• Lapinette

Resa mera

Här samlas vi som gillar att upptäcka världen om det så är en övernattning på Västkusten eller safari i Namibia.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html

• Svar på tråden Resa mera
  • Lapinette

Var inne på den gamla tråden för att samla ned info om Berlin samt E11a's underbara Namibia resa (den ligger nu i min Namibia map ) och insåg att den gamla tråden var nedstängd.

• Telis

Jag ska väl inte ut och resa så mycket framöver men jag lägger till den här tråden bland mina favoriter bara för att få njuta av era resor istället.

Jag är fortfarande helt tagen av E11as resa till Namibia. E11a, det råkar inte vara så att ni lägger ut lite bilder på nätet som man kan få titta på?

• nennesjuttioåtta

*lägger till favoriter*

ja jäklar, E11as resa skulle jag gärna följt med på. Är nog för svensson för att våga mig någon annanstans än Mallorca i jämförelse, tyvärr.

• Ab fab

lägger också till i favvisar.

Namibia verkade underbart.

för egen del är det matlagningsfilm som gäller idag- Julia och Julia

• Lapinette

Ab fab - berätta vad du tyckte är lite sugen på att se den.

Själv har jag faktiskt tjuvkikat lite på Berlin och skrivit ned de tips som nämndes här för en månad sedan. Vet att jag ska dit med öppet sinne och bara följa med men OM någon frågar så kan jag ju komma med lite förslag .

• Ab fab

Det är min reseledarförbannelse... jag förbereder alltid, skriver gärna egna guider så de andra inte har en chans... Försöker bättra mig men det är inte alltid lätt

• Fårävvör

Åh va roligt! Hade gärna lusläst den andra tråden, men orkade inte riktigt när den var så lång... Får ta och hänga med här från början istället!

• tomlinn

@Lapinette: jag lyckades inte hitta till tråden med Berlin-tips genom sökningenså om du antingen vill delge några tips här i tråden eller inboxa mig skulle jag bli glad!

• Lapinette

Restauranger Berlin

Grill Royal www.grillroyal.de/
    (bra grill, "for the beautiful people", skojig stamning och suveran vinlista)

Hotell de Rome www.hotelderome.com/
    Perfekt for en apero innan Grill Royal ar baren pa Hotell de Rome; ett fantastiskt hotell med gudomliga cocktails.

Borchard - Institution ( runt hornet fran Fichers Fritz) brasseri-stuk, god mat men ibland ojamn service, bland dom mest kanda restaurangerna i Berlin)

Osteria - Kurfuerstendamm - Skaldjur och fisk; jattegott, bra pris, typisk "ostron-bar-restaurang-stuk"

Alpenstueck cgi.alpenstueck.de
    - mitte - fantastisk wienerscnitzel, cool publik, bra pris

Paris Bar www.parisbar.net
    - middag serveras fram till 02.00, perfekt efter teater el dyl, god entrecote, typisk fransk brasseri

Bocca di Bacco www.boccadibacco.de
    - Freidrichstrasse - fantastisk Italienare, prislage dyr

Kuchi www.kuchi.de
    - Bleibtreustrasse - suveran Japansk mat, japansk Kuchi-grill, dvs har ej sushi, prislage: mellan-dyr

Alla guidebocker over Berlin rekommenderar Mr Vong - Indonesiskt som ar en superbra lunch-restaurang men ganska stokig och cafeteria-stil med langbord sa inget jag skulle rekommendera for middag.

--------------

Lovade ju att återkomma med lite Berlin-intryck. Vi var i Berlin helgen 25-28/9 och hade verkligen supertur med vädret. Soligt och varmt två av tre dagar. Lördagen var det mulet, men ändå ok temperatur. Vi kom ned på fredagförmiddag och åkte direkt till hotellet (Circus Hotel) som var väldigt trevligt (öppnade för ett knappt år sedan), med bra frukost och miljöinriktning. Hotellet låg i utkanten av Mitte, vid Rosenthaler Platz med t-banestation precis utanför dörren. Perfekt läge! Vi bytte om och tog oss sedan till Fischers Fritz (Berlins enda tvåstjärniga restaurang) för trerätterslunch. Omdöme, bra men inte superbra. Hade inte varit tvåstjärnigt i Sverige kändes det som. Men bra service, helt ok mat och vin. Eftermiddagen spenderades flanderandes mot Brandenburger Tor och sedan på Unter den Linden och tillbaka mot hotellet.

Vi var väldigt trötta på kvällen så det blev en enkel middag med Döner Kebap (vilket var otroligt gott för att vara kebab) och lite utflykt i Berlinkvällen. Lördagen blev stora sightseeingdagen med en tripp till East Side gallery och sedan besök på Judiska museet och museet vid Checkpoint Charlie. Tyvärr var museerna nästan FÖR informativa med massa text på tavlor, vilket gjorde att man blev ganska trött till slut. Men jag gillade ändå judiska museet mer tror jag. Kvällen spenderades på Grill Royal efter tips från MlleM här på tråden. Det var verkligen ett populärt stället och även om personalen inte var jättebra på engelska (och min skoltyska inte var på topp) så lyckades vi beställa både goda drinkar, gott vin och bra mat. Fick nog den största creme brulen någonsin (en hel djuptallrik)! Mycket trevligt och gott! På söndagen var det toppenfint väder och vi spenderade den bland annat på Berlin Zoo och med goda glassar på uteserveringarna vid Potsdamer Platz. Mitt bestående intryck av Berlin är att det känns väldigt konstnärligt, på ett äkta sätt. Vet inte om vi kommer att åka tillbaka de närmaste åren, då ingen av oss fick riktigt samma känsla för staden som vi fått för ex. NY och Paris. Men vi hade en supermysig weekend och det var väl värt besöket.

• Lapinette

Ab fab - jag är riktigt stolt över mig själv! Jag som annars alltid palnerar in i förbannelse och kollar upp allt man ska se och göra ... ska nu bara glida med i Berlin .

Svar på tråden Resa mera