• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • Tittski

någon som vet hur mycket de kostar att göra om en ring?

• turbovampyria

Det beror helt på om du ska ha stenar i ringen, mönster, eller är det bara omgravering. Är det en ring som bara det ska bli nya mönster på så är det nog bara arbetskostnaden, med stenar så blir det stenarna plus arbetskostnaden. Måste de smälta ner ringen för att få den fixad är det fortfarande arbetskostnad plus ev stenar, det ni får tänka på då är att 5 procent försvinner(eller så var det 0.5 procent). Tror mer att det är 0.5 procent. Arbetskostnaden ligger på en 1500-2000kr.

• SnartFruSir
    turbovampyria skrev 2011-01-20 16:42:08 följande:
    Jag vill också ha tyg men de är så dyra. Troligtvis blir det att sy egna. Läste från en som ska gifta sig samma datum som jag att hon ska sy egna. De kostar henne 660kr för 120servetter. Då blir det väldigt billigt.
    Kan tillägga att det blev 121 servetter och att det totalt kostade 517 kr med frakt. Fick 40% på hela orden nämligen:)
  • ClaraH
    SnartFruSir skrev 2011-02-14 16:43:17 följande:
    Kan tillägga att det blev 121 servetter och att det totalt kostade 517 kr med frakt. Fick 40% på hela orden nämligen:)
    Var köpte du dem någonstans?
  • SnartFruSir
    ClaraH skrev 2011-02-15 10:45:07 följande:
    Var köpte du dem någonstans?
    Jag tror att fru Turbo syftade på att mig i sitt förra meddelande, därför jag svarade som jag gjortde. Jag har köpt 16 m tyg och på det blev det totalt 121 tygservetter och 1 löpare. Tyget köpte jag på ellos (vit bomullspanama).
  • Moster Stina
    yoyod skrev 2011-01-19 21:12:54 följande:
    Servetter?
    Jag vill inte ha pappersservetter utan gærna några i tyg. Hur ska ni gøra? Jag førstår ju att papper ær billigare men vill så gærna ha tyg, snælla kom med era tips och råd hur ni gør?
    Jag har letat som en tok efter att hitta billiga tygservetter. INTE lätt! Jag hade absolut kunnat köpa några billiga lakan och sy själv av, men då måste vi investera i en symaskin först. Känns inte som det MEST ekonomiska just precis nu!

Men jag köpte ett gäng servetter här av en på torget, och tänker sälja vidare dem efter bröllopet. Då blir det ju ändå budgettänk, eftersom man får igen en hel del av det man betalat. Hoppas jag i alla fall!

Folk kanske inte bryr sig ett dugg om det är tygservetter eller inte, men det känns ju lite lyxigare i alla fall, på ett annars väldigt billigt bröllop.
  • Agape

Hej, denna tråd passar mig bra!

Vi planerar att gifta oss nyårs afton 2011, lokal och kyrka är preliminärbokade och nu väntar vi bara på bekräftelse. Vi har ingen budget men vill försöka hålla ned den så gott det går och hoppas på att hamna kring 25 000:- ex resa som vi önskar  bidrag till. Vi har dessutom småbarn så vi planerar att åka iväg på en weekend själv och sedan solsemester med barnen längre fram.

Så tanken är att göra mycket själv, är en pysselmänniska så jag tycker mest det är roligt men försöker starta i tid så man slipper stressa för att inte tappa det roliga i det hela.

Vi vill även ha lite annolunda bröllopsdetaljer, eller så annolunda är de kanske inte men personliga!
    Vi kommer tex skicka ut "save the date" så fort vi fått kyrkan osv bekräftat. Dessa blir skickade via e-mail och utformade som polaroidkort med ett foto på oss och "handskriven text" på kortet där det står att vi gifter oss. Billigt och bra men ändå oss... 

Brudiframtiden: coctail/mingel bröllop stod på min lista men tyvärr var inte sambon med på det hela Tror att det kan bli jätte bra!

• IdaPierre

Hoppar in i den här tråden.
    Vi försöker oxå hålla ner priserna så gott som det går...men fasen min släkt är så stor. Blir 60 vuxna och 20 barn om alla tackar ja. Hjälp hur ska vi klara av det..blir lite nervös när ja tänker på att vi ska bjuda på mat och vill hålla ner priset på festen..Försöker hitta mycket billiga saker men ja tycker det är svårt...så ja är öppen för alla tips!!
    Vi har tänkt att ha en bar till självkostnadspris. Då får man ju in lite där...men det är ju mycket mer än mat o dryck som ska till. All dekoration tex...som sagt tips är med än välkommet :)

• Brudiframtiden

Gick precis ett steg bakåt i den sk planeringen. Vi hade tänkt hyra en hembygdsgård. Det visar sig nu att den är såld. Var i hela friden ska man nu hitta en liten billig lokal i närheten av den kyrka vi tänkt oss. Suck! Cocktal/mingel eller en mindre middag beroende på hur många vi blir. Funderade på om det kanske blir onstigt med en sån mottagning om man bara är runt 20-30 vuxna personer...?

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!