• daniiel

Jag brukar alltid fråga om rabatt och det har som sagt alltid funkat, även hos Landy, men det var ju något år sedan. Då var även Milly billigare än Landy på klänningen jag frågade om.

Vad kostar den på köp&sälj då? Och kan du tänka dig att sälja klänningen du redan har?

• daniiel
    majjja skrev 2012-10-23 12:03:14 följande:
    jo, det jag menar bara är att de som jobbar i fabrikerna tjänar väldigt lite pengar och har långa arbetsdagar. 
    Är något väldigt billigt eller närapå gratis så är det oftast någon som är varan, om du förstår hur jag menar. 

Det är ju trots allt inte deras fel att du redan köpt en annan klänning. Eller kom den klänningen också från Landy och inte motsvarade vad de lovat dig?
    Det är vanligt att dom sidorna har rabatter och oftast om man beställer via mejlen, så går det inte använda eventuella rabattkoder vid betalningen. Därför kan man alltid fråga efter rabatt, för isåfall kan dom dra ifrån det på priset direkt.
    eml33h skrev 2012-10-23 11:34:32 följande:

Får vänta och se vad dom säger.

Hon på köp&sälj vill ha 3000, inkl slöja, underkjol, sjal...

Har lagt ut min första klänning här,men ingen nappar.
    Blocket är tyvärr inget alternativ förrän inbjudningarna är skickade, vill inte riskera nåt!

Och den klänningen är i rätt storlek osv? Då hade nog jag personligen satsat på den istället. Pruta går alltid, det värsta som kan hända är att man får ett nej. Kontakta tjejen som säljer klänningen och hör vad hon säger.
  • daniiel
    majjja skrev 2012-10-23 12:09:56 följande:
    ah .. jättefin. 
    Jag tror att de flesta klänningar från kina har en lite glansigare organsa. Men så länge den inte är sådär tokblank som prisnessklänningarna till barn i grälla färger som säljs på torg och liknande, så är det ju ingen fara. Det ser inte för glansigt ut på bilden iallafall :) 
    Det kan man önska. Min klänning från Kina hade en väldigt matt och fin organza :) Tygerna som används när sk. kinaklänningar sys är samma tyger som används när klänningar i brudbutiker sys.
  • daniiel
    FrökenSnartFru skrev 2012-10-23 12:03:40 följande:
    Nu har min klänning kommit hem Skrattande

Jag är supernöjd!! Funderade på om jag skulle tycka organzan är för glansig, men eftersom det inte är några paljetter eller annat på klänningen så är det fint med lite extra glans i tyget. Färgen i ivory är ljuvligt gräddig.

Blir nog perfekt när jag väger 20 kilo mindre och har underkjol som håller upp klänningen istället för magen :)
    Klänningen ser verkligen jättefin ut och på bilderna ser inte organzan för glansig ut :)
  • daniiel
    eml33h skrev 2012-10-23 12:16:05 följande:

Rätt storlek. Det enda är ju att släpet är kvar, men det borde inte vara några problem att fixa.
    Mailade henne igår men har inte fått något svar ännu.

Okej, hoppas att du får svar snart :)
  • daniiel
    1700tal skrev 2012-02-15 17:39:54 följande:

Hm, känner att jag måste reda ut lite i tygdjungeln! Har skrivit enormt mkt om detta men eftersom det är så många nya i tråden är det nog läge med en liten repetition.

