• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • missemys

hejsan, detta var den mest virriga och trassliga tråd jag läst. Är frågan denna om det är ok med sex före äktenskapet, eller handlar det om ett par som inte kan prata med varandra hemma?

Om det är så, börja prata med varandra eller gift er inte.

Sex eller inte sex, varje person måste följa sin övertygelse, om den ena tycker det är ok och inte den andre, vilka moraliska olikheter har man mera? Ni borde kanske prata ihop er om många för er stora frågor innan ni gifter er.

Lycka till/missemys

• Bobou

Nu är det här lite gammalt i tråden, men jag tänkte när jag gick och la mig att någon annan skulle räta ut missförståndet... (enligt vad jag förmodar)

Jag tror att det som Aleta och JustMe menade var att det absolut inte är så att alla tjejer har penetrerande självsex när de onanerar, inte att tjejer inte onanerar! Det stämmer med vad JustMe säger om att porrfilmer inte riktigt återger verkligheten på den punkten...

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:30:59 följande:
    Fast oavsett vad som sägs så tror jag nog att tjejer onanerar minst lika mycket som killar, varför skulle det vara någon skillnad? Jag kan förstå att petting är sex men kyssar? Den var ny för mig! Hur definerar man sex då, kramar?
  • didis

Efter mycket diskussioner med vänner (och helt ovetenskapligt!)tycker de flesta kvinnor att själv penetrationen är rätt överskattad. Skön, visst men om det bara blir penetration tycker nog de flesta kvinnor att det var en rätt kass älskare

Det är nog mest män som tror (eller hoppas) att just det momentet av samlaget är så fantastiskt och att kvinnor måste använda snoppsubstitut för att få orgasm när de onanerar själva.

Nu kände jag att det blev en ganska teknisk vinkel på det här inlägget....

Bobou skrev 2009-10-02 14:39:33 följande:
    Nu är det här lite gammalt i tråden, men jag tänkte när jag gick och la mig att någon annan skulle räta ut missförståndet... (enligt vad jag förmodar)Jag tror att det som Aleta och JustMe menade var att det absolut inte är så att alla tjejer har penetrerande självsex när de onanerar, inte att tjejer inte onanerar! Det stämmer med vad JustMe säger om att porrfilmer inte riktigt återger verkligheten på den punkten...
  • Aleta

Tack Bobou, jag förstod inte att det behövde klargöras.

Precis som Bobou skriver så säger vi inte att tjejer inte onanerar utan att tjejer som onanerar inte alls per automatik använder penetration. Penetration har ganska lite med kvinnlig orgasm att göra och en del tycker inte ens om det eller att det behövs.
    Den bild av sex som porrfilmer och porrtidningar återger stämmer inte helt överens med verkligheten. De är gjorda mest från ett manligt perspektiv, dvs vad man tror att män tänder på att se.

Allteftersom man utforskar sin egen sexualitet så märker man vad man både tycker om och inte tycker om och vi är alla väldigt olika. Det som passar en person kan en annan tycka är direkt avtändande.

Bobou skrev 2009-10-02 14:39:33 följande:
    Nu är det här lite gammalt i tråden, men jag tänkte när jag gick och la mig att någon annan skulle räta ut missförståndet... (enligt vad jag förmodar)Jag tror att det som Aleta och JustMe menade var att det absolut inte är så att alla tjejer har penetrerande självsex när de onanerar, inte att tjejer inte onanerar! Det stämmer med vad JustMe säger om att porrfilmer inte riktigt återger verkligheten på den punkten...
  • shakynose
    Panzerfaust skrev 2009-10-02 12:12:53 följande:
    Muslimer har inte fler regler, det är bara det att protestanter har sållat bort mycket av den gamla kyrkans regler, skillnaden på en praktiserande katolik och en muslim är inte stor när det kommer till mängden regler och påbud.
    Jo det är rätt så stor skillnad, en katolik ger inte samma auktoritet till Bibeln som en muslim ger till Koranen. Det är snarare så att protestanterna är noggrannare med att hänvisa till bibelord för att legitimera seder och bruk än vad katolikerna är. Mängden regler och påbud är nog egentligen densamma, men de protestantiska sederna ter sig kanske inte lika märkliga som de katolska eller muslimska eftersom de inte skiljer sig så mycket från vår kulturs "sekulära" regler och påbud.
  • JustMeAndMyLove

Fast muslimer har nog minst lika många seder och traditioner som de inte kan påvisa något stöd för i koranen som katoliker har.
    Och det finns ju så gott som lika många splittringar i Islam som i Kristendomen och det är ju de som är mest "fanatiska" som uppmärksammas även om större delen av muslimer lever efter Koranen så som de flesta lever efter bibeln, man ser det som en skrift som skrevs på en tid då det såg annorlunda ut än det gör idag.

shakynose skrev 2009-10-02 15:36:26 följande:
    Jo det är rätt så stor skillnad, en katolik ger inte samma auktoritet till Bibeln som en muslim ger till Koranen. Det är snarare så att protestanterna är noggrannare med att hänvisa till bibelord för att legitimera seder och bruk än vad katolikerna är. Mängden regler och påbud är nog egentligen densamma, men de protestantiska sederna ter sig kanske inte lika märkliga som de katolska eller muslimska eftersom de inte skiljer sig så mycket från vår kulturs "sekulära" regler och påbud.
  • Stefan09

Jag är inte katolik utan protestant men jag håller inte med "näsan" om att vi är mer sekulariserade.

Panzerfaust skrev 2009-10-02 12:12:53 följande:
    Muslimer har inte fler regler, det är bara det att protestanter har sållat bort mycket av den gamla kyrkans regler, skillnaden på en praktiserande katolik och en muslim är inte stor när det kommer till mängden regler och påbud.
    Skulle man se Bibeln på ett annat sätt nu än då, varför?
  • JustMeAndMyLove

Många ser på bibeln som en skrifts om skrevs för 2000 år sedan och därför en skrift som är omöjlig att tolka och följa ordagrant.
    Är tex inte så mycket stenande i kristna länder numera eftersom man straffar människor som stjäl eller mördar (tex) på andra sätt än genom att stena dem till döds.

Vem tusan är näsan??

Stefan09 skrev 2009-10-02 19:02:59 följande:
    Jag är inte katolik utan protestant men jag håller inte med "näsan" om att vi är mer sekulariserade. Skulle man se Bibeln på ett annat sätt nu än då, varför?
  • Aleta

Tja, t ex så klipper man håret nu för tiden.
    Man går inte runt i fotsida kläder.
    Man stenar inte folk som inte gör som man själv tycker.

På den tiden som bibeln skrevs visste och kunde man inte så mycket som idag. T ex så trodde man att jorden var platt. Man trodde att solen kretsade runt jorden.
    Sådana som Copernicus och Galileo hade det inte lätt pga inskränkta religiösa element. Nu kan man till och med resa ut i rymden och se att jorden faktiskt inte är platt och att jorden kretsar runt solen och inte tvärt om.

Det var några exempel.

Stefan09 skrev 2009-10-02 19:02:59 följande:
    Skulle man se Bibeln på ett annat sätt nu än då, varför?
  • ario

Nej, det är inte samma Gud

Var har du lärt dig det att Allah och Gud är samma person?

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:30:44 följande:
    Jag trodde det var uppenbart, båda har en religion och tror på samma Gud.
Svar på tråden Vänta med sex