• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • peppigapia

MiaAnd skrev 2010-11-24 15:40:07 följande:
    Oj va mycket svar det kommit in! Kul! Peppigapia: Vi ska ha festen i Odensala bygdegård (strax norr om Märsta) så det är ju inte centrala Stockholm, men ändå Stockholmsområdet och att hitta nåt under 5000 är skitsvårt, men vi lyckades. :D Vi gifter oss 16 juli 2011. Semlorna: Jag vill gärna ha receptet!363: Lät som en väldig massa mat tycker jag. :) Du skulle egentligen kunna ha bara en sorts kött om du har fisk också, men det är ju trevligt att ha några olika alternativ. Blir mer och mer tänd på idén att göra tårtan själv. Tycker det är kul att pyssla med sånt och har en moster som gillar att baka så hon hjälper gärna till det vet jag. Min mamma har också gjort en del fantasifulla tårtor i sina dagar (på den tiden jag hade barnkalas, haha). Minns bl a en hästtårta och en tågtårta. Men då blir det nog ingen moussetårta. Försökte mig på det när jag fyllde år för jag hittade ett smarrigt recept i buffé, men det blev totalt misslyckat. Smaken var det inget fel på, men moussen stelnade inte för gelatinet hade av nån anledning stelnat i små klumpar istället för att blanda sig med resten av geggan... :( Och min sambo skulle göra en extra fin tårtbotten som det bara blev mjölklumpar i, trots att han siktade mjölet... Så kan det gå när man försöker göra sig till... HAHASka fundera en vända till på det där med maten också.  

Tack för tipset :)
    När gifter ni er?
    Har ni caterat maten eller?
    Är priset för lokalen bara?

• S2011

vi försöker hålla oss runt 35 tkr (men det blir nog närmare 40 ändå..) för 40 gäster.

resan spar vi på till senare, så den räknar vi inte med i vår budget.

för oss är det viktigt att inte behöva hålla på och fixa med mat och tårta själva, både inför och under dagen. jag kan inte tänka mig trädgårdsfest med tält eller för den delen bygdegård (bl.a. för att jag är sjukt osugen på att behöva städa dagen efter). så för att ha råd med drömlokalen (festvåningen på scandic billingen i skövde) så töjde vi på budgeten några tusenlappar och kollade över vad vi kunde spara på.

bm hyr kläder (om han inte hittar nåt han vill köpa som är inom budget) och jag köper min klänning från kina, helt otroligt billigt. vad gäller ringarna så har vi valt titanringar och stenarna i min är CZ. jag tycker inte att det känns viktigt med diamanter i nuläget, och vill jag byta sen så kan jag göra det när jag har pengar till övers eller vid årsdagar o dyl.

vi har valt en buffé, vilket är billigare än trerätters - och otroligt mycket mer mat. jag har gjort inbjudningarna själv (hade allt material förutom glitter motsvarande 65 kr). vi har flera duktiga amatörfotografer på olika håll i bekantskapskretsen och skippar proffsfotograf (=tjänar in massa tusenlappar). kör spotify istället för dj/band.

buketten kan jag få bunden gratis via kontakter (betalar alltså bara materialet) och tårtan kan jag ev. få billigt via en konditorutbildning (håller på att kolla upp).

• MiaAnd

peppigapia skrev 2010-11-25 08:03:02 följande:
      Tack för tipset :)När gifter ni er?Har ni caterat maten eller?Är priset för lokalen bara?

Vi gifter oss 16 juli i Sigtuna. Vi har planer på att ta catering, men inte bestämt vad det blir än. Jag håller på och kollar runt efter billiga alternativ. Fick lite nya tips här i tråden nu. :) Kan hojta till när jag hittar något. Finns ett företag som heter cateringteamet som har jättebilliga bufféer och över hundra olika att välja på, men vet inte om de är nå bra. Man blir lite fundersam när det är FÖR billigt... Cateringfabriken.se hade också vettiga priser tyckte jag och sen hittade jag adamsberg.com som även de hade ok priser. De har även tårtor till vettigt pris om man vill beställa sin tårta. Men vi lutar åt att göra tårtan själv. Jag bollade idén med min sambo och han verkade med på noterna. Faktum är att jag tror att det kvittar för honom, bara han får äta tårta. :D

Håller även på och tittar efter en billig trubadur, för jag tycker det vore trevligt med livemusik. Men hittar vi ingen så får det bli "bandspelare". Finns bra ljuanläggning i festlokalen. Finns t o m en mikrofon faktiskt. Vill även ha någon som sjunger vid vigseln. Ska prata med min körledare om hon kan tänka sig eller om hon känner någon. Då borde vi kunna komma undan hyfsat billigt.

Vi betalar 2500 kr för lokalen. För en tusenlapp extra så städar de åt oss också. Disk och sånt måste man ju ta hand om ändå, men vi tänker muta några ungdomar i bekantskapskretsen till att fixa det. :)

Klänning har jag köpt från Kina, blev knappt 2000. BM kommer hyra sina kläder. Smink gör en kompis som är utbildad make-up artist. Håret kommer jag faktiskt göra hos en frisör, för jag vill att det ska bli bra och hålla hela kvällen. Mitt hår har en förmåga att glida ur det mesta.

