• 363

För oss med en liten mindre budjet!

Hej har sett att det dykt upp många trådar med inlägg om att man vill ha tips till ett lite billigare bröllop. Så jag tänkte att här i den tråden kanske vi som inte har så stor budget kan träffas bolla ideer och tips.

Jag och min M2B är 22 resp 21 år, bägge 2 är studenter och vi har en dotter på 8 månader så ekonomin är lite ansträngd just nu. Men vi har haft mycket motgångar i stortsett under hela de 4 år vi varit ett par och nu när allt börjar ordna upp sej så känns det bara så rätt.
    Vi räknar med att hamna på runt 20-25000 sammanlagt exklusive resan då vi kommer önska oss pengar till den i present.

Så välkomna hit!:)

• Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!
  • 363

Jag funderar lite på om det ser konstigt ut om det är olika färger på vigsel och förlovningsringen?
    Har hittat en så fin i vit och gulguld med vigselringen är rose hur ser då detta ut ihop?

• Pingstbrud2011

Semlorna: Gud vilken söt vigselring. Jag älskar allt som inte är så där jättenytt. Sen finns det ju alltid en historia bakom. Lite charmigt kan jag tycka :)

När gifter ni er? Ni som är Online nu?

Vi ska gifta oss första helgen i Juni. Bokade in det för cirkus ett halvår sen, men hittills har vi faktiskt inte gjort så mkt haha. Blir väl stress de sista månaderna.

Bröllopstårta ska jag göra själv då det är ett intresse som ligger mig varmt om hjärtat. Jag började göra tårtor till vår dotters dop och utvecklade det senare under mammaledigheten. Är riktigt kul när man fått kläm på det. Inte alls särskilt svårt och det kan ju förberedas dagen innan så det bara är dekoreringen kvar att göra på bröllopsdagen :)
    Letar tärnklänningar, men det verkar som omd et enda alternativet blir att sy upp klänningar åt tärnorna. Något tips?

• TheD

"
    min m2b:s kläder - skräddar sydd smoking i thailand med skjorta - 2300 kr" för att fått det skräddarsytt i thailand så var det dyrt. Räknat i Swe så blir det annat som alltid.

Var går gränsen för mindre budget? egentligen? Allt beror på vad man själv tycker... :)

• 363
    TheD skrev 2011-01-13 23:40:14 följande:
    "
    min m2b:s kläder - skräddar sydd smoking i thailand med skjorta - 2300 kr" för att fått det skräddarsytt i thailand så var det dyrt. Räknat i Swe så blir det annat som alltid.

Var går gränsen för mindre budget? egentligen? Allt beror på vad man själv tycker... :)
    Självklart beror det helt på vad man själv tycker men tycker det är ganska självklart att det syftar till dem som inte kan lägga upp mot 70.000-100000 på sitt bröllop. Sen beror det ju lite på hur många gäster m.m man ska ha jag menar 25.000 blir ju mycket pengar med bara föräldrar bjudna ex.
  • 363
    Pingstbrud2011 skrev 2011-01-13 23:35:57 följande:

Semlorna: Gud vilken söt vigselring. Jag älskar allt som inte är så där jättenytt. Sen finns det ju alltid en historia bakom. Lite charmigt kan jag tycka :)

När gifter ni er? Ni som är Online nu?

Vi ska gifta oss första helgen i Juni. Bokade in det för cirkus ett halvår sen, men hittills har vi faktiskt inte gjort så mkt haha. Blir väl stress de sista månaderna.

Bröllopstårta ska jag göra själv då det är ett intresse som ligger mig varmt om hjärtat. Jag började göra tårtor till vår dotters dop och utvecklade det senare under mammaledigheten. Är riktigt kul när man fått kläm på det. Inte alls särskilt svårt och det kan ju förberedas dagen innan så det bara är dekoreringen kvar att göra på bröllopsdagen :)
    Letar tärnklänningar, men det verkar som omd et enda alternativet blir att sy upp klänningar åt tärnorna. Något tips?

När det gäller tärnklänningar är det svårt att veta vad du vill ha för något. Ska det vara långa och stiliga typ balklänningar eller kan det vara kortare snygga sommarklänningar?
    Vilken färg har du tänkt?
  • marina86
    TheD skrev 2011-01-13 23:40:14 följande:
    "

Ja vi valde den dyraste skräddaren  i thailand (krabi) som REKOMMENDERADES av flygbolaget eftersom att smokingen ska vara till ett så viktigt tillfälle. Vi hade kunnat gå in på samma som där jag köpte min festklänning och då kunde vi fått två kostymer med skjorter för under de vi betalade för min m2b. Men du får inte samma kvalite och dom är dessutom inte lika duktiga.

Kompisarna köpte hos en annan skräddare som stog ute på gatan och ropade efter dom dag in å dag ut. Men slut resultatet var inte i närheten av vad min sambos var. å klänningen som kompisen köpte var alldeles för tajt ner till så hon kunde knappt gå i den.

