Hvidis: Duktiga lilla E som fixar dagis. Det kommer gå fin-fint ska du se
Det där med Modersmålsstöd (som det heter i förskolan) varierar från kommun till kommun hur man ordnar det. Man brukar säga att om det finns minst fem barn i kommunen med det språket så "bör" de tillhandahålla modersmålsstöd, och om det finns lämplig lärare. Modersmålsstöd kan ges på olika sätt. Antingen om någon i personalen, i dagisgruppen tex. pratar språket och använder det med barnen i verksamheten, eller genom en ambulerande lärare som reser runt till förskolorna och träffar barnen t ex en gång i veckan.
Idag är läroplanen för förskolan 98 inte tvingande men den nya läroplanen för förskolan som ska börja gälla 2011, där är det en mer tvingande text att VARJE barn med annat modersmål än svenska SKA få möjlighet att utöva och utveckla sitt modersmål likväl som svenskan i förskolan.
Modersmålsstödet skall ges så tidigt som möjligt, finns inga nedre åldersgränser, även om många kommuner kör med det snacket "minst 3 år ska barnet vara". Bullshit!
Man har rätt till modersmålsstöd i ETT av modersmålen (om man nu pratar flera språk hemma). För att man ska vara berättigad till modersmålsstöd ska det vara att dagligt umgängesspråk i familjen så att barnet har grundkunskaperna med sig hemifrån. ELLER om barnet är adopterat så har man också rätt till det språket, även om man av förståeliga skäl inte pratar det hemma. Sedan finns det en regel att om det rör sig om ett minoritetsspråk, typ finska, samiska, jiddish och jag minns inte vilka fler, så har man rätt till modersmålsstöd oavsett hur många barn som har det i kommunen.
Förskolans personal ska informera om möjligheten till modersmålsstöd, man fyller i en blankett och ansöker om det och lämnar till dem. Men många kommuner är dåliga på att informera om detta, så vore jag du skulle jag redan nu fråga personalen. Vi ansökte i maj, men ni har ju precis börjat på dagis, så du har ju inte kunnat ansöka då. Men eftersom de planerar för höstens verksamhet, fråga NU!