• passionsblomman

I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans

Allra käraste trådvänner.
    Vi går mot brons och guld september. Nya planer, nya val, nya möjligheter.
    Nu har vi följts åt så länge, så nu går det inte att släppa taget. Nu måste vi få veta hur fortsättningen som följer blir. För oss alla.

Det är mer värt att ha varandra i de tuffa tiderna än vad ord räcker att beskriva. Det är mer glädje än någon kan fatta att få dela alla skratt och det goda som händer med vänner tvärs över alla avstånd.

Det är med förväntan jag ser fram emot vår gemensamma höst.

Ros

"Det är inte så svårt att vara modig om man inte är rädd."/Mumintrollet

Förra tråden:www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-17 19:16
    Försöker lägga länken till gamla tråden igen då: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3749736.html
  • Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans
  • Fjällbruttan

Hej... Jag läser i bland, men hinner inte kommentera.
    Men jag är med i tankarna!

Flamman, om maken skärpte sig lit i söndags eftermiddag, så kan det varit elaka vindar härifrån... jag hann läsa lite innan vi var ut och plockade enris och jag var så förbaskad på honom att hade jag sett karlstackarn så hade han förintats!
    Hoppas att det är bättre hemma nu!!
    Och nästa gång du lagar mat och han inte vill äta med er, så frys in resterna, han ska f-n inte äta det sen! Morrar!

Ehh.. har en surpulig Groda som vill hänga med mamma, som försöker läsa översiktsplaner och miljökonsekvensbeskrivningar för byn... möte imorgon och jag hoppas jag kan gå...
    kommun är knäpp!!
    Rena sakfel, som varit sakfel i 5 år nu..Hallå!!! Less...

Och igår skulle jag hinna läsa ikapp och kommentera... men nej, livet kom imellan, brutalt!
    Åkte till lilla byn 2,5 mil bort för att handla, och kommer till en bilolycka med lastbil VS personbil... FY FAN! säger jag bara, och så känner jag alla inblandade!
    Som tur var slapp jag vara först på plats, det tackar jag högre makter för!!
    På väg hem var vägen spärrad för ambulanshelikoptern, som hämtade mannen i personbilen.
    Hans bil har numer ingen front...men hittills har de bara hittat EN!! ansiktsfraktur! Snacka om tur!!

Sen kom barnen hem, full huggning en stund, men mysigt och så hittar jag stora I totalt förstörd! Då har hennes kille (hon har en på distans, du umgås via mmobilen, märkligt, men jag är nog gammal) suttit i sin skolbuss och den har blivit påkörd av en annan buss
    Så han hamnar på sjukan och hon får inte rätt på nåt!!
    KAOS....
    Sen kom tackochlov ett mess från pojken att han levde, men skulle sova... då var kl 19,30..phuu...

Annars har jag haft en mycket bra helg

Och idag ska jag försöka läsa ikapp, så jag kan hänga med och kommentera

Kram till ALLA!!

• Fjällbruttan

Norrskensflamman skrev 2010-11-09 11:00:28 följande:
    Fjällbruttan, visst är du en anhängare av kinesiologi? Har för mig det...

Jepp, både det och zonterapi

Hittar man duktiga terapeuter så är det guld!!

Kinesologi kan man balansera kroppen med utan att det gör ont, mycket praktiskt!

Zonterapi är guddomligt, när det är över!! För S-tan vad ont det kan göra, men det hjälper!
    Om man inte drabbas av nån som inte kan, har prövat, det sög!! men det gör det å andra sidan alltid vad det än göller när man hittar klåpare

Önskar jag hade en kinesolog nära... avundsjuk Men inte missunsam

• Fjällbruttan

Hmmm... groda i lära gå stol är praktiskt, hon har kul...
    fast man måste kolla för Ihhh vad hon når mycket, och tar sig fram överallt!

• Villemoa

Fru Bygg: jag hoppas också att ni får vara friska nu så att du mår bättre. Kram!

Bruttan: men vad otäckt med olyckorna!!  Kan tänka mig att stora I måste ha varit skärrad där ett tag!

Här kommer recepten:

Saffransmums
    Bakas i långpanna och får ett glasyrtäcke med kokosflingor.

Till 40 bitar:
    300 g smör
    4 ägg
    5 dl strösocker
    9½ dl vetemjöl
    5 tsk bakpulver
    2 msk vaniljsocker
    1 pkt saffran, 0,5 g
    3 dl mjölk

Glasyr:
    65 g smör
    ½ dl varmt vatten
    4 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker
    1½ dl kokosflingor

Sätt ugnen på 175 grader.
    Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i smeten. Lös saffranet i mjölken och blanda ner. Vispa till en slät smet. Häll upp i en bakpappersklädd långpanna, 30x40 cm. Grädda kakan mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt den svalna.
    Glasyr: Smält smöret och rör i vattnet. Låt svalna och rör sedan i florsocker och vaniljsocker. Vispa tills allt blandats till en slät glasyr. Häll den över kakan och bred ut den jämt. Strö på kokos och låt det stelna. Skär kakan i bitar vid serveringsdags.

Mjuka pepparkaksmums
    Bakas i långpanna och skärs i bitar.