När det gäller ringar så har vi fått ärva ringar som vi kommer lämna in och göra om. Där sparar man en del pengar.

Det är ju helt klart lättare att spara in om man känner folk som kan göra saker. Det gäller att nyttja sina kontakter. ;)

Förhoppningsvis kommer BMs fd arbetskamrat att vara med och fota under dagen, men hon vill inte ha bröllopsfotona på sitt samvete, så vi blir nog ändå tvungna att anlita ett proffs till just de bilderna. Men det är ju kul att kunna ha någon med hela dagen också, utan att bli ruinerad.

Nu blev det mycket på en gång... :)

• Moster Stina

MiaAnd

Angånde Adamsbergs catering, så tycker jag du ska säga att festen börjar tidigare än vad den gör. De har god mat, men kommer allra oftast mycket senare än vad man kommit överens om.

• Nali

Är 35000:- en liten budget enligt er?

• MiaAnd

Moster Stina skrev 2010-11-25 10:54:18 följande:
    MiaAndAngånde Adamsbergs catering, så tycker jag du ska säga att festen börjar tidigare än vad den gör. De har god mat, men kommer allra oftast mycket senare än vad man kommit överens om.

Ok det var ju bra att veta! Tack!

Nali skrev 2010-11-25 11:27:37 följande:
    Är 35000:- en liten budget enligt er?

Jag tycker att allt under 50 000 är en liten budget. Men allting är ju relativt... Stor budget för mig är när man lägger 100 000 och uppåt.

• Nali

Ja det kanske är relativt men 35000:- är ändå mycket pengar.

• Getivia82

Här hakar jag på...alla tips alla bra! Vi gifter oss den 18 juni 2011. Våran budget ligger på 50 000 men jag jobbar stenhårt för att jobba ner den. Vi ska önska oss resan i bröllopspresent.

MiaAnd, va roligt med en till Märstabrud :) Vi funderade på Odensala byggdegård men det blev Kairo Festlokal i Upplands-Väsby istället.

Vart ska du fixa håret?

• peppigapia

MiaAnd skrev 2010-11-25 09:24:50 följande:
      Vi gifter oss 16 juli i Sigtuna. Vi har planer på att ta catering, men inte bestämt vad det blir än. Jag håller på och kollar runt efter billiga alternativ. Fick lite nya tips här i tråden nu. :) Kan hojta till när jag hittar något. Finns ett företag som heter cateringteamet som har jättebilliga bufféer och över hundra olika att välja på, men vet inte om de är nå bra. Man blir lite fundersam när det är FÖR billigt... Cateringfabriken.se hade också vettiga priser tyckte jag och sen hittade jag adamsberg.com som även de hade ok priser. De har även tårtor till vettigt pris om man vill beställa sin tårta. Men vi lutar åt att göra tårtan själv. Jag bollade idén med min sambo och han verkade med på noterna. Faktum är att jag tror att det kvittar för honom, bara han får äta tårta. :DHåller även på och tittar efter en billig trubadur, för jag tycker det vore trevligt med livemusik. Men hittar vi ingen så får det bli "bandspelare". Finns bra ljuanläggning i festlokalen. Finns t o m en mikrofon faktiskt. Vill även ha någon som sjunger vid vigseln. Ska prata med min körledare om hon kan tänka sig eller om hon känner någon. Då borde vi kunna komma undan hyfsat billigt. Vi betalar 2500 kr för lokalen. För en tusenlapp extra så städar de åt oss också. Disk och sånt måste man ju ta hand om ändå, men vi tänker muta några ungdomar i bekantskapskretsen till att fixa det. :) Klänning har jag köpt från Kina, blev knappt 2000. BM kommer hyra sina kläder. Smink gör en kompis som är utbildad make-up artist. Håret kommer jag faktiskt göra hos en frisör, för jag vill att det ska bli bra och hålla hela kvällen. Mitt hår har en förmåga att glida ur det mesta. När det gäller ringar så har vi fått ärva ringar som vi kommer lämna in och göra om. Där sparar man en del pengar. Det är ju helt klart lättare att spara in om man känner folk som kan göra saker. Det gäller att nyttja sina kontakter. ;) Förhoppningsvis kommer BMs fd arbetskamrat att vara med och fota under dagen, men hon vill inte ha bröllopsfotona på sitt samvete, så vi blir nog ändå tvungna att anlita ett proffs till just de bilderna. Men det är ju kul att kunna ha någon med hela dagen också, utan att bli ruinerad. Nu blev det mycket på en gång... :)

tusen tack för alla tips.
    Var inne och kollade på adamsberg.com och dom verkade mkt bra, dessutom var det mkt billigt :)

Vi tänkte eventuellt åka iväg till tyskland och köpa alkoholen, det blir ju bra mkt billigare det me :)
    Vi gifter oss den 30 juli så det e ju ett tag kvar, aksnke vinner vi på lotto innan dess hehehe!
    Lycka till med ert bröllop :)

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!