• ade83

oartigt att inte bjuda barn på bröllop?

Av de vänner som jag tänker bjuda på brölloppet, så har nästan alla skaffat småbarn. Varav två par bör ha fått smått ca tre, fyra månader innan brölloppet. Varken jag eller killen vill ha barn med på bröllppet (även att vi älskar barn). Vi tänker skriva detta på ett artigt sätt i inbjudan.
    Tar nyblivna föräldrar illa upp o truntar i att komma då?
    Om de är nära vänner ser de då till att verkligen göra allt för att skaffa barnvakt så att de kan stanna på både bröllopp o festen? Eller kan vännerna uppfatta oss som okänsliga?
    Vi är inte själva föräldrar (ännu) så vi vet inte hur de skulle ställa sig till detta..
    Vad tror ni? blir de stötta?

• Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?
  • Lyckliga013bruden

vi har vad jag vet en långväga gäst med barn men barnet borde vara närmare 2år, jag tror inte det har problem med barnvakt osv. Men jag vet inte. Vi skrev att barn är välkomna på vigseln men inte på festen. Vi har inga egna barn och känner att festen är inte lämplig för barn och att de inte kommer ha kul, dessutom berör det "bara" fyra familjer, varav tre bor i närheten.
    hade vi haft och fler av våra gäster hade vi kanske resonerat annorlunda. Ammande barn är självklart välkomna till festen, där har vi inte mycket val och det barnet kommer troligtvis ligga i sin vagn i ett undanskymt hörn och sova.

110724 skrev 2009-11-30 18:00:32 följande:
    Jag har inte läst hela tråden.Vi blev bjudna på ett sånt bröllop förra året, vår son var då ett år. Jag tyckte att det var trist, men det var bara att gilla läget. Däremot skulle jag själv inte ha ett bröllop där barn är "förbjudna", jag tycker att det är en del av livet att barn är med. Det är ju däremot en smaksak, finns ju inget rätt eller fel där. För oss uppstod ett problem då det var ett bröllop utan barn. Vi bodde trettio mil ifrån och var då tvugna att övernatta. Jag var inte så sugen på att ha barnvakt över natten än och kände att jag blev "tvingad" till det tidigare än jag hade lust till. Så om ni har många resande gäster så kan det ju finnas de som ser det som ett problem.
  • KatjaB

Nu har vårt läge ändrats lite. Först hade vi en lokal som hade ett extra rum som vi tänkte ha lite barnfilmer och mer barnvänligt så att de minsta skulle ha kul också, me nnu har vi bytt lokal och det är en enda stor sal, så det finns inga möjligheter att ha såna aktiviteter för barnen, mer än ett barnbord med lite pyssel. Så med tanke på att vi dels inte har plats med hur många som helst och att det inte finns möjligheter att gå undan på samma sätt, kommer våra barn, syskonbarn och ett kusinbarn vara bjudna. Ammande barn är ju självklara, men alla andra hoppas vi kan ordna med barnvakt. Sen om det skulle visa sig att det finns några som verkligen inte kan ordna barnvakt så får vi väl lösa det, men förhoppningen är ju att inte ha så otroligt många barn på festen. Det är redan som det är 5 barn under 10 år och 5 barn under 13 år och det känns som att det är tillräckligt för att inte kännas som ett dagis.

• Hemlig2009

VI bjöd in till "barnfritt" bröllop men vi skrev också i inbjudan att ammande barn självklart var välkomna. Hur ska de mammmorna annars kunna komma? Det säger ju sig självt.

• mariefarah se

Hej!

Min bror hade bröllop nu i höstas,de har inga barn. Alla deras vänner har ett eller två barn. De valde att ha bröllopet utan barn, både för kostnaden,men också för att de ville att alla deras vänner skulle kunna festa hela natten lång på deras stora dag. De gjorde så att de närmsta i familjen fick ta med sig barn. Jag fick ta med mig och jag hade nog blivit lite besviken om jag inte hade fått det. De gjorde så att övriga barn fick vara med på vigseln, men på middagen ville de ha barnfritt. Det blev ett fantastiskt bröllop och min son var med till mklockan 22 sedan somnade han gått med hela familjen runt sig. Ni ska absolut inte få dåligt samvete, jag tror att alla era vänner förstår.

Lycka till!

• didis

Det låter som om folk MÅSTE ta med barnen bara för att det itne är barnförbjuden fest. Även om barn är välkomna är det ju fritt fram för alla föräldrar som inte kan festa med barnen närvarande att skaffa barnvakt.

Vi har alltid haft det som BlackWIngedAngel i släkten så jag har inte ens funderat på att ha barnfria fester, bröllop eller inte. Men är man inte van vid det förstår jag att man tycker det är på ovant och störande.

• Lyckliga013bruden

Det skrev inte vi inbjudan, kommer bara vara en ammande så jag tänkte att det kan vi prata med dem om när de OSAr. Vi skickade ut våra inbjudningar för jag tror det är 2v sen iaf drygt en vecka sen, och ingen har OSAt.

Hemlig2009 skrev 2009-11-30 20:48:12 följande:
    VI bjöd in till "barnfritt" bröllop men vi skrev också i inbjudan att ammande barn självklart var välkomna. Hur ska de mammmorna annars kunna komma? Det säger ju sig självt.
  • Werty

orkar inte läsa alla svar men en kommentar bara. man måste (faktiskt) bjuda barn som ammas, iaf om de är upp till ett halvår. Det bara är så, och sen får man väl se till att man har värdar i kyrkan som säger till föräldrarna om de inte fattar att deras barn stör under vigseln.

• Sebastiána
    Werty skrev 2009-12-01 11:30:16 följande:
    sen får man väl se till att man har värdar i kyrkan som säger till föräldrarna om de inte fattar att deras barn stör under vigseln.
    Hur säger man det på ett snällt och artigt sätt?
  • nano86
    Sebastiána skrev 2009-12-01 11:47:19 följande:
    Hur säger man det på ett snällt och artigt sätt?
    Kan man inte be prästen nämna nåt om att brudparet önskar att det är så tyst som möjligt under vigseln?
  • Ida F

Jag har inte läst hela tråden utan bara TS och några andra. Detta ämne här ganska laddat vad jag förstår...Men jag undrar lite varför man som förälder ska ta illa upp. Jag har själv två barn och ta inte illa upp när det står att det är ett barnfritt bröllop.. Personligen så väljer jag att inte ta med mina barn på bröllop även om de är välkomna. För trots att jag har två små underbara barn som jag älskar över allt annat så vill jag även ibland vara med min blivande make (barnens far) på en vuxenfest och äta middag och njuta av att kunna slappna av och bara få vara vuxen.
    När vi gifter oss så har vi sagt att vi ska ha det barnfritt, på festen. Våra barn ska vara med på vigseln, kommer inte gifta oss i kyrkan och om det kommer andra barn då så är det helt ok, MEN det är inte ok på festen. . Jag har varit på en heldel bröllop där barn har varit med men jag har aldrig varit med om att de har härjat under vigseln eller middagen, eller varit besvärliga på något sätt (känner kanske bara väluppfostrade barn ) men jag tror inte att mina barn skulle ha kul på festen. Då har de roligare hos kompisen som de ska sova hos.

• Ida F
    nano86 skrev 2009-12-01 16:13:25 följande:
    Kan man inte be prästen nämna nåt om att brudparet önskar att det är så tyst som möjligt under vigseln?
    Om man har värdar som tar emot i kyrkan så kanske de kan säga till de som har barn att de ska sätta sig längre bak i kyrkan så de lätt kan smita ut om barnet börjar gnälla. Det är ju bättre om de på ett vänligt men bestämt sätt säger till innan så vet alla föräldrar vad som gäller och att det är brudparets önskan.
  • ade83
    Hemlig2009 skrev 2009-11-30 20:48:12 följande:
    Vi har ju (som jag redan nämnt) inga barn ännu. Därför är det ju inte så lätt att sätta sig in i hur man som förälder skulle känna om man fick en sån inbjudan??

Genom denna tråd har vi insett att vi ska bjuda ammande bebisar på bröllopet! Givetvis ordnar vi det. (jag vet, vi e lite tröga som inte redan hade fattat det, men därav syftet med tråden)

Själv känner jag faktiskt mammor som har haft både barnvakt över natten o kunnat mata på flaska när ungen varit ett par mån gammal. Så Nej, för oss var det inte alls självklart. Jag ammade aldrig själv som spädbarn...så för mig e ju det "normalt"
  • kikel

Jag förstår att man kanske vill ha barnfritt även om vi inte skulle drömma om att ha barnfritt. Sedan åker de flesta gäster med barn väldigt långt och kommer stanna i en vecka eller så och då är det självklart att dom tar med sina barn på semestern som det kommer bli för dom.
    Jag personligen tycker att det hör till att ha barn med på bröllop men det är upp till var och en och vi kommer att ha bra syselsättningar för barn.

• Humlan66

Nu vet inte jag vad andra skrivet här- men vadå stötta ? Det är ju ERAT bröllop och är dem goda vänner så förstår dom eran önskan och försöker skaffa barnvakt . om det mot all förmodan inte skulle funka kan dom ju fråga er då hur ni ställer er till detta eller hur ?

• KatjaB
    nano86 skrev 2009-12-01 16:13:25 följande:
    hahahah förlåt, men jag tycker det blir lite väl överdrivet och känns aningen bridezilla varning när prästen ska ge ett "varningens ord" så inga barn skriker eller någon råkar nysa eller på något annat sätt göra väsen av sig.
    Varför inte bara hyra in statister så slipper man över huvud taget riskera att någon skriker, hostar, snubblar eller fiser i kyrkan
  • nano86
    KatjaB skrev 2009-12-01 19:00:40 följande:
    hahahah förlåt, men jag tycker det blir lite väl överdrivet och känns aningen bridezilla varning när prästen ska ge ett "varningens ord" så inga barn skriker eller någon råkar nysa eller på något annat sätt göra väsen av sig. Varför inte bara hyra in statister så slipper man över huvud taget riskera att någon skriker, hostar, snubblar eller fiser i kyrkan
    Jop jag vet. Kusinen till vår dotter satt och lät som en gris i flera minuter, jag och mannen stog och fnissa framme vid prästen. Med andra ord: vi kunde inte bry oss mindre men om det nu är viktigt för nån annan tänker jag. Vi bad däremot prästen att säga till att vi inte ville att folk tog kort under vigseln (bara in och utgång) för vi ville itne bli störda av en massa blixtrar och det ögonblicket kommer iaf inte beytda nåt på kort utan det vill vi ha i våra minnen enbarn (att kusinen lät som en gris gjorde inget )
Svar på tråden oartigt att inte bjuda barn på bröllop?