• _koko_

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

telis - Man kan t ex bjuda på de hembakta saffransskorpor som hon tar med sig.

• _koko_

Hej Piggis! Gottar mig riktig åt din mysiga kram!!

Skit att muggles och EA fått mens.

Sen var jag tvungen att fixa gröt till conny och nu har jag glömt allt jag hade tänkt skriva...

Conny har inte sovit middag idag, hoppas att det betyder att han somnar i bilen på vägen och går lätt att flytta in i resesängen där. Den som lever får se.

GOTT NYTT ÅR underbaringar! Vi hörs nästa år.

• _koko_

Vaaarför sover inte jag just nu??
    Well well.

Glad att jag kunde hjälpa till snaily, galet att läkaren svarade från thailand!!

Bjöd en kompis på middag ikväll, gravlax med avocadoröra til förrätt, ugnsstekt röding med pressad potatis och sherrysås till varmrätt och chokladfondant till efterrätt. Kan rapportera att mjölkfri sherrysås inte blir jättebra, det bör vara creme fraiche helt enkelt. I övrigt blev det gott!

Vi har också babyproffsens billigaste babysitter (tror själva babysittern kostade 200 och lekbågen 100), fast vår är ställbar. Bästa köpet skulle jag vilja säga.

Kul att ni gillade sjal-affären, telis.

Jag lufsade runt på bb i strumplästen och de snygga sjukhuskläderna, hade inte egna kläder förrän vi åkte hem. Annat var det med conny, då bytte jag om direkt efter förlossningen (när jag hade duschat)!

Grattis i efterskott till Malte och Mindre!

På lördag bär det av till solen (hoppas jag, det kan ju vara 15 grader och regn också...) i två veckor, ska bli så SKÖNT!!

Pyjamas (och overaller) med dragkedja är förresten såååå mycket bättre än dito med knappar!!

Conny och Mindre (och nu även lillebror) har sovit i sovpåse, då behöver man inte bekymra sig om avsparkat täcke! www.grobag.com, jag har köpt mina på www.babyshop.se Vi slutade med sovpåse till conny när vi fixade så han kunde klättra ur sängen själv, för då blev det ju farligt.

Ska försöka fortsätta skriva i morgon, för nu MÅSTE jag sova!!!
    Kramar till alla!

• _koko_

BS - I frysboxen i garaget. Jag brukar köpa fisk av fiskbilen ibland, och senast köpte jag bla röding.

muggles - (söt) sherry passar himla bra till mycket, kalkon t ex! Bara att använda buljong som passar till rätten, reducera, åsså creme fraiche som sagt. Sen kan man förstås göra det mer avancerat än så om man har tid över.

BS igen - Ja, jag har använt selen en del och tycker den är betydligt bättre för min rygg än BB som jag också har. Tycker Lillebror verkar sitta bättre i den också. Är väldigt tacksam att jag fått låna den och prova!! Säg till om du vill sälja den till mig (skadar ju inte att fråga eftersom ni inte verkat nöjda med den), annars kommer jag förbi någon dag och lämnar tillbaka den! Kanske får jag komma när Astrid är född, vore så roligt att få se henne! Innan dess lär du ju inte behöva den iaf.

Äsch, nu vaknade lillebror, jag som hade tänkt skriva mycket, får återkomma! Sambon ligger däckad med förkylning och bihåleinflammation, bra tajmat till flygresan på lördag... Vi ska till islas canarias förresten, har ju anknytning där och bor gratis.

• _koko_

En liten kommentar ang mjölkfritt förresten: Maizena majsmjöl är mjölkfritt, men INTE maizena redning! Så lätt att missa!!

• _koko_
    Jag kommer inte åt galleri längre, länken fungerar inte?!

Jag ber om ursäkt redan nu om jag skrivit saker till fel personer, minnet är bra men kort...

Kram och grattis till PB, du skriver alltid så insiktsfullt och vist, det känns som att du har mycket bra koll på dig själv och vem du är.

Jag är väl typ den enda som haft mindre mage andra graviditeten, det var mycket därför jag var så säker på att jag skulle gå tiden ut.

