• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Aleta

Det intressanta är kanske hur man definierar sex också?
    Jag menar, avancerad petting och hångel är också sex tycker jag. Låter ni bli det också innan bröllopsnatten?

Det är ju definitivt något som man inte vill att ens partner ska göra med någon annan, helst inte ens kyssas, eller hur?

Alltså tycker jag att om man sysslar med sådant så har man sex tillsammans redan.

Sedan är ju bibelns inställning till äktenskap att man är gift om man har sex tillsammans. Med andra ord behöver man inte vänta till den världsliga ceremonin. Har man en partner och har sex med bara den så är man gift i gudomlig betydelse. (Om man anser att bibeln är gudomlig vill säga.)

• Aleta

I en debatt försöker man övertyga sina motståndare att man har rätt. Det vanliga är att man gör det med argument som bevisar ens påstående.
    I och med att man ger sig in i en debatt så kommer man även att var på "andra sidan" dvs att man kan få sina argument ifrågasatta.

Nu brukar ju detta kallas ett diskussionsforum. Det är en mjukare form där kunskap och förståelse är drivkrafterna.

Sedan vill jag be dig att börja använda den lilla knappen i översta högra hörnet när du svara på någons inlägg. När du t ex läser detta och om du vill svara på det, så peka med muspekaren på den lilla symbolen som ser ut som "A ungefär fast utan tvärstrecket på A:et. Då blir man automatiskt nerflyttad till rutan för att svara och det här inlägget hamnar som ett citat i slutet.

På det här sättet kan många missförstånd undvikas och vi kanske slipper att få så många trådar avstängda som vi har fått sedan din debut här på forumet.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:32:36 följande:
    Är det mitt fel att ni är för många som snackar just nu, tagga ner. Igen så är detta ingen diskussion utan en debatt!
  • Fjällbruttan

Är det mitt fel att ni är för många som snackar just nu, tagga ner. Igen så är detta ingen diskussion utan en debatt!

Förstår inte vad ett disskusionsforum går ut på om det inte är flera som pratar på en gång? Då är det ju en disskussion, eller debatt...
    Annars är det en monolog....
    Vore bra om du kunde hålla dig till reglerna i disskussoinforum, dvs disskutera...

• Aleta

lite reflektioner efter att ha läst igenom tråden.

Om man anser att man ger bort en del av sig själv när man har sex med någon och därför bara kan erbjuda sämre sex med nästa person. Är det inte då samma sak med kärlek? Det innebär ju att man inte kan älska sina barn lika mycket som den man har gift sig med och sedan älskar man varje nytt barn mindre och mindre eftersom man ger bort sin kärlek. Förresten kommer man ju då att älska sin mamma mest av alla.
    Nej, jag anser att kärlek blir bara större ju fler man älskar och jag förstår inte heller alls varför sex skulle förminska en själv så att man blir något slags andrahandsvara. Sex är något fint.

Att mannen har svårare att "hålla" sig än kvinnan blir väl möjligtvis sant om han även avhåller sig helt från masturbation (vilket är en synd om man även tycker att sex är en synd).
    Eftersom jag inte är man så kan jag inte svara där. Däremot så kan män leva alldeles utmärkt i celibat och även inte tända på alla kvinnor. Att påstå något sådant är att degradera dem till någon slags vandrande penisar utan hjärna.

Att man inte ska ha sex före äktenskapet kommer sig av att när männen upptäckte att de faktiskt hade något med barnalstrandet att göra så ville de även ta över kontrollen. Kvinnan som tidigare sågs som gudomlig degraderades genom århundraden och årtusenden i olika grad till att i vissa kulturer enbart vara avelssto.

• Bobou

...så om du inte kan svara för att du inte är man, vem kan svara då? Vet en man mer om kvinnlig lust än en kvinna om manlig?

Visst kan män "slemma" lite om de inte lättar på trycket på ett eller annat sätt, men kvinnor slemmar ju hela tiden!

Aleta skrev 2009-09-29 17:03:37 följande:
    lite reflektioner efter att ha läst igenom tråden.Om man anser att man ger bort en del av sig själv när man har sex med någon och därför bara kan erbjuda sämre sex med nästa person. Är det inte då samma sak med kärlek? Det innebär ju att man inte kan älska sina barn lika mycket som den man har gift sig med och sedan älskar man varje nytt barn mindre och mindre eftersom man ger bort sin kärlek. Förresten kommer man ju då att älska sin mamma mest av alla.Nej, jag anser att kärlek blir bara större ju fler man älskar och jag förstår inte heller alls varför sex skulle förminska en själv så att man blir något slags andrahandsvara. Sex är något fint.Att mannen har svårare att "hålla" sig än kvinnan blir väl möjligtvis sant om han även avhåller sig helt från masturbation (vilket är en synd om man även tycker att sex är en synd).Eftersom jag inte är man så kan jag inte svara där. Däremot så kan män leva alldeles utmärkt i celibat och även inte tända på alla kvinnor. Att påstå något sådant är att degradera dem till någon slags vandrande penisar utan hjärna. Att man inte ska ha sex före äktenskapet kommer sig av att när männen upptäckte att de faktiskt hade något med barnalstrandet att göra så ville de även ta över kontrollen. Kvinnan som tidigare sågs som gudomlig degraderades genom århundraden och årtusenden i olika grad till att i vissa kulturer enbart vara avelssto.
  • Aleta

?
    Nu förstår jag inte riktigt.
    Det jag menade var att en man som inte har någon som helst sexuell utlösning möjligtvis, kanske har svårare att leva i celibat än en kvinna. (Fast borde man inte vänja sig ju längre man är avhållsam?)

Annars tror jag att det är lika svårt för båda parter. Att det är mer "synd" om män tycker jag inte stämmer.

Bobou skrev 2009-09-29 17:08:06 följande:
    ...så om du inte kan svara för att du inte är man, vem kan svara då? Vet en man mer om kvinnlig lust än en kvinna om manlig?Visst kan män "slemma" lite om de inte lättar på trycket på ett eller annat sätt, men kvinnor slemmar ju hela tiden!
  • Fjosok

Man kan leva helt utan sex och det går jättebra. Man kan tygla drifter helt okej men hur skoj det sedan känns är en helt annan femma

• shakynose
    Sedan när fick du i uppdrag att bestämma vad detta är? Du har inte varit aktiv här särskilt länge, och du verkar dessutom vara ganska ensam om att tycka att en debatt/diskussion ska föras så som du gör, så mitt tips är att du tar åt dig lite av kritiken som du fått och kollar in hur diskussionerna går till här innan du börjar polisa oss andra i argumentationsteknik.

Sorry för OT, men jag kan inte låta sådana här dunheter stå oemotsagda.
  • Aleta

Precis, och det spelar ingen roll om man är man eller kvinna!

Fjosok skrev 2009-09-29 17:26:54 följande:
    Man kan leva helt utan sex och det går jättebra. Man kan tygla drifter helt okej men hur skoj det sedan känns är en helt annan femma
  • Aleta

Mer funderingar:
    De som verkar ha avhållit sig från sex har en väldigt bestämd uppfattning om hur det är att ha haft flera partners. Hur kommer det sig? Var inhämtar man den informationen?

Svar på tråden Vänta med sex