• passionsblomman

I vått och torrt och väntan

Vi fortsätter vårt umgänge och hänger med i alla livets svängar...

...förra tråden:

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3414645.html

Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenaar, minst lika mycket.

• Svar på tråden I vått och torrt och väntan
  • passionsblomman

Lanovia, åh jag veet! Man blir ju helgalen på allt som alla ska lägga sig i eller bara ramen för hur det "ska" vara. Den är jädrigt snäv i det här landet ibland. Man ska vara förbaskat lagom för att det ska dugaHur länge man ammar, hur länge man är föräldraledig etc.

Det där med när det går supersnabbt tycker jag verkligen inte är konstigt om det gör ont! vad tyusan, då sker ju hela öppningsskedet i ett nafs, det blir ju vrålintensivt! Iallafall tycker jag det borde bli det, om man inte är helt glapp eller har dragkedja därnere..

Klart man inte vill ha en förlossning på 3-4 dygn där allt hakat upp sig och man har riktiga värkar hela tiden men inget händer (ett favoritscenario bland de som älskar att skrämmas) men inte vill jag ha en tvåtimmarsförlossning heller.

Man vill ju hinna hänga med i vad som händer och att allt går i lagom mak så att säga.

Om hon fårgar och du säger ALLT så är det väll en ypperlig utgångspunkt! Sedan är det ju bara att nysta!

Det kommer att gå skitbra och gråtandet ingår. Jag hejjar på dig!

• Daa

God morgon.

Hejja Lanovia på samtalet! Kraaam på dig.

Ninnis: kul att du hade det fint med gudsonen.

Jenny: stryker under det som Ninnis säger (det om dina indianer och noja osv) *kramar*

Sitter här med resfeber. Lite besvärligt och lite skönt att komma iväg (inte minst för att gnällkören har kommit igång på morgonen (alltså ett par arbetskamrater som allt som oftast är missnöjda)).

Hoppas ni får en fin dag.

• Jenny står brud 090801

Då är man på jobbet igen. Vad fort eftermiddagarna och kvällarna går. Igår kväll var jag så trött så det blev att sitta i tvsoffan hela kvällen, någon mer än jag som älskar Greys anatomy?

Imorse fick jag skrapa rutorna på bilen igen. Startade bilen innan och när jag håller på där och skrapar som bäst börjar bilen rulla, hann precis få stopp på den innan den rulla rakt in i garageporten (ca 5 cm tillgodo) Var riktigt obehagligt så nu blir det att byta handbromsen efterom den tydligen inte fungerar som den ska.

Ninnis och Daa: Tack för kloka ord och kramar Så du har sett lill muffin? Det vill ja oxå göra!!

• lanovia 08

Har percis kommit till jobbet och måste egentligen springa och hjälpa kollegan. Men vill bara skriva lite snabbt nu efter barnmorskebesöket.
    Allt gick bra hon passade på o göra det ordinariebesöket idag också så vi slipper komma tillbaka en extra gång om 1½v. Livmodern var normalstor, hjärtat slår som det skall, mina värden var normala. Dvs jag har inte diabetes trots att jag tittat på godis (och ätit). Tror även att jag druckit både 1 och 10 glas juice. Så än en gång har jag överbevisat första barnmorskan.
    Däremot hade jag lite lågt järnvärde, dock bara lite, men hon tyckte det var dags att börja knapra järn.
    När vi kom till förlossningssnacket kom tårarna, som vanlligt. Jag försökte sätta ord på rädslan mer än bara ALLT, men var inte superlätt. Ialla fall skall vi få prata med aurora. Hon undrade om jag vill prata med psykolog också, men det känns faktiskt överdrivet. Får jag bara rett ut det här med förlossningen så är det nog lugnt.

Nej nu måste jag gå. HÖrs snart.

• Ninnnis

Heja Lanovia! Du är DUKTIG som tar tag i detta. Och man ska nog inte underskatta psykologhjälp om det erbjuds... Du kan ju träffa en psykolog en gång, och sedan avgöra om du har nytta av det? Klart att dina värden är bra, du känner ju din kropp bättre en barnmorskan Kram!

• passionsblomman

Åh vad BRA lanovia! Nu är den bollen i rullning! Super!

Och får du minsta tanke på att en psykolog vore bra så hugg chansen! Det är ju faktiskt gratis i mödravården. Det är det INTE längre fram...

Vad jätteskönt att allt verkar bra också.

Ninnis, jag vill OCKSÅ se lillmuffins! Kaaaaaaaan du inte mms dem till mig? Om det nu var mms du fick såklart...

Jenny, nästa gång din väninna säger där så säg stilla till henne: "snälla du säg inte sådär, det hjälper mig inte". Det tar hon och lyssnar på om hon är din vän.

• Leksi

Hej allihop!

Är inne och läser varje dag om allt som händer, men hinner inte skriva så ofta.

Nu kände jag bara att jag måste skriva några rader till dig Jenny. Jag längtade efter barn så himla mycket när vi äntligen slängde p-pillren till vårt bröllop i maj så det var inte klokt. Ni som har bra minne här i tråden kommer kanske ihåg det... Jag ville verkligen, verkligen, verkligen bli med barn på en gång och efter att första försöket misslyckades skaffade jag ägglossningstest för att kunna öka chansen att pricka rätt. Två väninnor anförtrodde jag vad som hända och den ena av dem reagerade precis som din kompis. "Det kommer aldrig att fungera när ni försöker så mycket. Du måste slappna av och låta det komma naturligt. Sluta tänk på det." Och bla bla bla vilket fick mig att känna mig som det var mitt eget fel om vi aldrig skulle bli gravida. Som tur var hade hon ju fel och jag har fortfarande inte berättat för henne att jag är gravid (långsint- jag? ) Vi blev gravida på försök två trots innerlig önskan, ägglossningstest och att jag absolut inte tänkte på någonting annat - så det där med att slappna av stämmer inte! Så mycket kan man faktiskt inte påverka kroppen genom tankekraft.

Lanovia - gud vad bra att du ska få träffa en aurora! Det är väl superbra? Skulle vilja skriva så mycket mer om förlossning, prestige och krav från omvärlden men ja, det får bli en annan gång. Kram till dig i alla fall!! Och grattis till de fina värdena!

Hur har det gått för Bruttans små systerdöttrar måntro?

Kram alla!

• Fru Bygg

Lanovia, vad skönt att ditt besök hos barnmorskan gick bra. Då kan jag släppa tummarna nu då? Det måste kännas bra att ha bollen i rullning, men se nu till att du får den hjälp som du behöver. Om du känner att du inte behöver gå till en psykolog, så låt det va så länge, men lova att ta kontakt med barnmorskan igen om du känner i framtiden att du behöver det. Du får se till att vara egoistisk just nu, det viktiga är att du mår bra och att du får all hjälp som du kan få för att det ska bli så! Det är ju du som ska föda ditt lilla barn och det är du som behöver ha en bra förlossning!

• Fru Bygg

Jenny, det är alltid tråkigt att alla ska ha så mkt synpunkter på allt. Din vän menar säkert bara väl, men det kan slå fel ändå. Det är ngt som man märkt mkt av när man är gravid, precis som Blommmis och Lanovia också säger. Alla har sina åsikter om allt och när det gäller graviditet eller försök att bli gravid, så är det plötsligt ok att säga vad man tycker tror folk. Jag träffade en del kompisar i helgen och vi hade jätteskoj, men när alla hade gått hem, så kände jag mig kinkig. Jag vet att alla vill väl och glädjs med mig, men det blir hela tiden så mkt prat om barn och hur man ska göra allt. Du får prata med din vän, så förstår hon säkert. Hon vill ju bara väl, men det kan bli så fel ibland.

För att avrunda allt babbel som det råkade bli, det är absolut inte ditt fel att du inte är gravid ännu. Försök njuta av det istället, att bli gravid ska ju vara ngt njutningsfullt också!

• Fru Bygg

Daa, var ska du resa? Har nog missat det helt, sorry.

Svar på tråden I vått och torrt och väntan