Först och främst finns olika "strukturer" på tyget, dvs hur det är vävt. De man oftast använder i brudklänningar är satin, taft (taffeta på eng), chiffong, organza, tyll samt fodertyg. Chiffong, organza och tyll vet ni säkert hur det ser ut. Men satin och taft:

Satinet... är glansigt, tungt (väger massor), mjukt, följsamt och tjockt. Uppfattas som lyxigt och "dyrt" (förmodligen för att det är så otroligt tjockt). Är ganska svårt att draperas mkt, kan se bubbligt och "bulligt" ut. (pga tjockleken) Ser ut så här:

Taften... är matt, lätt, lite stelare och ganska prassligt. Uppfattas mer som lätt och luftigt, ibland dock lite "plastigt". Om man tar foto med blixt kan det se jätteblankt ut av reflektionerna (har skett många ggr här i tråden när vi tar bilder på våra taftklänningar) men IRL är det matt. Det är lätt att drapera utan att det blir "bulligt". Ser ut så här:

Sen var det det här med silk...

Men det är en helt annan sak, för då börjar vi prata om material. Dvs vad tyget är gjort av.

Då är det så att ALLA ovanstående sorters tyg finns i både silk och icke-silk! Silket (eller sidenet, det är samma sak) är betydligt dyrare. Men eftersom silkesproduktionen sker i Asien så är det fördelaktigt att beställa en sidenklänning från just Kina, om man nu vill ha en sån. (jag har en klänning i sidentaft...)

Sidentygerna heter då följande: silk satin, silk taffeta, silk chiffong, silk organza och silk lining (fodertyg). Sidentyll (googla på mette marits eller monacos kronprinsbröllop, deras slöjor är i silke. Även pronovias har silkesslöjor har jag sett. De brukar man inte sätta spets eller applikationer på eftersom silkestyllen är så spröd) finns men jag har inte sett det hos kinaföretag av nån anledning. Milly har det inte.

Icke-sidenversionerna av samma tyger är av polyester och det är de som finns i vanligt svenska brudklänningsbutiker. Tro inte att brudklänningar (här) under 25-30 000 kr är gjorda av nåt annat än polyester, det är inte ekonomiskt möjligt att sälja dem för mindre. Min La sposa tex (med en prislapp på 15 000 kr) är i polyester.

Hursom, motsvarigheterna är polyester är de som bara kallas taft/taffeta, chiffong, organza osv. Satinet däremot brukar finnas i olika tjocklekar och man använder ett tjockare till brudklänningarna och ett tunnare (och billigare) till tärnklänningarna. Det traditionella tjocka till brudklänningar kallas oftast "bridal satin 395". Vissa mindre nogräknade tillverkare och försäljare kallar tyget för "silk" men tro inte på det om inte priset är minst det dubbla mot vad det "borde" va. Fråga då om det är 100% silk och om det står i klänningen.

Jag har tygprover på ALLA ovanstående tyger hemma, i både silkesversionen (eller siden som det heter på svenska) och polyesterversionen. Så om ni vill veta mer eller undar om nåt, säg till. Vissa är det större skillnad mellan silk och polyester än andra (chiffongen tex känns nästan likadana i silk och polyester). Däremot kan man inte prata om skillnaden mellan silk och satin, för det är två olika saker. Men man kan prata om skillnaden mellan silk satin och polyster satin. Och man kan prata om skillnaden mellan silk och polyester.

Sen kanske man kan tillägga att siden är ett naturligt material från silkesmaskar och det blir inte statiskt. Alla polyester är "onaturligt"/kemiskt framställt och är statiskt.

Ytterligare får tilläggas att en sidenklänning från Kina för 7000 kr INTE kan jämföras med en polyesterklänning som säljs här i Sverige för 10 000 kr! Då får man kliva upp i mångdubbla prisklasser för att hitta motsvarande kvalité.

Nu blev det ett långt inlägg men det kan va bra att ha lite kunskap på benen när man pratar med Kina och överväger alternativen.

Jag känner att det är dags att puffa upp det här inlägget igen :)
  • daniiel
    eml33h skrev 2012-10-23 19:10:35 följande:

Tack för matnyttig info! :)

Frågan är ju då, blir klänningen snyggare i taft eller satin??

Jag tror att den skulle göra sig bäst i satin. Skicka ett mejl med ditt ordernummer och skriv att du vill ha den i brudsatin :)
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!