• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Städhjälp i form av RUT är en fantastisk gåva till familjelivet tycker jag. Om man känner att man ha råd det vill säga. För egen del är det sådant som gör att livet hänger ihop trots mycket jobb.  Sen plockstädar man ändå med barn, men just storrengöringen är skönt att slippa. Och att veta att just imorgon kommer städhjälpen är bra för undanplockningsdisciplinen för alla i familjen tycker jag.  

• Lapinette

Komiskt att ni pratar om städning för just nu dammsuger maken lägenheten . Vi har delat upp det så att han oftast städar badrum + dammsuger medan jag dammar och torkar av resten av lägenheten men idag tog jag badrummet eftersom han var iväg och tränade.

Ja, min förkylning är envis men det verkar vara så för många. Min brors flickvän släpade sig till läkaren i fredags efter att ha haft feber i fem dagar och hon fick diagnosen lunginflammation.

Städhjälp kan jag nog tänka mig den dagen vi har barn och jobbar heltid båda två men som det är just nu så ser jag ingen anledning.

• MSW

Nu är vi hemma (och maken har hunnit iväg på jobb också)! Jag och A ska snart gå iväg till morfar (min pappa alltså) och äta smörgåstårta som vi barn köper till honom!

A's pappa fick godis och en rakhyvel och lite sånt annat, lagom fantasifullt! Men så är det med det..

Nu ska jag nog dega ihop i soffan en stund!

• smint
    Oupsie skrev 2010-11-14 14:31:31 följande:
    Smint, nä jag förstår att det verkligen inte fungerar med den typen av jobb. Skönt att FK tyckte det samma.
    det har vi inte sett ännu, har inte fått någon respons på läkarintyget jag skickat in. Men för 2,5 år sedan fick jag samma och då sa dom ingenting iaf.. och det ligger väl lagrat i deras system antar jag.

• kängu

Pustar ut framför datorn efter en superspäckad helg. Två kalas, en födelsedag, fars dag... nu har maken och Ru gått till lekplatsen så jag njuter av tystnaden en stund

Piggis, kul att se dig härinne så snabbt! Grattis igen till er lille stora kille

Start sept- jag är def. den strängaste här hemma också, även om ingen av oss är speciellt sträng...

AM, Åh vad jag känner igen mig i "var har vi lakanen förresten?"!!!!!!!! Maken frågar mig om ALLT sånt, även om såna saker som han egentligen vet... Men jag inser att jag också ofta talar om för honom hur han ska göra saker (särskilt när det gäller Ru). Usch, jag måste verkligen lägga av med det. NU lägger jag av med det!!

• kängu

Vi känner inget behov av städhjälp, men vi bor ju inte speciellt stort precis. Än så länge har ju en av oss varit hemma med Ru och då är det inga problem att hinna städa. Får väl se hur det blir när han börjar på dagis och vi båda börjar jobba.

• kängu

Mona Sahlin avgår hörde jag precis på radion!! Det var på tiden

• kängu

Nu ska "mammaslaven" ställa sig vid spisen (där jag hör hemma ) och laga fisksoppa. Ha en härlig söndagskväll raringar!!

• Hattis

GRATTIS Piggelin!!!!!!!!!!!! Sådan bonus med bara ett stygn också! Hoppas att du har det gott och bebissnusar!

PB - uäää vilken människa, jag skulle bli galen!!!

September - här har funderats på RUT kan jag säga. Har samma tankar om det som du Oupsie, men när om vi får barn, ja då tror jag att vi kommer att kasta in handduken.

Ringa till far ska jag göra iaf!

Stränghet - ojojoj, det kommer att vara jag som är sträng om vi får barn, ser "dumma mamma - snälla pappa-syndromet"" framför mig.

Kängu - fisksoppa brukar jag göra när jag känner att jag verkligen vill laga mat - det är kul, lite pyssligt, går att variera och blir så gott!

Efter en hektisk helg blir det här ikväll en lat söndagmiddag (orkar inte laga mat)  - entrecote med Lohmanders och rostade rotsaker. Kramis tråden

• Lapinette

Hattis - låter nästan som vår middag ikväll. Helstekt fläskfilé med grönsaker i ugn à la balsamico och aioli. Igår blev det uppvärmd räkpaj från dagen innan. Inte direkt en lördagsmiddag men vi orkade inte gå och handla efter en hel dag på stan ... och många påsar kom vi hem med (men ingen som bestod av mat).

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!