Vilken bra och inspirerande tråd!
Jag är student och min sambo är musiker, så sådär jättestort sparkapital har vi inte. Men även om vi haft en massa pengar över så skulle vi ändå satsa på ett mindre, intimt och mysigt bröllop, då den stilen passar oss bra. Nu har min sambo friat, och vi är fortfarande i förlovningsplaneringsstadiet (kommer förlova oss (dvs växla ringar) i Italien i sommar). Datum för bröllopet är ännu inte bestämt, möjligtvis år 2013, när jag tagit min masterexamen och är 25 år, och min sambo blir 30 år.
Har redan börjat att fundera på upplägg och budget, då jag känner att man lättare kan klara av att spara när man har ett konkret mål att följa. Vissa saker är redan avklarade, och vissa hoppas jag på att få hjälp med (av föräldrar och som en del av en bröllopspresent).
Tanken är att vi kommer gifta oss borgeligt i Stockholms stadshus (för oss ett extra speciellt val då vi under vår första dejt vandrade upp i stadshustornet!), antingen själva med två vänner som vittnet, eller med den närmsta familjen. Sedan hade vi tänkt att abonnera en restaurang med middag för ca 20 personer för närmsta familj och vänner. Vi betalar ingen hyra, endast för mat och dricka, med en meny som vi själva är med och komponerar, efter säsong och med ekologiska produkter. Hoppas på att föräldrarna vill ställa upp och betala för middagen som en bröllopspresent till oss.
Här är vår nuvarande budget:
Kläder & Accessoarer
Brudklänning - Vintagefynd, 70% rea, gjord av en skräddare i Danmark - 190kr (klart)
Festklänning - Hade tänkt mig en fin färgglad klänning till middagen - ca 1000kr (ej klart)
Kostym - S har redan en fin skräddarsydd kostym med skjorta - 0kr (klart)
Underkläder - vitt, fint som passar klänningen - ca 500kr (ej klart)
Skor A - har hittat ett par fina ballerinaskor - 257kr (klart)
Skor S - S har redan ett par bra finskor - 0kr (klart)
Smycken - kommer ha pärlsmycken som jag fått av min farmor - 0kr (klart)
Hårsmycke - fina blomspännen - ca 250kr (ej klart)
Slips - ny fin sidenslips till S - ca 250kr (ej klart)
Väska - söt sommrig liten portmonä - ca 500kr (ej klart)
Ringar
Förlovningsring A - handgjord i siver/guld med 8x8 mm vit topas - 860kr (klart)
Förlovningsring S - handgjord i silver/guld - 631kr (klart)
Vigselring A - handgjord i silver, designad för att passa förlovningsringen - 287kr (klart)
Skönhet
Håruppsättning - gör själv - 0kr
Make-up - gör själv - 0kr
Manikyr/pedikyr - fransk manikyr/pedikyr hos en elevskola - ca 520kr (ej klart)
Blommor
Brudbukett - vill beställa av Fröken tvärsemot (favoritflorist), något enklare men fint - ca 1000kr (ej klart)
Corsage - Fröken tvärsemot, ska matcha brudbuketten - ca 100kr (ej klart)
Kort och inbjudan
Inbjudan - designas och trycks av en vän som är designer - ca 500kr (ej klart)
Tackkort - designas och trycks av en vän som är designer - ca 250kr (ej klart)
Fotografering
Förlovningsfoto - av en lokalt baserad fotograf i Milano (2 1/2h + 100+ bilder på DVD) - 2208kr (klart)
Bröllopsfoto - vill ha proffesionella bilder som är annorlunda och naturliga i några timmar - ca 6000kr (ej klart)
Middag
Restaurang, 20 personer (exkl. dricka) - 7000kr (ej klart, betalas av föräldrar)
Hyra - gratis - 0kr (klart)
Bröllopsresa
Slott i Frankrike/gård i Italien 1v + halv vecka i Paris/Italiensk storstad - ca 20.000 (betalas delvis som bröllopspresent av gäster)
Så totalt blir vår budget 37.870 för de punkter som ännu inte är klara. Räknar man dock bort middagen (gåva) så blir det 30.870. Och utan bröllopsresa (som delvis blir en gåva) 10.870.
Tror vi då kan få till ett mysigt bröllop för våra nära och kära, där vi lägger pengar på det som vi verkligen prioriterar - trevlig middag, fina bilder att visa barn/barnbarn och en härligt lyxig resa att minnas livet ut. :)