Vilken bra och inspirerande tråd!
Jag är student och min sambo är musiker, så sådär jättestort sparkapital har vi inte. Men även om vi haft en massa pengar över så skulle vi ändå satsa på ett mindre, intimt och mysigt bröllop, då den stilen passar oss bra. Nu har min sambo friat, och vi är fortfarande i förlovningsplaneringsstadiet (kommer förlova oss (dvs växla ringar) i Italien i sommar). Datum för bröllopet är ännu inte bestämt, möjligtvis år 2013, när jag tagit min masterexamen och är 25 år, och min sambo blir 30 år.
Har redan börjat att fundera på upplägg och budget, då jag känner att man lättare kan klara av att spara när man har ett konkret mål att följa. Vissa saker är redan avklarade, och vissa hoppas jag på att få hjälp med (av föräldrar och som en del av en bröllopspresent).
Tanken är att vi kommer gifta oss borgeligt i Stockholms stadshus (för oss ett extra speciellt val då vi under vår första dejt vandrade upp i stadshustornet!), antingen själva med två vänner som vittnet, eller med den närmsta familjen. Sedan hade vi tänkt att abonnera en restaurang med middag för ca 20 personer för närmsta familj och vänner. Vi betalar ingen hyra, endast för mat och dricka, med en meny som vi själva är med och komponerar, efter säsong och med ekologiska produkter. Hoppas på att föräldrarna vill ställa upp och betala för middagen som en bröllopspresent till oss.
Här är vår nuvarande budget:
Kläder & Accessoarer
Brudklänning - Vintagefynd, 70% rea, gjord av en skräddare i Danmark - 190kr (klart)
Festklänning - Hade tänkt mig en fin färgglad klänning till middagen - ca 1000kr (ej klart)
Kostym - S har redan en fin skräddarsydd kostym med skjorta - 0kr (klart)
Underkläder - vitt, fint som passar klänningen - ca 500kr (ej klart)
Skor A - har hittat ett par fina ballerinaskor - 257kr (klart)
Skor S - S har redan ett par bra finskor - 0kr (klart)
Smycken - kommer ha pärlsmycken som jag fått av min farmor - 0kr (klart)
Hårsmycke - fina blomspännen - ca 250kr (ej klart)