Min egen festklänning var inte alls som den jag hade valt på bilden å de vill man inte riskera när de gäller bröllopsklänning eller smokingen.

Dessutom valde vi tyget i 100% kashmir som ska hålla en livstid, SÅ DU FÅR VAD DU BETALAR FÖR!!

Så de är knappast dyrt för en kostym man kan ha resten av sitt liv. Jag har vart i thailand ett antal ggr och vet vad priserna ligger på. På vissa ställen kan man få tre kostymer med skjortor och slips till för 1300 svenska kronor men när du kommer in så är kvaliten den sämsta och de är stor skillnad på billigt tyg och kvalite. Du får inte fodrade kavajer m.m.

363: vi blir ca 45-50 personer.

• Amiharah

Hej thej är 24 och min blivande är 27 tänkte berätta lite om min budget :)

Jag hade tänkt att den skulle ligga på ca 10-15 tusen. Vi är 72 sammanlaggt med alla vuxna, barn, bebisar plus oss som gifter oss. Vi kommer göra så att alla är välkommna på middagen men festen blir det 15 års gräns. Och det kommer vi vara jätte tydliga med. Och då går gäst antalet ner.

Vi kommer också köra med en enkel bufe. Vi kommer ha Piroger och paj med sallad och bröd. Till salladen så kommer vi ha olika smått och gått så gästerna kan välja själva hur dom vill ha den med dressing osv. Samma med brödet. Alla kommer få en välkomst drink med något till tugg. Efterrätten kommer vara tårtan men vi tänkte göra si så här:

En tårta till oss vid honörsbodert och sedan miniatyrer till gästerna då vi känner att kostnaden för onödigt massa tårta kan gå till annat.
    Deckorationen kommer jag köra det mesta på ikea och ha ljus och blommor på bordet. Temat är vit, limegrön, chokladbrunt och rosa.

Spriten blir väl en resa till tyskland för grabbarna :) tänkte hyra in 3-4 st i servering och barsyfte samt städ. Får se hur jag lyckas med det...

Vi tänkte gifta och i västerhaninge kyrka då vi bor 10 min bort och dessutom hyra deras lokaler dom har en för 100 pers. Och det med köket går på 550 kr. Men vi tänkte även boka deras lokal som ligger på andra sidan skiljeväggen så man har stor plats för dans.  Så då lär det ju landa på några hundra till :) Musiken står spotify för. Gör en lista och köper premium för en månad.

Klänningen är ett fynd. Hittade min klänning i butik för 22 tusen men den var utgående och så hittade jag ett paket pris på tradera där man kan skicka in bild och dom syr upp den. Plus till priset av 3800 så får killen kläder med utom skjorta. Och man får underkjol och slöja på köpet. Så då får vi båda kläder till bra pris.

Resan kommer vi önska och se vart vi hamnar :) Fotografen vet jag inte ännu eller barnens kläder.  Ska försöka få hjälp av familjen i den mån dom vill. Buketterna tar jag då det börjar närma sig :) Vi planerar bröllop den 13 juli 2012 och jag längtar! :D

• 28 december
    363 skrev 2011-01-13 21:09:38 följande:

Ah okej, vad lång väntan hur står du ut? Jag är en sån som vill att det ska hända på en gång helst igår, men ska ni ha förlovningsfest med eller vad har ni planerat för förlovning?

Ja, jag vill också att allt ska hända dirket. Men vår ekonomi tilläter inte det. Och då är det bättre att vänta tills man har råd att ha det bröllop som man vill ha. okej vi får aldrig råd med ett riktigt "prinsess bröllop". Men vi vill ändå gör det fint. Vi ska gifta oss i kyrkan, ha festlokal, med fest, mat, tårta, dans osv.

Först hade vi tänkt att ja en stor förlovningsfest men ändrat oss, pga ekonomin.

Så jag & min pojkvän kommer att fira vår förlovning ensamma i 3 dagar istället, billigt & mysigt ska det vara.
  • moonlightgirl
    Semlorna skrev 2011-01-13 19:22:18 följande:
    Har lagt in bild i mitt galleri nu på vigselringen (som kostade 1800) och förlovningsringen.
    Jätte fin ring.
  • Tittski

Hejsan, här passar jag in jättebra känner jag =0) 

Vi kommer lägga ca 10 000 på vårat bröllop...

Min klänning och m2bs kläder är redan klara förutom små grejer

maten fixar vi själva billigt då vi ska ha en jätte stor bbq

foto ska vi köpa massa engångs kameror sen har min gubbes bror bra kamera och bra på ta kort så han kommer ta vårat finare kort med =)

Musiken till festen har vi dator med bra högtalare till bara eftersom vi ska va ute

Sen är de min ring kommer kosta runt 3000 kr och ett party tält och lite sånt =0) de mesta som kommer kosta är all sprit för oss då det inte kommer vara några barn med och ske på bike meet så kommer de behövas massa massa alkohol så lär nog bli tyskland innan =) 

Svar på tråden För oss med en liten mindre budjet!