• Lapinette

Resa mera

Här samlas vi som gillar att upptäcka världen om det så är en övernattning på Västkusten eller safari i Namibia.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html

• Svar på tråden Resa mera
  • E11a

Var i NYC i påskas. Bodde vid Washington Square. Superbra läge. Midtown är trist.

Bra Mexicanare
    www.cabritonyc.com/

Diner som absolut är värt omvägen till upper east side
    www.lexingtoncandyshop.net/

Katz är lite turistigt förståss men inget jagar undan jetlagen som en corned beef bagle med mycket pickles 
    www.katzdeli.com/

Stor brunch på Balthazar förståss men boka innan!!
    www.balthazarny.com/

Sen finns alla top end resturanger för middag men där är utbudet så oändligt stort.

• Lapinette

Tack tipsen E11a - ska sparas och kollas in.

Förresten ni som varit på Korsika och/eller Sardinen får gärna komma med lite tips. Har suttit och läst en hel del men attans så mycket man vill se och göra på 2 veckor.

• gosnosen

Vad snabbt man "glömmer" att man nyligen varit på semester i denna mörka årstid. Skulle ge nästan vad som helst för att få åka bort igen till sol och värme.

För snart tre veckor sedan kom vi hem från 10 dagars härligt sol och bad i Malaysia. Trots regnperiod och prognoser som bara visade moln och regn innan vi åkte hade vi väldigt tur med vädret. Vi flög till Kuala Lumpur (via Amsterdam) och bodde tre nätter på Ritz Carlton innan vi åkte vidare upp längs västkusten till Pangkor Laut Resort för rekreation. Ritz Carlton var väldigt trevligt, stort rum och skön säng. Däremot tyckte vi att allmänytorna, lounge och reception, var små och inte bjöd in till att nyttja dem direkt. Vi tog afternoon tea en eftermiddag, vilket var trevligt, men inte så mycket mer. Förra gången vi var i KL (2006 på väg hem från Borneo) bodde vi på Shangri La, vilket var jättetrevligt och hade flera bra restauranger och en väldigt trevlig lounge. Så vi tog oss dit för en cocktail en eftermiddag på väg tillbaka från shoppingen. Ritz Carlton är kanske ännu mer affärshotell än Shangri La. Hursomhelst, KL tyckte vi var ganska tråkigt om jag ska vara ärlig. Det är inte så mycket att göra, utan är mest inriktad på lyxshopping med stora gallerior överallt. Priserna är ungefär som hemma, så det blev inte så värst mycket shoppat heller. Maken köpte en ny digital systemkamera som var 5 000 kr billigare än hemma och jag köpte en ny klocka som också var betydligt billigare, men inget annat. KL Tower var vi uppe i förra gången vi var där, och för att åka upp 26 våningar i Petronas behövde man köa från tidigt på morgonen för en biljett då de bara släpper upp ett begränsat antal personer per dag. Så tidigt var inte vi uppe.

Efter tre nätter i KL åkte vi sedan vidare norrut längs västkusten för vidare transport med speedboat i 25 minuter till ön Pangkor Laut och Pangkor Laut Resort. Det är den enda resorten på ön och man nyttjar ca 15 % av ytan till bebyggelse, resten är i princip djungelskog med myggor, apor och stora varaner. Resorten har några år på nacken vilket främst märktes på allmänytorna, men rummen var väldigt fina. Vi valde beach villa som låg nära vattnet och poolen. Man kunde även bo PÅ vattnet, men vi tyckte inte att det var värt pengarna, framför allt inte som man inte kunde bada på den sidan ön där dessa bungalows var. Det var för strömt i vattnet samt massor av sjöborrar. Bada gjorde man istället på andra sidan ön dit det gick shuttlebuses hela tiden. Och vilken perfekt strand det var. En vik som gick in ganska långt och flankerades av gröna "väggar" av regnskog, perfekt sandstrand med smaragdgrönt vatten (hette också Emerald Bay). Jättevarmt och skönt i vattnet! Det enda var att när tidvattnet kom in så spolades massor av plastskräp upp på stranden, men ganska snabbt var det folk som städade upp det. Men det är trist att se allt skräp!

En kväll valde vi att ha private dinner på stranden vilket var otroligt mysigt och romantiskt. De dukade upp ett litet bord med vit duk, blommor och ljus, spände upp rislampor i träden ovanför och sen superservice hela kvällen. Vi serverades en fast meny med hummer- och krabbtimbal med mangosalsa, hummersoppa, apelsinsorbet, grillad hummer och grillad entrecote med massor av tillbehör och bananpaj. Då maken dessutom fyllde år kom de med en liten tårta och sjöng och hade även med sig ett kort där personalen hade skrivit lite gratulationshälsningar. Väldigt gulligt! Klart bästa kvällen! Andra kvällar åt vi bland annat japansk teppanyaki och mycket god seafood pasta (som vi "var tvungna" att äta två kvällar för det var så gott ). I övrigt fanns inte så mycket att göra. Vi plöjde ett antal böcker och maken som är lite mer foto och naturintresserad än jag gick en guidad tur med naturalistguiden genom djungeln vid ett par tillfällen på förmiddagarna för att sedan möta upp mig på stranden. Det fanns ingen dykning men man kunde snorkla om man ville.

Vi var jättenöjda när det var dags att åka hem och ville helst ha haft ett par dagar till. Jag tror inte att vi kommer att åka tillbaka till samma ställe, men vill man bara slappa och ha det skönt kan det verkligen rekommenderas.

Nästa resa har vi inte bestämt ännu. Maken började häromdagen prata om att åka till Shanghai en långhelg i maj. Kanske kan vara något! Annars står Afrika (Namibia och ev. Botswana) högt upp på listan. Vi får helt enkelt se vad 2010 bjuder på i resväg!

• Lapinette

Tack gosnosen för att du gjorde min dag mycket varmare och soligare. Låter som en otroligt härlig och välbehövlig semester.

• Lapinette

gosnosen - Shanghai i maj och sen kanske Afrika?! Visst är det härligt att planera. Jag har ju redan lärt mig massor om Kanada och Nova Scotia som jag inte alls visste förut men troligen så stannar vi i Europa i sommar.

• Ab fab

tack för reseberättelsen. Precis vad jag behövde idag med grått väder och grått sinne

• Lapinette

Ab fab - hur är det i Göteborg? Någon snö? Igår snöade det hela dagen i Stockholm. Så vackert!

• Ab fab

Inne i stan där jag jobbar finns ingen snö men i min lilla förort ligger lite puder. Vi verkar varit det enda stället i Sverige där det inte snöade igår....

• Lapinette

Ahh... jag hoppas det kommer mera till er. Även här inne i stan hänger det fullt med snö på träd och buskar. Känns faktiskt lite trist att åka iväg till Frankrike när det förmodligen ÄNTLIGEN kommer att bli en vit jul här.

• Ab fab

det kommer nog lite här med hoppas jag. vi skall fira jul hemma- bara maken o jag. Ser enormt mycket fram emot det- vi brukar annars ha stora julkalas i ny-familjsstil

Svar på tråden Resa mera