• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • MiaAnd

Vi har bokat Malin Norlén som fotograf nu. Lite dyrare, men de är supertrevliga och vi känner oss helt trygga med att lämna över fotandet i deras händer. Är hennes man ledig den dagen så får vi två fotografer i en, då de brukar hjälpas åt. Får alla bilder på skiva om vi vill, varav drygt 100 är högupplösta och bearbetade. Kostar 4000 kr och då fotar de i ca 3 timmar. Tyckte det var ganska bra pris ändå. Sen kan man framkalla det man vill.

Chokladtårtan låter ju fantastisk! Måste provbakas så fort som möjligt! :D Det började vattnas i munnen bara man läste receptet...

• MiaAnd

Jsan skrev 2010-11-27 13:21:50 följande:
     "MiaAnd: När det gäller ringar så har vi fått ärva ringar som vi kommer lämna in och göra om. Där sparar man en del pengar."  Det kan vara så att vi också får ringar att lämna in och göra om, har du ngn aning om vad de kostar? har försökt kolla runt på ringar och det är ju allt annat än billigt, sen vill jag hitta en som jag kan sätta ihop/passar bra med min förlovningsring också... Som sagt, alla era tips är superbra så tack för dem! Det här får helt enkelt bli en favorittråd för tips =)    

Det beror alldeles på vad ni vill ha för typ av ringar. Vanliga släta ska inte behöva kosta så mycket, men vill man t ex ha stenar i så blir det genast dyrare. Vitt guld är dyrare än rött. Mitt tips är att gå runt till några olika guldsmeder och prata med dem, visa vad ni har tänkt er och fråga vad det kan kosta. Fråga då också hur mycket ni kan få ner priset om ni lämnar in ringar. Det finns några trådar här på BT du kan kolla in också för att få nån slags uppfattning.

www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m3863341.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m3848037.html

Hoppas att dessa kan vara till någon hjälp. :)

• MiaAnd

Verkar som att diskussionen stannat av lite här... Tråkigt.
    Jag fyndade svarta dekorationsstenar förra veckan på en inredningsbutik i närheten som har utförsäljning nu. Tänkte att man kunde göra nåt fint med dem, någon blomma och/eller ljus. :)

• SnuttisSessan

Jag har köpt hem lite smågrejor till bröllopet som placeringskort, gästbok och stickers. Vi försöker köpa lite saker varje månad. Sambons skor är köpta och min klänning har jag köpt begagnad för 2500 kr. När vi har betalat detta har vi ca 15000 kr kvar att betala och det är för mat, ring blommor och kostym samt lite krimskrams =)

• LOMARE

Vilken bra tråd, vet inte vart vår budget hamnar i slutänden, men vi jobbar på att hålla den nere. Gör mycket själv, brudklänning köpt, 700:-, jättefin, virkat egna servettringar av silvertråd, gjort lika vinglasdekorationer, fixar och trixar lite smått hela tiden. Buffe kommer vi att ha, gifter oss i Märsta 11-11-11. Har bytt tjänst med en här som kommer att sjunga i kyrkan, en bra ide´....
    Ska försöka hitta någon att göra håret, vilket blir himla dyrt hos frisör...

• N blir B

Vilken super bra tråd!! Snappar upp massor med bra idéer!

• Bridezilla11

Hej, jag hoppar in här. Vi ska gifta oss 30 Juli 2011 och vi bor i Stockholm :) Vi kommer ha ett bröllop med 40 gäster, och vår budget ligger på max 16.000:- (då är inte ring eller resa inräknad då det redan är fixat)

Mat - Vi kommer servera kallskuret med diverse enklare tillbehör
    Tårta - Gör min moster gratis. Hon är utbildad och kan göra 3D tårtor (T.ex en Barbie är inte bara en bild av en Barbie på tårtans ovansida, utan det ser ut som en riktig docka som står där men allt är ätbart)
    Alkohol - Vi bjuder på alkohol till maten, sedan kommer vi ha en bar där allt kostar 10:- /st
    Smink - Fixar jag hos ett proffs
    Hår - Gör en kompis
    Bil från vigseln - En släkting har ett flertal lyxbilar, bl.a en limousine. Han kör oss gratis
    Klänning & skor - Har hittat en klänning och skor för totalt 4500:-
    BM kläder - Allt finns redan
    Festlokal - 4500:-

Dekoration kommer vi nog inte lägga allt för mycket pengar på, då vi mer är intresserade av att ha en stor FEST och inte alls är intresserade av att bjuda på mat egentligen. Det gör vi mest för att vi "måste"

Vi kanske bara serverar olika pastasallader och baguetter som mat också.

• Bridezilla11

Just det, glömde lite..

Brudbukett - Köper från en billig florist
    Musik på festen - Vi ska bränna ihop olika cd skivor och spela upp. Ljudanläggning får vi låna gratis av en vän

• Nali

Bridezilla11, låter ju toppen, ingen hemsida till tårtmakaren? Lät väldigt spännande!

• turbovampyria

Nu har jag börkat med mina inbjudningskort. Det blir lite pilljobb men på något sätt blir de finare än de man beställer. De får en mer personlig touch.

Köpte svart pärlemo papper, cerisa pennor, stickers(tror jag de heter) som formar en silvrig ram runt om texten, och vigselsymbol sticker och sen några silvriga hjärtan att klistra dit. Tror allt gick på 300kr eller kanske blir lite över för jag måste nog köpa fler papper och kuvert.

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!