Mrs B (var det väl?) - Resan går till Teneriffa. Längtar till våra favoritrestauranger och att bara slappa, handla i deras härliga mercados och även shoppa lite kläder om jag hittar (har övergett min plan att inte handla något innan jag är i form, är våldsamt less på att gå i noppiga gravidbyxor som inte sitter bra...). Fast det är första gången vi är där med barn, så det blir nog en annan resa än tidigare gånger.

telis - En kompis som är sjuksköterska och jobbar med medicinsk plastik sa att de alltid rekommenderar sina bukplastikpatienter att man tejpar de första 6 månaderna (byter tejp en gång i veckan) för att få ett så snyggt ärr som möjligt. Antar att det beror på att det sitter i tros/byx-linningen och att de kanterna kan skava på ärret? Jag bryr mig inte egentligen men tejpar för att det är rätt skönt.

Heja vickans budgivare!

fruLlan - Du skulle sett mig nyss när jag hjulade genom hela huset! Jag blev så obeskrivligt glad av att läsa om dig och känslorna för sönerna!!!!!!!!!! Plötsligt händer det, men jag trodde helt ärligt inte att det skulle hända redan nu! Ååååh, vad glad jag är!!! Fnissade lite åt maken dins reaktion också.

nenne - Unnar dig och maken precis all lycka och allt bäverbonkande ni orkar med!!!

lappis - Ni verkar ha en underbar resa, vad härligt!! Ser fram emot att få se lite semesterbilder när ni kommer hem.

Jag kommer att kunna kika in här på semestern, och det händer ju så mycket framöver att jag MÅSTE göra det!

Stora lycka-till-kramar till telis snitt och till nennes vul!!

Håller också tummarna för att snorkis kli ger med sig och att snailys kropp skärper till sig och svarar ordentligt på behandlingen! Många fina ägg i snigelkorgen!

EA - Klart ni ska låna av föräldrarna om de är med på det så länge ni inte känner att ni sätter er själva i sjön!

muggles - Hoppas ni börjar känna er hemma snart, men känn ingen panik över det. Det allra värsta som kan hända är att ni får flytta igen (dvs inte särskilt farligt), och pengar är bara pengar.

cicci - Förlåt att jag inte svarat på ditt sms, ska göra det snart. Blev glad av det iaf! Dagen har gått i ett med packning och tvätt, mina föräldrar har varit här och hjälpt till med barnen eftersom sambon är sjuk.

Conny har börjat få lite utbrott när han inte får som han vill och kastar då saker omkring sig. En gång slängde han en låda duplo (en sån där stor plastlåda) på morfars ben. Jag försökte få honom att säga förlåt en lång stund (utan att skälla, bara förklara att han måste säga förlåt för att det gjorde ont på morfar), men han blev bara mer och mer hysterisk så till slut fick det vara. Han gick in i sitt rum och hämtade napp och snuttefilt ur sin säng och ville sen att jag skulle lyfta upp honom. Vi gick tillbaka ut i vardagsrummet och plötsligt sa han förlåt till morfar! Flera gånger! Stort ögonblick, det kändes ju verkligen som att han menade det eftersom han sa det en stund efter att jag hade slutat be om det.

BS - Fika behöver man ju inte bjuda på när man har en nyföding, det är ju gästernas uppgift att ta med!
  • _koko_

frejis - Åh, vad jobbigt med din pappa!!! Hoppas han kryar på sig snabbt. KRAM!!

Hmm, minns att du frågade mig något förut, men inte vad?

• _koko_

Ååååh, lyckades inte komma in och önska lycka till igårkväll, men nu när jag fick chansen ser jag att det hänt MASSOR!!!

STORT grattis till Televinken och hela familjen Telis!

Lika STORT grattus till Astrid och hela familjen BS! Vilken Cicci-förlossning!

Sen verkar det som att nenne och blivande fru muffins har fått se små pickande mirakelhjärtan, stämmer det (har skummat de senaste dagarnas inlägg)? Lika stora grattis till er också isf!!! Wiiiiii!!!!!!!

Vi har det toppen här nere i solen och värmen (ökade temperaturen med 35 grader på 6 timmar ). Är rätt förkyld, men det glömmer man nästan.

Stora varma kramar till ALLA, vare sig ni vill ha dem eller inte.

• _koko_

Har noll möjlighet att skriva långt, tänkte jag skriva, men nu kom sambon och lyfte gnällig Lillebror från min famn.

Så kul att komma in när Telis och BS precis varit inne. Tråkigt dock att amningen är trögstartad för Telis och att Astrid behöver sola. Men det är ju hur som helst övergående problem. Kram!