Till ca 24 bitar
    150 g smör
    350 g ljus sirap
    2½ dl strösocker
    1 påse pepparkakskryddor
    2½ dl mjölk
    2 ägg
    1 tsk bikarbonat
    2 msk varmt vatten
    5½ dl vetemjöl
    1 dl vispgrädde
    150 g ljus hyvlad choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
    Smält smöret i en kastrull tillsammans med sirap, socker och kryddor. Drag kastrullen från värmen och rör i mjölk och ägg.
    Lös bikarbonaten i vattnet och blanda ner det. Tillsätt mjölet.
    Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna, 34x24 cm, och grädda mitt i ugnen 45-50 minuter tills kakan stannat i mitten. Låt den svalna.
    Koka upp grädden och dra kastrullen från värmen. Bryt ner chokladen och rör tills den smält. Bred chokladglasyren på kakan och låt den stelna. Strö över chokladen. Skär kakan i bitar med en vass kniv.

• Daa

Kikar in och säger: Hej på er!
    Ska se hur mycket jag hinner läsa ikapp och kommentera. Det är skönt att bara jobba halvtid, men så mycket effektivare man måste vara...

• Daa

Hvidis: hoppas att de inte hittar något farligt idag.

Fru Sy: jaa, Knappen var ju jättegulligt!

Ingis: jaa! för stor trådträff också.

Ninnis har varit på MVC *myser och ler*

Fru Bygg: hoppas du får tillfälle att sova gott och vila upp dig riktigt ordentligt snart.

Flamman: kram på dig. Hoppas att du också får känna dig riktigt pigg och utvilad snart.
    Bruttan: men så hemskt med olyckorna! Och stackars I som inte fick tag på sin kille...

• Fjällbruttan

NU!!!! Har jag läst sen sidan 570...phuuuu!!

Snabb sammanfattning (och här måste bara användas ett av maken favorituttryck!!)

Omnämnadet JÄVLA PALTSKALLAR går till:

Flammanmaken (som fan i mig kan städa och laga mat själv eftersom han är sjukskriven!!)

Blommansvårmor (mööög!! Varför fråga om man inte vill lyssna på svaret!! Kärring)

Neo-sköterskan (hang her high!!!)

Inlägg 6070 av Blomman var...WORD, men jag hakar ändå på Ingis i Plyschomobilen
    Wroooom...wrooom wrooom wroooooooooooooooooom...

Ninnis, jag hade Trygg Hansa som gravidförsäkring som sen blev Trygga Barn, har bäst erfarenhet av ders barnförsäkringar, har funkar toppen för oss!!

Andbeyond Kul att höra ifrån dig och att du mår så bra, glad för din skull! Kramar

Alvedon har jag käkat under alla graviditeter, och åtminstone kan jag då säga att I coh M är högst normala, kanske lite mer intellegenta än sina klasskamrater ibland... de läser ju med högre klasser ibland...

Aleta, hej och välkommen hem Skönt att ni hade en bra tripp, men urk för komage!

Hvidis, hoppas trombosutredningen går finfint!!

Villemoa, hihi... än är du hemma, den 14 närmar sig...

Daa, hoppas parvlarna mår toppen tillsammans med dig och att skäggmannen skämmer bort er! Och att du har börjat njuta lite av att vara hemma

Ingis... som vanligt får du mig att skratta med dina inlägg! Du är underbar!

Fru Sy, snälla.... inboxa mig din blogg!! Och kul att du har bra dagar nu!

Fru Bygg, hoppas att sömnen blir bättre snart! Kram

Leksi, hej

Lanovia, ´kram och hoppas maken blir bättre snart! Och känslor ska man inte be om ursäkt för!

Solde, hoppas helgen varit bra och att ingen katt försvunnit i nån "kattong"

DFK. Hej

Nu har jag säkert glömt nån, förlåt!!!
    Men jag tänker på alla men sen klickar hjärnan när jag skriver!
    Och Grodan håller på att riva ner varddagsrummet med sina hydralarmar i lära gå stolen...
    just nu tuggar hon fåtölj, nyss rev hon ut alla papper på bordet

• Soldemor

Villemoa skrev 2010-11-05 14:22:05 följande:
      Vad tråkigt. Skulle inte låtit så glättig i mitt förra inlägg känner jag, hoppas du inte tog illa upp!

Villemoa skrev 2010-11-05 14:22:05 följande:
      Vad tråkigt. Skulle inte låtit så glättig i mitt förra inlägg känner jag, hoppas du inte tog illa upp!

Nej då, inte alls! Har haft tid att vänja mig och försöker se det som en del av livet. En dag kommer han kanske, får tänka så.

Ninnnis skrev 2010-11-05 15:34:31 följande:
      Ok. Jag beklagar om det är känsligt.

• Fru Bygg

Hör och häpna, jag fick sova i en och en halvtimme idag precis. E sov middag och normalt så sover hon bara i 20-30 minuter de dagar som jag är hemma med henne. Det gör hon säkert idag också tänkte jag, men jag lägger mig ändå. Vaknar en och en halv timme senare och då vaknar även E efter en minut. Just nu är jag lite groggy (blir det av att sova så länge mitt på dagen), men nu puttrar kaffe i kannan och snart så är jag piggare! Jag är så glad iallafall!!! Känns underbart att ha fått sova lite ialllafall!

Daa skrev 2010-11-09 12:10:01 följande:
    Fru Bygg: hoppas du får tillfälle att sova gott och vila upp dig riktigt ordentligt snart.
Svar på tråden I vått & torrt, genom allt & inget -tillsammans