• Lapinette

Resa mera

Här samlas vi som gillar att upptäcka världen om det så är en övernattning på Västkusten eller safari i Namibia.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html

• Svar på tråden Resa mera
  • nennesjuttioåtta

Visst finns det en restaurang i Berlin där det bara jobbar blinda personer, och allt är nedsläckt och man får äta i totalt mörker (som seende, alltså)?

• Lapinette

Ingen aning ... har dock hört talas om detta fast jag vet inte om det är i Berlin. Få man även hacklappar eller ikläds man i platssäckar? Tänkte bara på hur mycket jag spiller även när jag ser.

• nennesjuttioåtta

lappis
    Ingen aning jag heller... det finns säkert på fler ställen. Tror jag läste det i någon tidning eller om det var på Packad & glad, förllåt, packat & klart. Ja, jag skulle då klä mig i något lättavspolat om jag skulle på något sådant, men såna där kläder i vinyl verkar inte täcka så mycket av kroppen vad jag har sett.

• Lapinette
    jag måste säga att jag tycker att äta en god middag innebär att uppfylla alla sinnen så jag tror inte att det där med mörkerätning är något för mig ... även om jag bortser ifrån att jag troligen skulle kladda ned mig.
  • nennesjuttioåtta

läskigt att inte se vad man stoppar i si, men samtidigt så kan man bara gå på smaken då. Häftigt! Och lärorikt! Man förstår ju inte hur blinda har det.

• Humlan66

Jag har nyss kommit hem från en resa till Mallorca och jag vill resa iväg igen *S* usch och fy stanna kvar i det här kalla landet när man hade det så varmt och mysigt där nere.

Vi hyrde bil och åkte ifrån turistorten, bla upp i bergen fy bubblan va det va mysigt

• Humlan66

Är det någon som kan tipsa om något bra & billigt hotell i Lubeck ? Tänkte åka dit i Dec

• Ab fab

Maken var påen sådan "blind" restaurang i Paris. Gott men man äter med ögonen ockås- intrycken blev lite "plattare" än annars

Förresten- gillade verkligen Julie and Julia. Klart sevärd feel good-film

• Lapinette

Tillbaka efter helg i Berlin. Otur med väder och förkylning ... samt att makens kort var spärrat men i övrigt var det bra .

Vi bodde på öst-sidan och vi ägnade mest tid där. Första dagen då det regnade besökte vi DDR museet och Pergamon. Pergamon museet var helt otroligt med bl a Babylons portar (blå) och massor med grekiska skulpturer. På kvällen hade svägerskan letat upp en afrikansk restaurang som låg i ett bartätt område på östsidan. Supermysig restaurang, jättegod mat och så himla billigt!

På lördagen ville jag och maken inte gå på fler museum och la upp som önskemål att få komma över till väst. Vi besökte Brandenburger Tor och riksdagshuset och promenerade sedan ned till Potsdamer. Därefter slipprades gruppen upp för de som ville gå på museum eller ej. Vi promenerade vidare mot väst och Kurfürstendamm. Hamnade lite snett och fick se Berlins prostitution. Ganska så ofarligt dagstid men en syn som man inte är så van vid som svensk. Det blev ett besök på KaDeWe där även gruppen slöts upp igen uppe i restaurangen. Vi ville äta på Boccadibaccio men det var tyvärr fullt utan istället blev det något helt annat - koreanskt eftersom vi suktade efter bibimbap. Inte så charmig restaurang, i rätt skumma kvarter men maten var god.

Idag så skulle vi börja vår resa hemåt ganska så tidigt så vi gjorde bara ett kort stopp på Checkpoint Charlie (som inte var mycket att se) och sen promenerade vi tillbaka till hotellet.

Summa sumarum om Berlin. Grått, ganska så grått och trist, ingen charm men jag känner att vi borde ge stan ett nytt försök då förutsättningarna (dåligt väder + en jäkla förkylning) inte var de bästa.

• E11a

Är sugen på en långhelg i slutet av November. Några tips?
    Är inte sugen på någon storstad eller Morocco. Lugn och ro gäller (har varit i NYC och Paris redan i år och bor i London så det räcker bra).
    Det är kallt, regnigt och räligt i Europa så års. Vad kan man hitta på. "Go all out" när det gäller novemberrusket och typ åka till Skottland ta med vandrarkängor, gore-tex outfit och trotsa klimaten med långa blåsiga promenader för att sedan belöna sig med att mysa framför stor brasa med gott vin (whiskey ska det väl egentligen vara) och god middag..... eller satsa på att man kan få någa dagar sista sommar känsla vid medelhavet? Var vid Amalfikusten en vecka förra året och fick drygt halva veckan sommar och höst de sista dagarna.

Lutar nog kanske mot Skottland alternativet..... blir mörkt så tidigt på kvällarna. Är också på något vis bäst om man har planerat för regn och rusk så blir det bara en trevlig överraskning om det blir fint.

Svar på tråden Resa mera