Säger jag som fortfarande ammar varannan timme och nu när vi sover fyra i samma rum även på nätterna (kommer inte ihåg om jag skrivit om det, men han har börjat dala lite på viktkurvan så jag måste amma ofta), plus att han knappt sover alls på dagtid. Vill ju inte att Lillebror ska väcka Conny, så så fort jag märker att han vaknar (genom att han börjar röra på sig), så får han käk. Jag får mao inte så jättemycket sömn, men nu är han ju snart 5 månader och när vi kommer hem ska vi börja med smakportioner.
    Vill bjuda in hela tråden på ost-orgie när jag slutat amma, det är det jag saknar mest!

Är lite smålullig på skitvin, och trött, ska nog gå och lägga mig snart så jag orkar med natten.

Just det, tinga, tog verkligen åt mig av det du skrev om att lägga ner "fröken duktig". Tack! Fast det är sjukt svårt när man levt så i 30 år... Och när ens omgivning förväntar sig det av en också...
    Blev så glad när jag läste att småkillarna verkar gilla dagis, och till och med har ätit lite också! Det är STORT!!!

Hoppas förstoppningen släpper för victor, har som muggles(?) hört att det är rätt vanligt hos barn som håller på att sluta med blöja. Kissa går bra men bajsa är värre och de låter helt enkelt bli så länge de kan.

Sen har jag inte läst ikapp mer, men precis som du skrev lappis så är förkylningen klart bättre! Känner knappt av den idag faktiskt!

I morgon fyller conny 2, herregud vad tiden går...

• _koko_

Ok, jag är på sidan 761 (8e januari), tänkte läsa ikapp ordentligt nu när jag är hemma igen. Hej förresten!

Dagens projekt är att äta frukost, klä på mig och läsa ikapp tråden. Hav tålamod med mig.
    Sen är det dagishämtning 11.30, för vi har tyvärr bara 15h i veckan numera... Får dock lägga upp timmarna själva, så vi kör 3h må,on,to och 6h på tisdagar så jag kan komma hemifrån någon dag i veckan och conny får sova hemma (då sover han, för tillfället iaf, 2-3h) 3 dagar. På fredagar har jag båda barnen hela dagen.

Så tillbaka till tråden (kommentarerna är nu i början alltså på två veckor gamla inlägg...).

Mrs B - På teneriffa nästan måste man ha bil tycker jag, sydsidan är så oerhört turistig (fast fañabe är ju relativt "nytt" jämfört med los cristianos/playa de las americas) och torr.

telis - Ja, jag tycker nog att det är rätt skönt att tejpa ärret.

• _koko_

Herregud, nu är klockan 11, batteriet till datorn slut, måste amma innan hämtning och jag är på sidan 828... Får återkomma senare helt enkelt!

• _koko_

Men allvarligt, jag var så nöjd att jag hade läst ikapp till sidan 900, men så tittar jag lite snabbt hur många sidor det är kvar, och då har ni passerat 10000 inlägg!!! Det var längesen det var sån fantastisk aktivitet här, vad roligt! Har för mig att vi spräckt 12000 en gång...

Nu måste jag försöka sova, får jobba vidare på ikappläsningen i morgon.

Har jublat över ätna mackor på dagis, sena böjar - förlåt glada gubbar - i götet, många ägg i snigel-korgen och en bajsande Victor.
    Har varit ledsen över alltför sömnig televink, sjukliga Livia och Mindre, och okänsliga gyn-kommentarer.
    Stort grattis till alla födelsedagsfirare den senaste tiden.

Nu säger jag godnatt!

• _koko_

IKAPP!!!! Pjuh, det tog bara flera dagar...

Nu har jag gråtit åt snailys pansarägg och herr snailys blyga spermier samt nu senast överstimulering, åt Telis livmoderinflammation, Iris nya utbrott och MSWs sjunkande värden (hoppas de stannar upp nu!!).

Har bitit på naglarna medan jag följt EAs budgivning och hoppas att ni smällt till med slutbudet nu så ni får huset!

Idag firar sambon och jag nio år(!), så nu måste jag sätta på ugnen och förbereda middagen. Hade velat kommentera medan jag kommer ihåg vad jag hade tänkt skriva, men man får ju som bekant inte alltid som man vill.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter