• Martinaa

MAJ 2010 del 5

Tiden går bara fortare och fortare och nu är det dags för vår FEMTE tråd! Nummer fyra hittar du här: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3614591.html

Här samlas alla maj-brudar och pratar, diskuterar, ältar och bollar idéer med varandra. Finns inga regler, vi pratar om allt från brudklänningar och blommor, till husrenoveringar och vilket lim som är bäst till trycksakerna!
    Hjärtligt välkomna hit gamla som nya maj-brudar!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/datum.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Så kom igen nu majbrudar, sista tråden innan vi får stå brud tillsammans med vår livs kärlek! Sätt igång och prata, så får vi se om vi kan komma upp till 2000 inlägg i den här tråden!

Nu kör vi!

• Svar på tråden MAJ 2010 del 5
  • majsan801

Hmm jag har bokat till kl9 men måste åka från stan redan kl 12 och då ska jag ha hunnit blivit sminkad med. Nej får nog ringa och be om 8.30 iaf. Vore ju kul om man hann med att äta åtminstone en korv i farten till lunch med haha. Har 1h och 15min resväg till vigseln och då ska vi fotas kl13.30 senast och så ska jag ha hunnit få på mig klänningen. Hmm det här går inte alls märker jag.

• Rapsbrud

patrikoannika: Tack! På mig är mina skor väldigt sköna i alla fall, lagom hög klack plus att de sitter ordentligt på foten tack vare vristremmen. Lycka till med ditt skoval!

• Martinaa

Tattoo:
    Du kan ju alltid maila och be om lite "arbetsprover" men var lite försiktig så du inte väljer en allt för amatörmässig person. Jag gillar själv att fotografera och har blivit tillfrågad både två och tre gånger om jag kan fotografera under bröllop och jag har totalvägrat. Det är ett STOOORT ansvar att dokumentera en så pass stor händelse och man har bara en chans, finns inget "ta om någon annan dag" så det vill inte jag ha på mitt samvete :P
    Pratade med ett kompispar för ett tag sedan som gifte sig förra året och de anlitade en tjej via kontakt som de hört kunde ta bra bilder, vilket visade sig vara en glad hobbyfotograf, precis som jag. Bruden ångrade det och rådde oss att lägga lite mer pengar på att hitta en vettig fotograf och inte bara nån "med bra kamera" för det krävs en del att kunna fånga alla händelser och den där speciella känslan.

Sökte lite på blocket på fotograf och Uppsala med angränsade län och fick upp lite olika alternativ. Nu vet jag inte alls vilken prisnivå du vill lägga dig på men de jag hittade som ändå verkade seriösa så bland annat:
    www.emotionshots.se/
    www.brobergfoto.se/index.html

Hoppas du hittar en bra och inte allt för dyr fotograf till slut! :)

• Tattoo82

Martina - Tack för länkarna! Den första verkar ju kanon. Ca 2000 kr var väl vad jag hade tänkt mig kunna lägga. Men alla är ju i Stockholm... Blir säkert dyrt med resekostnader osv.

Hade fått svar från 18-åringen nu!
    "Vad trevligt. Jag kan fotografera erat bröllop!
    Är det själva vigseln eller foton efteråt eller både och som ska förevigas?

Hur som helst tar jag 1000 Kr.
    Då är fotografering, reseersättning, skiva med foton och redigering av fotografierna inräknat.
    Om du skulle vilja ha papperskopior, alltså riktiga foton blir det ju ett annat pris.

Sen om det tar 1 eller 2 timmar spelar inte någon roll."

Hade ju bara tänkt att min pappa skulle ta bilderna. Han kan egentligen inget alls om fotografering men har en bra kamera, så som du skriver. Den här killen är ju iaf fotograf! Ska be att få se några bilder. Åh, nu fick jag riktig beslutsångest igen!!

• snuttfia

Tattoo, du får väl be honom skicka bilder han tagit innan, helst från bröllop och liknande så ser du ju om han håller måttet. Jag skulle inte ta honom utan att fått se nåt han gjort innan. Men han kan ju också vara superduktig men inte haft tid att etablera sig än eller har fotot som en hobby. Så är det ju för min bror, han har ju jobbat som tidningsfotograf innan men nu forskar han och har fotot som en hobby. Och han är jätteduktig tycker jag iaf. så be att få kolla hans portfolio och sen kan du bestämma dig. Fördelen är ju att han verkar flexibel och priset var ju helt rätt :) Hoppas ni hittar nån ni känner er trygg med iaf, om det då är han eller nån annan...

• patrikoannika

Jag hade inte vågat anlita någon hobbyfotograf. Jag är för noga för det. Och tänk, det är den största dagen i ens liv!!!

• Kattpoet

Tattoo, ta en titt på hans portfolio, det är inte hur bra kameran är som avgör hur bra bilderna är.

Detta är hur bra jag är med både kass kamera och bra kamera.
    catpuss.deviantart.com/

• Tattoo82

Han hade fotat ett bröllop tidigare och skulle skicka bilder till mig ikväll. Jag har tidigare inte tänkt att fotograf är det viktigaste att tänka på. Vi ligger redan några tusen över budget och för varje grej jag tar tag i vill jag bara ha "mer" så det blir lite dyrare hela tiden. Viktigast är väl att man TAR bilder att ha som minnen?!

• Kattpoet

Minnena finns i ens hjärta MEN en bra fotograf kan göra underverk som kan hamna på väggen.

• Kattpoet

Ja just det bara för att någon tar en massa pengar för att ta foton betyder inte att de är bra.

Man ska alltid kolla portfolier.

Svar på tråden MAJ 2010 del 5