• _koko_

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

lappis - Det var kalendrarna vi ville kunna skriva i.

lappis igen - Jag har så dålig koll så jag vet inte ens vart vårt hotell låg mer än att man åkte förbi själva khao lak på vägen... Jag minns inte namnet på någonting, blir det så när man reser med barn??

Det här med föräldraförsäkringen är verkligen en djungel! Vi har dock inga studielån (jag tog aldrig något och sambon har betalat av sitt), så vi tog helt enkelt så få dagar per vecka som vi tyckte vi klarade oss på, och sen när barnet fyllt ett tog vi 5 dagar i veckan för att "säkra sgi'n".
    Oj, det påminner mig förresten om att jag bara lagt upp dagar året ut, bäst jag fyller på med några månader till, trist att vara helt utan pengar...

• _koko_

Parnassia - Mycket bra reklam!

Conny är fortfarande inte vaccinerad och jag drar mig för att åka dit och köa ensam med två barn... Fattar inte varför man inte kan få boka en tid, typ ni 20 får komma mellan 13 o 14?!

• _koko_

snaily - Skönt att betalningen är ordnad!

hattis - Låter som en bra plan.

PB - Hjälp, vilken historia, förstår att det blev katastrof!

Telis - I-N-O-T-Y-O-L, den enda salvan du behöver. Och Lillebror har fortfarande varken badats i något annat än vatten eller smorts in med något på kroppen! Han är 3 månader nu och luktar inte illa eller är smutsig.
    Jag tycker euroshoppers tvättlappar är bra, att de är billiga gör ju inget heller.

parnassia - Måste studera lite noggrannare märker jag.

snorkis - Vad jobbigt det blev med vaccinet, men skönt att det slutade bra iaf!

Nu märkte jag att det finns en sida till... *postar och läser klart*

• _koko_

BS - Men usch, vad tråkigt! Vet att det är lätt att ge sig på varandra när man blir desperat för att barnet bara skriker och skriker. Dels tror jag ni behöver hjälp utifrån med att bryta iris beteende (kan ni inte få det genom bvc?), men sen måste ni två sätta er ner i lugn och ro och ta fram en gemensam strategi så att ni är överens om hur ni ska hantera utbrotten. För Iris skull också, så att hon slipper känna att mamma säger en sak och pappa en annan, vem ska hon lyssna på?

snorkis - Min svullnad la sig första gången och kom tillbaka i v13-14 nån gång har jag för mig. Fast jag är ett dåligt exempel eftersom jag låg på sjukhus i v9 och gick ner flera kilo...

Babysitter - Vi köpte babyproffsens egna för 2-300kr, den är jättebra! Kan ha den i gungläge eller stilla och höja och sänka ryggen steglöst, och så har den en lekbåge.

• _koko_

cicci - Klart vicke vire skulle ut och sopa!

Men då kan vi inte vi ha babyproffsens egna, för vi har inte samma som ni. Men den är köpt på babyproffsen iaf.

• _koko_

parnassia - Precis, "papperslapparna". Och nu har jag studerat noga (förstorade upp sidan så mycket det gick ), och nog är det en pussmun här på bt!

*snippsallad*

• _koko_

Cicci - Har aldrig träffat någon så engagerad och aktiv mamma som du, skulle liksom inte ens kunna använda "slapp" och "cicci" i samma mening.

• _koko_

BS - Vet inte hur jag ska uttrycka mig... Förlåt om jag ger mig in på något jag inte har att göra med eller drar fel slutsatsr för att jag inte har hela bilden!
    Jag tycker det låter helt ohållbart. Fruktansvärt för er och fruktansvärt för iris! Du har skrivit flera gånger om att ni tvingas hålla fast henne för att klä på eller byta blöja. Om någon skulle göra så med mig skulle jag bli helt panikslagen.
    Jag skrev förut om min kompis som fick hättebra hjälp från BUP med sin son, vet inte om man kontaktar dem direkt eller genom BVC, men jag tycker ni ska göra det! Nu! Min kompis son var 3 har jag för mig.
    Snart kommer Astrid och det kommer INTE bli lättare med två barn, tänk om det blir snitt och din man MÅSTE ta iris? Eller om Iris blir jättesvartsjuk ovanpå allt för att du måste vara med Astrid så mycket?

Du frågade vad det var som gjorde det så jobbigt för mig nu. Lillebror har varit en väldigt skrikik bebis. Det plus att han åt (och äter) i princip hela tiden, plus det oväntade snittet (själva förlossningen är jag jättenöjd med, men inte konsekvensen att jag inte fick lyfta conny på så lång tid), plus att conny blev pappig (vilket var bra egentligen, men jag kände mig lite ratad), plus sömnbristen, plus att jag knappt får äta något längre blev för mycket för mig.

Nu ska jag göra en kaffe. Eller ska jag låta bli och försöka sova? Äh, jag kan ju ändå inte somna förrän det är dags för dagishämtning, lagen om alltings jävlighet.

• _koko_

frejis - Hej!! Vad kul att höra av dig. Kolik, inte roligt. Vi började fundera i de banorna, men som tur är löste ju mjölkfritt iaf det för oss. Jag vet vad du menar, man står ut med mycket när man får ett leende tillbaka...
    Coolt att ni kunde gå ut och äta med en VAKEN bebis!

Lappis - Har inte sagt så mycket, men jag följer din adoptionskurs med STORT intresse! Tycker att det är så spännande och tycker även jag att ALLA blivande föräldrar borde gå delar av den...

Och ang bebiskläder: lindex bebisstrumpor (enfärgade med nedvikt skaft, säljs i tvåpack) är enligt mig och många i min bekantskapskrets de enda billiga som sitter kvar på liten bebis fötter.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter