• Syrinx

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Här hemma är det äntligen lite lugnare efter två veckors smärre krigszon. Vår lilla drottning här hemma har inte varit särskilt förtjust i att en liten skit har kommit och tagit uppmärksamhet - och dessutom haft fräckheten att jaga hennes svans, hoppa på henne bakifrån, ta hennes favoritplatser (vilket ärligt talat är i princip varenda liggbar plats i hela lägenheten) och rejsat fram och tillbaka runt hennes tassar. Hon har även med bestämdhet visat att husse och matte är i djup onåd, framför allt matte. Det har varit massor av fräs, morr och ensidiga slagsmål från damen, och lockande, försök till kelande och ren förtvivlan från husse och matte.

Så när hon nu för ett par dagar sedan kurrade i min famn för första gången sedan lillbusen kom hit, började jag faktiskt gråta lite. Herregud så fånigt blödig man kan vara. Men att hon ska vara lycklig och som vanligt är ju det allra viktigaste för mig - vi har ju varit ett team i 12 år! Hjärta
    Nu verkar det faktiskt som att de busar en del tillsammans, även om det hela tiden är på damens villkor, och lillbusen har fått en hel del pussar! Framför allt verkar mitt lilla hjärta vara som vanligt igen - kommer och möter vid dörren och ska upp på axeln och kurra, tigger leverpastej och ost och korv och ostbågar och gud vet allt man kan tigga, ligger på magen och kurrar när man ska sova, rejsar i hallen och jamar högt, pratar med en, ber om att få bli uppburen genom att klättra på benen, och vill vara med överallt igen. 

Jag ska se om jag lyckas få in en bild på dem båda i mitt galleri! 

• Syrinx

Nu ligger det fyra bilder på misarna i mitt galleri, varav tre har blivit snedvända fast de var rättvända fram tills att jag laddade upp dem. Ni får helt enkelt vrida på huvudet, om ni vill titta på söta misar!

• Syrinx

Jaa, visst är de söta, mina små misepärlor!  Hjärta

Solde, hur gick utställningen igår? 

Oh Hvidis, jag vill ha lussekattsrecept som är fantastiskt! Vi har precis bakat lussekatter här med. De blev absolut goda, men de kan inte klassas som "Guuud vilka underbara", och såna vill jag ju förstås också baka.

Daa, vad kul med tapeter! Vad är det för några? 

• Syrinx

Nu är det inte längre snöyra här, utan bara ett riktigt vackert, vitt vinterlandskap - t.o.m. här inne i stan! Kanske skulle man locka med sig maken ut på snöpromenad i sena kvällen..? Vi har båda fortfarande lite av dagens övning att göra, och så måste man ju förstås äta kvällsmat... Men sedan skulle det vara mysigt att gå ut och gå! Snön gör ju att allt blir så ljust.

• Syrinx

Villemoa förresten, jag ser minsann att du läser här för du har kollat in på min sida efter kattbilderna! Kan du inte komma fram och säga hej också? 

• Syrinx

*vinkar till Solde och trollar bort alla pappershögar* Så, nu 0+++++++p7.m (det där var lilla buskattens bidrag till tråden, han gillar att gå på datorn och jaga vad som rör sig på skärmen!) - nu kan du läsa och skriva mer här!

Åh nej, stackars Blompojken! Vilket elände att bli så dålig till Lucia! Hoppas han inte kräks något mer och piggar på sig så han kan vara med i morgon. 

Ingis, heeej! Så kul att se dig här! Hurra för lillkillen, tre månader redan! Så mysigt med luciatåg på dagis... Hjärta Jag måste nog gå iväg på någon luciakonsert i morgon, så jag får lite luciakänsla iallafall. Det är en så ovan känsla att inte vara med i något luciatåg! Jag har lussat jättemycket varje år sedan jag var jätteliten, och i högstadiet och gymnasiet var det säkert 20-30 tåg varje år. Det är ju ett tag sedan nu, men det känns ändå lite tomt och konstigt. 

• Syrinx
    ingenjörsbruden skrev 2012-12-12 17:14:53 följande:
    men tyvärr tror jag att det var ett par nivåer för avancerat för vissa av läsarna....hrmmm  

Helt enig med vad du skrev i övrigt, Ingis. Jag läste igenom tråden igår och blev mer och mer som en fågelholk. Heja Blomman som tar upp intressanta paralleller och för spännande resonemang, det hade varit kul att läsa (och hoppa in och diskutera, om det hade utvecklats så) folks tankar och funderingar kring allt som faktiskt togs upp. 
  • Syrinx

Tack Hvidis för lussekattsreceptet! Jag har antecknat i mitt ursprungliga recept och göra en ny sats, när de första tagit slut - vilket går lite för fort egentligen...

Och åh, julgodis! Hur gick det med vattenbadet och smörpapperet, Flamman? Blev det gott julgodis, fast det är lite "smalare"? Jag blev väldigt sugen på att göra julgodis själv - saffransknäcken från förra året var faktiskt gudomlig, och Mozartkulor är alltid väldigt gott. Jag hittade förresten ett nytt recept i senaste numret av tidningen Isabellas, Knaprig Nötkola, som jag måste prova! De har publicerat det på sin facebooksida också, så jag tar mig friheten att kopiera till er:

KNAPRIG NÖTKOLA
    12 st: 2 dl grädde • 2 dl sirap • 160 g rörsocker • 50 g paranötter, grovhackade • 50 g cashewnötter, grovhackade

• 200 g mörk choklad
    Koka grädde, sirap och rörsocker under lock, tills sockret har smält och är 125° varmt (mät med en hushållstermometer). Ta grytan av värmen och tillsätt nöttärningarna. Häll den varma massan i en form som mäter 15 x 30 cm och är klädd med bakplåtspapper. Låt massan svalna och skär den i munsbitar. Smält chokladen över vattenbad och pensla ett tunt lager på varje bit. Låt svalna på bakplåtspapper.

Visst låter det gott? P.S. Flamman - det är faktiskt ganska smalt godis ändå! Massor av nötter och så mörk choklad! (Grädden och sirapen väljer jag att inte räkna med nu...)

• Syrinx
    Hvidbrud skrev 2012-12-11 09:08:47 följande:
    Vet ni vad som gick upp för mig igår, tjejer? Jo, att när jag gick i åttan PRAOade jag här, på detta hotellet. Under en Anna kedja, men samma byggnad. Hur galet är inte det? 20år senare... Och att det tog mig 3 månader att inse! Ja ja. Jobbar vidare.
    Bättre sent än aldrig!  
  • Syrinx

Jag var och tog en massa nya blodprover idag, för att läkarna ska ha koll på att värdena går åt rätt håll. Får se när jag får höra hur de ser ut, men jag känner mig ju mycket piggare!
    I januari ska jag på koloskopi, usch. Är det någon av er som gjort en sådan? Hur hemskt är det? Jag tycker nästan att förberedelserna låter värst. Det verkar inte gå att planera in något alls dagen före undersökningen... Åh, jag gruvar mig litegrann, fast jag försöker intala mig själv att det finns så mycket som är så mycket värre. 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård