• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Norrskensflamman

Hvidis: Duktiga lilla E som fixar dagis. Det kommer gå fin-fint ska du se

Det där med Modersmålsstöd (som det heter i förskolan) varierar från kommun till kommun hur man ordnar det. Man brukar säga att om det finns minst fem barn i kommunen med det språket så "bör" de tillhandahålla modersmålsstöd, och om det finns lämplig lärare. Modersmålsstöd kan ges på olika sätt. Antingen om någon i personalen, i dagisgruppen tex. pratar språket och använder det med barnen i verksamheten, eller genom en ambulerande lärare som reser runt till förskolorna och träffar barnen t ex en gång i veckan.
    Idag är läroplanen för förskolan 98 inte tvingande men den nya läroplanen för förskolan som ska börja gälla 2011, där är det en mer tvingande text att VARJE barn med annat modersmål än svenska SKA få möjlighet att utöva och utveckla sitt modersmål likväl som svenskan i förskolan.
    Modersmålsstödet skall ges så tidigt som möjligt, finns inga nedre åldersgränser, även om många kommuner kör med det snacket "minst 3 år ska barnet vara". Bullshit!
    Man har rätt till modersmålsstöd i ETT av modersmålen (om man nu pratar flera språk hemma). För att man ska vara berättigad till modersmålsstöd ska det vara att dagligt umgängesspråk i familjen så att barnet har grundkunskaperna med sig hemifrån. ELLER om barnet är adopterat så har man också rätt till det språket, även om man av förståeliga skäl inte pratar det hemma. Sedan finns det en regel att om det rör sig om ett minoritetsspråk, typ finska, samiska, jiddish och jag minns inte vilka fler, så har man rätt till modersmålsstöd oavsett hur många barn som har det i kommunen.

Förskolans personal ska informera om möjligheten till modersmålsstöd, man fyller i en blankett och ansöker om det och lämnar till dem. Men många kommuner är dåliga på att informera om detta, så vore jag du skulle jag redan nu fråga personalen. Vi ansökte i maj, men ni har ju precis börjat på dagis, så du har ju inte kunnat ansöka då. Men eftersom de planerar för höstens verksamhet, fråga NU!

• Hvidbrud

Tack flamman! Jag frågar imorgon! Borde ju bo mer än fem assyrer i mal ö, även om det inte är har de samlar sig så mycket (får man säga så? Det är ju fakta...) det är ju Malmö kommun och största invandragruppen är irakier, säkert 5 barn i komunen i alla fall... Åh, jag känner på mig att jag vill sitta i föräldrargruppen på dagis. Shiit vad jag känner att jag har åsikter om pedagogiken och allt!

• Norrskensflamman

Hvidis; jag blir så nyfiken: på vilket/vilka språk pratar ni  hemma, med varann, med E osv.? Du kan inboxa mig om du inte vill skriva öppet här. Jag är bara  så intresserad av det här med flerspråkighet hos barn och hur man gör i olika familjer Det är jättekul och intressant!

• ingenjörsbruden

Ok...nu har jag skickat en vänförfrågan till någon som jag har gemensamma BT-väninnor med...men som jag inte klurat ut vem det är här inne......så dimper det in en förfrågan på en skånsk galning så vet ni vem det är....

• Ninnnis

ingenjörsbruden skrev 2010-08-26 14:08:52 följande:
    Ok...nu har jag skickat en vänförfrågan till någon som jag har gemensamma BT-väninnor med...men som jag inte klurat ut vem det är här inne......så dimper det in en förfrågan på en skånsk galning så vet ni vem det är....

• Heloise
    ingenjörsbruden skrev 2010-08-26 14:08:52 följande:
    Klart du får vara min kompis
  • Ninnnis

Blommis, kraaaaaaaam och jäkla skräpindianer som inte har vett att varken hålla sig borta helt eller komma när de ska

Men då kan ni i alla fall börja räkna ner till dag 21...

Flamman, härligt med undervisningen! Men jobbigt att rektorn verkar vara en mupp.

Angående huvudvärken, oftast beror det nog på sömnbrist. Jag är väldigt beroende av min sömn och ska helst ha 9 timmar för att må bra. Och det blir det sällan, åtminstone inte de dagar jag börjar jobba kl.7. Lite inre stress är säkert också inblandat, eller så är jag bara allmänt klen

Heloise, grattis till HP! Hade varit heltokigt om du inte hade fått det, men ändå  

Fru E, när ska du köra upp? Jaaaaa, fika hos dig i oktober!

Ingis, hoppas du slipper huvudvärken nu. Skönt att få sova ordentligt.

Fru Sy, hoppas du piggar på dig och hittar något som hjälper mot illamåendet.

Villemoa, hoppas akupunktur är da shit!

Hvidis, duktiga lilla E som går på dagis alldeles själv!

Jag skulle förresten hälsa från Lanovia, vi messade igår. Hon var i Umeå hos en gammal studiekompåis som hon inte träffat på sex år

• ingenjörsbruden

Heloise skrev 2010-08-26 14:14:32 följande:
    Klart du får vara min kompis

Hahahaha jag GISSADE rätt...tänkte H...jaa men det boooorde ju vara Heloise..

• Fru Bygg

Är här inne och tjuvläser lite idag.
    Usch för huvudvärk, det har jag rätt så ofta. Hur känns det idag flamman?

Jippie för BT-träff hos fru E!!!

Sitter och skriver ut ritningar just nu på jobbet. Jäkla mupprogram som tar evigheter för att få ut en ritning och jag har TYP 300 ritningar att skriva ut. Puhh...

Ingis, tog ditt råd igår. Dock så lagade jag maten, men fick sen både massage och MYS, somnade så gott sen!

Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans