• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • serenity

oh här vill jag också vara med.. vi har dock inte sagt någon exakt summa i vår budget, men försöker hålla den låg. håller med som någon tidigare skrev att t.ex. 20 000 känns väldigt mycket att lägga på en enda dag.. okej, det är ens bröllopsdag som man alltid kommer minnas. men jag har nu ändrat min inställning och tänkt på att det är ju faktiskt jag och min m2b som är viktigast och kärleken mellan oss..

så hurvida det blir en stor eller liten fest spelar ingen roll för mig längre.. någon mer som känner som jag?

• 363

Oj vad roligt med så många svar redan.:)
    När är det dags för alla?

Lumys: Tycker gott det räcker med lite tilltugg när det är ett så sent bröllop. Kanske kan lite ost och kex vara gott till frukten?!

Semlor: Åh den tårtan lät ljuvligt god, den fast med tryffel på vit choklad skulle passa perfekt. Vet du vart hon hitta receptet?

Moonlight: Ja det här med buffé är inte lätt vi har också tänkt göra våran själv och tror vi nästan har menyn klar, kan skriva den här snart så kanske du får lite ideér.

MiaAnd: Min mamma erbjöd sej att baka tårta för hon älskar allt pyssel och är duktig på det. Så det får heltklart bli hon som gör det åt oss, har ni någon som ni vet gillar att göra den? Är du intresserad själv? Annars låter ju 40 kr inte så farligt drt men ändå helt klart en kostnad som man nog kan minska på om man gör den själv!:)

• peppigapia

MiaAnd skrev 2010-11-24 11:37:30 följande:
    Vi kommer nog landa på runt 50 000 kr (inkl resa), men det får väl också räknas som en liten budget. Vi kommer försöka hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Har efter mycket letande äntligen lyckats hitta en någorlunda billig festlokal, vilket inte är lätt i Stockholmsområdet... Vi kommer också att önska oss pengar till resa så räknar man bort det blir budgeten förhoppningsvis ganska mycket mindre. Sen kommer vi att ha bar till självkostnadspris, men bjuda på dryck till maten. Största kostnaden är ju maten... Vi har tänkt buffé, men känns som det blir mycket jobb att göra själv. Vi kommer nog bli runt 60 pers. Så just nu försöker vi hitta catering till överkomligt pris. Lite kluven hur man ska göra med tårtan. Vore lite roligt att göra själv (och/eller be t ex min moster om hjälp) men frågan är om man törs gambla med det en sån här dag. Hur mycket tjänar man egentligen på att göra den själv? Nån som vet? Har annars hittat ett ställe som gör för 40 kr biten. Det tyckte jag var ok pris. Hittade även ett som gör för 75 (!) kr/biten!! Skulle jag aldrig betala. Vi var på ett bröllop i somras där de bjöd på olika cupcakes istället, som en buffé. Flera av gästerna hade hjälpt till att baka. Det var smart tyckte jag! Fast jag vill nog ha tårta tror jag...Andra tips på hur man kan spara pengar?

vart har ni hittat billig lokal i sthlm?????

• Jag han

hänger på här! :)

Buffè blir det för oss också. Kommer be familjen om hjälp att laga lite av det så vi slipper stå med allt helt själva då vi kommer ha runt 75 gäster.
    Bakat bröd, pajer, kallskuret, sallader, pastasallader, potatissallader osv..

Fotograf kostar pengar. Blir amatörfotograf för vår del så drar vi ner den summan med några tusen :)

Sova gör vi hemma. Ska be svägerskan göra lite fint med frukost och lite blommor och ljus, så blir det lite extra spännande iaf att komme hem.

Lånar en del dekoration från bästa vännen som gifte sig för ett tag sen.

Buketten får jag av en annan vän som present.

• Semlorna

365
    Vi testade med vit choklad och jag tyckte det var för sötsliskigt och så blev tryffeln för mjuk och gick inte att ha på kanterna som den mörka. Ska höra med mamma i em och återkommer.

• 363

Mat
    Pastasallad
    Potatissallad
    Paj(tomatochfetaost och kall västkustpaj.)
    Qourn(bitar och kallskurna fileer.)
    Kyckling fileer i 2 olika marinader kallskurna
    Kassler
    Rökt lax

Såser
    Tzatsiki
    Kall Beranaise
    Chili Parmesan

Ost och kex
    4 olika sorters kex
    Baguetter(grova+ljusa)
    Smörgåsrån
    Ostochromtårta
    Brie
    Blå och grönmögel
    Camonbert
    Hårdost
    Skrattande kon

Övrigt
    Ananas
    Honungsmelon
    Physalis
    Päron
    Vindruvor
    Passionsfrukt

Oliver
    Parmesanoststänger
    Godisbuffé

Såhär ungefär ser vår buffé ut hittils vad tycker ni ser det okej ut? Kanske lite tråkigt med bara 2 sorters kött men både jag och sambon äter veg+fisk så köttet är mest till dem som inte vill ha fisk eller vegmat.

• Lumys

Det här med att lägga så mycket pengar på en enda dag. Jag känner att det egentligen ju är gästerna man lägger pengarna på, med mat, lokal, dekorationer, inbjudningar etc. (missföstå mig inte, det är väldigt värdefullt för mig att ha miona nära och kära hos mig på min speciella dag, men det känns bara lite överdrivet ibland att lägga så mycket pengar på en enda stor fest).

Har funderat på att gifta oss i hemlighet och bara lägga alla penga på en riktigt lyxig resa och bara njuata av varandra och att vara nygifta, men sen känns det trist att göra så mot föräldrarna som gärna vill vara med på vår bröllopsdag. Man blir så kluven, för om man väl sla ha fest vill man att den ska vara fantastisk. Men det enda som borde spela någon roll är att man faktiskt får sin man och att man ska spendera hela livet tillsammans :)

Oj vad jag mal på men blir så kluven hur jag egentligen vill ha det..

