• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • ElinDaniel

Jag har med spänning följt liknande diskussioner här inne. Mitt tips är att kolla in på dem också. Många har liknande tankar. Lycka till!

• Lyckliga013bruden

Finns säkert folk som kommer ta illa det verkar alla göra nuförtiden hur man än gör.
    Men de borde inte ta illa upp.
    Vi har barnförbjuden fest men det är välkomna till kyrkan, för att festen kan inte vara rolig för barn. De som ammar är ju iof en annan sak där kommer vi ta ställning om de dyker en fråga om det. Men troligtvis kommer ammande mammor/mamma att få ta med barnet som kan sova i ett undanskymt hörn.
    Jag tror det bara kommer eventuellt att vara en ammande mamma.

• Malla och Mojje

Vi har skrivit att barn är en gåva men att vi vill dela dagen med deras föräldrar. Vad vi vet är det dock ingen som kommer att amma vid tidpunkten för bröllopet. den som ammar får ta med sig knytet - bara den inte skriker....

• mindröm

Hej! Jag är själv småbarnsförälder, en på 6mån och en på 4 år. Har många vänner och släkt som har barn som är bjudna till vårt bröllop nästa år och har bara skrivit föräldrarnas namn på kuvertet/inbjudan. Vi vill alltså inte ha barn med och inte heller då våra egna. Vi tycker att det är våran dag, min och min blivande mans. Älskar mina barn över nåt annat men vill inte sitta med barn i knät den dagen. Tror absolut inte att mina nära och kära tar illa upp, utan att dom ser detta som ett roligt tillfälle att vara "barnfria".
    Har dock kompisar som får barn i närheten av bröllopet och dom får ju givetvis ta med sina småttingar. Oftast sover ju dom allra minsta ändå mkt och kommer inte störa. Vill ju hellre att mina vänner dyker upp!

• Lyckliga013bruden

Jag har inga egna barn än, men jag lever i den tron att folk förstår. Jag hoppas att jag kommer förstå och inte ta illa upp när det dyker upp barnfria inbjudningar när vi har barn.
    Mina föräldrar var på några barnfria bröllop och jämna födelsedagar när jag och mina syskon var små. DÅ var det inga problem för någon, ingen tog illa upp och kunde de inte skaffa barnvakt så gick den ena och jag tror alla förstod.

• My big fat Las Vegas wedding

Jag har sett massvis med trådar som denna på olika forum där folk är jätteupprörda över att deras barn inte är medbjudna på ett bröllop. Men enligt MIN högst egna och individuella åsikt så är det lika olämpligt att ta med barn på en bröllopsfest som att ta med dem på krogen. Till kyrkan är väl en sak, om de kan sitta stilla och inte störa vigseln, men på bröllopsfester dricks det ganska mycket alkohol och spelas hög musik och sen när är det en miljö man som förälder vill sätta sina barn i?

• nikitakatt

En vän till mig får också barn kanske tre månader före bröllopet, idag säger hon bestämt att hon inte kommer ta med barnet utan kommer ordna barnvakt men jag tror nog det kan ändras när hon väl fått sitt lilla underverk. Men det får hon avgöra själv när den dagen kommer.

Personligen tycker jag det är lite oartigt att inte bjuda barnen också, det känns likadant för mig som att bjuda en kompis men inte dennes sambo. Jag förstår absolut resonemanget att barn inte har roligt på en bröllopsfest och att det kan tyckas olämpligt då folk dricker men vi låter föräldrarna bestämma själva.

Våra vänners barn är ju även de vänner till oss även om vi inte hunnit lära känna dem ännu.

• Cylt

Vi kommer ha ett "barnlöst" bröllop, bortsett från min son.
    Vet att vi klampar på ömma tår, men folk har ändå åsikter om allt vi väljer att göra - så det är bara en grej i mängden.
    Resonerar som så att halvstora barn oftast tycker att det är pisstrist med en lång middag med tal och mycket skålande. Små barn kan mycket väl sova, men kan lika gärna välja att skrika sig genom hela vigseln/kalaset vilket är en risk vi inte är beredda att ta.

• Lyckliga013bruden

jag förstår inte hur man kan bli upprörd över det. Jag tar inte med min m2b på tjejkvällar t.ex. han tar inte med mig på sina grabbkvällar heller. Varken han eller jag tar illa upp över det, ibland passar det att gå ensam och ibland inte. Lite lika som med barn ibland passar det att ha dem med ibland inte. Bara att gilla läget, och lite barnsligt att bli sur kan jag tycka.

• CeKe

absolut inte oartigt, tycker jag. Tror inte heller att barnen tycker att en lång middag är speciellt kul och inte heller att ha en massa onyktra, om än glada, vuxna runt omkring sig, om ni ska ha alkohol på festen.

vi ska ha barnfritt och vi vet att det även kan medföra att vissa småbarnsföräldrar inte kan komma mer än på själva vigseln, om ens det. Då har vi helt enkelt sagt att vi absolut förstår att det kan vara så, och att vi blir glada så länge de gläds med oss på vår stora dag... Sen är det ju såklart tråkigt om vissa inte kan komma, men det är upp till oss att bjuda in och till de bjudna att ta ställning till om de har möjlighet att komma...

Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?