• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint
    Lapinette skrev 2010-11-05 11:13:47 följande:
    smint - piller och läkarbesök verkar tillhöra vardagen i Frankrike medan jag är uppväxt med att man ska "pina" sig igenom sjukdomen. Lida, må skit och så i slutänden blir man frisk.
    ja det var det jag tänkte på också, kan nog räkna på en hand jag fått pencelin eller liknande. förutom för alla uvi iofs.. men det måste ju bort med antibiotika i mitt fall iaf.  Men sällan för förkylningar eller så..
  • smint

in i duschen PB.. skall skänka en stor tanke till dig kl 14

• BrudSommar2006

Heja EA! Tjohoo!!!

PB, nu måste det väl ändå bli av?!

Tredje dagen med en Astrid med 39 - 40 graders feber, öronen verkar ok, svalgprov visar inget. Visserligen togs inget urinprov men barn brukar tydligen bli dåliga i magen då, urinet luktar, de matvägrar och är ledsna när de ska kissa och visserligen är hon ingen storätare men det var hon inte innan heller.

Kram till Porchez!

Var och tog nya blodprov i förrgår och fick svar idag, blodvärde 111 tydligen bra, järnvärde ner från 12 till 7, inte alls bra. Läkaren ska ringa nästa vecka. Skit också, dålig fredag här.

Lapinette, krya på dig. Om det är kö är det kanske bäst att du ställer dig i den?

• Lapinette

pb - go girl!!!! and catch your egg!!!

• Ore

PB: Apselut, de borde verkligen hört av sig vid det här laget annars...

Håller tummarna STENHÅRT!!!

• passionsblomman

Ang medicinering så är det faktiskt ett jätteproblem, och en starkt bidragande orsak till att vi nu står inför detta med multiresistena bakterier i världen, att folk har en tendens att man inte är nöjd ifall man får gå ifrån VC med bara en diagnos men utan piller. Alltså har läkare förr skrivit ut en jäkla massa penicillin "för säkerhets skull" eller mest för att få tyst på patienten.

Det hjälper inte kroppen att ta hand om ett virus att äta penicilin. Tvärtom. eftersom penicillin slår ut även en del av kroppens eget immunförsvar så tar det istället längre tid och man drar lättare på sig ännu värre följdinfektoner.

En anledning till att förkylningar och andra virus är så vanliga är ju just att det inte finns något botemedel. Den som upptäcker hur man verligen tar kål på en rejäl förkylning kommer att bli stenrik. Och minska sjukfrånvaron med många många dagar.
    Har du Kan Jang och Chi San hemma Lappis? för de två hjälper faktiskt en del. Åtminstonde bidrar de till att pigga upp.

Om du fortfarande har feber om några dagar, ska du däremot uppsöka läkare igen, för den borde försvinna snart.

• Ore

Här har träningsvärken efter gårdagens pass börjat slå till. Tillsammans med en rejäl huvudvärk... Men snart ska nog min värktablett (inte alvedon) börja hjälpa

Nu beger jag mig nog mot lunchen, brukar vara mycket folk på fredagar...

• fru AM

Lappis: men kolla någon anna husläkarmottagning då ... Ta vilken som helst som inte har kötid (det kanske är de mest centralt belägna som är mest poppis). För sedan när du väl är listad någonstans så kan du ju i lugn och ro köa till den du helst vill gå till.

BS: var det Astrids blodprov eller ditt?

Telis: enligt min erfarenhet så är det vanligt med matvägran ungefär precis just då. Det är som om de inte har tid att äta ... Livia krävde en mindre teaterföreställning med badankor på matarens huvud och sång och glam för att äta något och Hektor var också stökig.. Storsonen matvägrade hela sommaren - från 10-13 månader (åt bara skorpor)

• Lapinette

AM - det finns två som ligger strax i närheten som inte verkar ha kö men de har inte fått lika goda vitsord.

pb - visst är det så. Jag vill inte ha pencillin om det kan göra mer skada än nytta. Kan Jang sa han är i förebyggande syfte dvs alldeles för sent för min del samt skadligt för njurarna (om man överkonsumerar).

AM (igen) - hade velat se den föreställningen (ankor på huvudet och sång).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!