad "gott liv" innebär och ett gott liv önskar jag dig verkligen!

Inte enligt min egen definition (för det livet vill du nog inte leva antar jag) utan efter din egen. Sedan må det innefatta sex eller inte.

• Fjosok

Man får inte allt man vill Men man kan välja om man vill bryta ihop eller leva gott i alla fall ...

• Annelajan
    Vad är det som gör att du *måste* leva utan sex?
    Om det är självvalt så kan det säkerligen vara mer lätt att stå över...
  • Fjosok

Annelajan skrev 2009-09-30 22:53:07 följande:

Vad är det som gör att du *måste* leva utan sex?Om det är självvalt så kan det säkerligen vara mer lätt att stå över...
    På grund av utseende, beteende och livsstil. Och ja, sen fem år nu är det självvalt.
  • Hammerman

Fjosok skrev 2009-09-30 22:36:31 följande:

Och är att man hållit upp innan en garanti för att man automatiskt vill ha sex när man gifter sig? Jag tror inte det ...
    Skulle tro att det ofta är precis tvärtom. Man hör ju skräckhistorier ibland om folk som väntar i sisådär 8-10 år med att gifta sig och ha sex. Förstår inte vad som är så fel på folk. Jag menar, det är 8 år sedan jag började gymnasiet. Försöker bara leka med tanken på hur det skulle vara att ha blivit tillsammans med en tjej då, och sedan gått dessa 8 år utan att ha sovit i samma rum, sett varandra nakna, bott ihop och överhuvudtaget gjort något vildare än att hålla handen och dricka te. Att ägna sig åt det i 8 år, för att sedan WHAM efter bröllopsnatten plötsligt dra till med hela konkarongen skulle för mig kännas oerhört forcerat och krystat.

Visst, alla får göra som de vill, men... näeee.
Svar på tråden Vänta med sex