• 363

Serenity: Jag har nästan blivit tvärtom! Har alltid innan tänkt gifta mej i smyg och åka väg själva och låta familjen se en annons i tidningen. Ev en öppethus dag med typ smörgåstårta till de som ville gratulera sen. Men nu vill jag ha folk och fest vilket är något som växt fram.

Lumys: Är också ganska kluven men mest pga att det finns problem med sambons familj som jag inte orkar ha på bröllopsdagen. Men ändå vill jag ha min familj där och dela detta fantastiska med mej. Så kluven är jag men har bestämt fest där alla nära får komma nu så så får det bli.

Semlor: Hm synd att det inte funkade med vit choklad. Tack för att du hör om receptet man kan ju alltid testa sej fram utifrån det. Vill väldigt gärna ha en vit tårta men man kanske kan ta typ grädde på och sen dekorera med hallon och mörk choklad eller liknande.

Jag han: Välkommen! Vi kommer inte heller anlita fotograf utan har många fotoälskare bland äldre familjen så litar på att deras bilder blir bra.

• Karamellen

Jag hoppar in här! Vi gifter oss den 11 dec!
    Vi ska försöka hålla oss kring 10 000 kr. Nu kommer vi bara ha ett mycket litet bröllop, endast föräldrar och syskon med familj inbjudna. 

Jag var ganska inne på att vi skulle ha ett hemligt bröllop, jag gillar inte allt "lull lull" och tycker att det lätt blir för fluffigt romantiskt. dessutom tycker jag inte om att vara i centrum. Sambon ville dock gärna att vi skulle ta lite bilder och svägerskans make är superduktig fotograf så vi tänkte att det blir perfekt. Han får ta bilder, hon följer med och så är de två våra vittnen. Men då började vi tänka på vad resten av familjen skulle säga, ja framförallt min kanske... Så vi valde att bjuda föräldrar och syskon med familj/respektive. Kommer bli ca 20 personer och det känns lagom!

Jag köpte brudklänning för 1500 kr, fyndade på rea, brudbutiken i stan hade rea! Den ska sys in på fredag och då ska jag boka fast en cape att hyra vilket man kan göra! Vi ska som sagt låta svägerskans make fotografera oss vilket blir utomhus i decembersnö (förhoppningsvis, men det är 15 minusgrader nu så jag hoppas det inte bli nån värmebölja innan 11 dec)

Svärmor har varit fantastiskt duktig och gjort egna placeringskort och gjort dukningsförslag, skaffat dekor osv osv osv. Svärfar arbetar som fastighetsskötare och via hans jobb får vi gratis nyttja en jättemysig lokal mitt i stan! Vi kommer ha catering och då har vi bokat en buffé (vanlig typ grillbuffé) och då är det självservering som gäller Vi kommer köpa en vanlig tårta och sätta dit ett brudpar
    Jag ska till vecka fara och göra hår- och sminkkonsultation, bukett och coursage är beställt. 

Vi har en tös som är 1½ år och vi kommer sova hemma hela familjen. Om dottern ska sova borta kommer hon få sova hos svärföräldrarna och min mamma kommer bli tokig/supersvartsjuk om hon får nys om detta så vi tar det nån annan gång... Orkar inte mera gorm från min familj (har varit en hel del).

Jag är arbetslös för tillfället men det ser ut att ljusna. Har varit på tre intervjuer denna vecka och förra och ska träffas på fredag för att "planera inför kommade vecka" så vi får väl se om jag fick jobbet... Lite dålig tajming bara om så är fallet, jag som bokat upp hårkonsultationer och sånt. Finns ju inte mycekt tider att välja på om jag nu skulle få jobb på de tider jag bokat konsultation på!! Inte så lyckat att gå och begära ledigt de första dagarna! Dessutom har vi inte träffat prästen ännu vilket stressar mig mycket! Det är ju inte bara 2½ vecka kvar!

Oj, det här blev långt!

• MiaAnd

Oj va mycket svar det kommit in! Kul!

Peppigapia: Vi ska ha festen i Odensala bygdegård (strax norr om Märsta) så det är ju inte centrala Stockholm, men ändå Stockholmsområdet och att hitta nåt under 5000 är skitsvårt, men vi lyckades. :D

Vi gifter oss 16 juli 2011.

Semlorna: Jag vill gärna ha receptet!

363: Lät som en väldig massa mat tycker jag. :) Du skulle egentligen kunna ha bara en sorts kött om du har fisk också, men det är ju trevligt att ha några olika alternativ.

Blir mer och mer tänd på idén att göra tårtan själv. Tycker det är kul att pyssla med sånt och har en moster som gillar att baka så hon hjälper gärna till det vet jag. Min mamma har också gjort en del fantasifulla tårtor i sina dagar (på den tiden jag hade barnkalas, haha). Minns bl a en hästtårta och en tågtårta. Men då blir det nog ingen moussetårta. Försökte mig på det när jag fyllde år för jag hittade ett smarrigt recept i buffé, men det blev totalt misslyckat. Smaken var det inget fel på, men moussen stelnade inte för gelatinet hade av nån anledning stelnat i små klumpar istället för att blanda sig med resten av geggan... :( Och min sambo skulle göra en extra fin tårtbotten som det bara blev mjölklumpar i, trots att han siktade mjölet... Så kan det gå när man försöker göra sig till... HAHA

Ska fundera en vända till på det där med maten också.  

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!