• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Stefan09

1 Kor 7:8-9
    8 Till de ogifta och änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir som jag*. 9 Men om de inte kan leva avhållsamt skall de gifta sig, eftersom det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär.

*ogift

Vill ni ha det ännu tydligare? Fråga Gud!

• JustMeAndMyLove

Känner mig jättedum nu men ...
    Kan du ge mig bibelns definition på ordet "gift"?
    För nu läste jag bara att man ska gifta sig om man vill ha sex. Men inte vad giftermålet innebär eller när man ingår det eller HUR man ingår det, vilket var min fråga. Hur alltså, inte varför.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:06:41 följande:
    1 Kor 7:8-98 Till de ogifta och änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir som jag*. 9 Men om de inte kan leva avhållsamt skall de gifta sig, eftersom det är bättre att gifta sig än att vara upptänd av begär. *ogiftVill ni ha det ännu tydligare? Fråga Gud!
  • Dragonessa

Jag tycker det är jättefint att vänta med sex.. (men tänk om man blir besviken *rodnar*)

• Stefan09

Varför är ju det viktiga? Men ok jag ska leta vidare för er skull...

• JustMeAndMyLove

Jag gör ett försök att förstå ditt svar på Duchess inlägg om GT syn på att vara "gift".
    Sen har jag läst bibeln, på 3 språk, och jag vet interiktigt om jag kan hålla med om att bibeltidens "vigselceremonier" hade nått som helst med det vi idag kallar för kristet äktenskap att göra.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:11:22 följande:
    Varför är ju det viktiga? Men ok jag ska leta vidare för er skull...
  • Stefan09

Ett perfekt exempel är ju Höga visan.

• Stefan09

Fast du vet att det står samma sak på alla språk va?

• Fjosok

Hur som haver, jag gjorde ett försök att spåra in debatten på ämnet och att den skulle ta nya tag.

Är varken galen, Gud eller påpekar att man måste ha si och så. Påpekade bara att teologiska frågor ofta är svårare än man tror, även när det gäller sexualitet och äktenskap.

Att jag en blandade in lite humor kanske var dumt, men gjort är gjort :)

• Duchess

Ett perfekt exempel på vad? Citera gärna det du svarar på, så blir det enklare att hänga med.

Stefan09 skrev 2009-09-29 00:17:09 följande:
    Ett perfekt exempel är ju Höga visan.
Svar på tråden Vänta med sex