• Chicita

Tänka positivt

Nu har vi trådar där vi kan gnälla av oss och trådar där vi kan klaga och massa annat.
    Och så klagas det ju även i en del positiva trådar också självklart... Flört

Här tänkte jag att vi kunde försöka att aktivt jobba på positivt tänkande.
    Vad gick snett, och hur löste du problemet?
    Eller hur SKA du lösa ett problem som uppstått?

Eller har du bara något allmänt positivt att bidra med så går det också bra.

Inga negativa kommentarer tack

• Svar på tråden Tänka positivt
  • Chicita
    Jag han skrev 2011-06-03 14:36:23 följande:
    vet inte om detta hör hit, men det struntar jag i ;)
    Tyckte vi fick så bra hjälp och service när vi köpte våra ringar, så jag var tvungen att maila kedjan och berömma personalen som jobbar där.  
    Det är så lätt att gnälla och hitta fel, men svårt att ge beröm och varma ord...
    Sånt uppskattas alltid Solig
    Jättetrevligt av dig att ta tiden att göra en sån sak. Det gjorde nog någons dag en hel del ljusare
  • Kattpoet

Fick nycklarna till festlokalen utan att få en genom gång  och  jag  tittade  igenom den snabbt eftersom skulle snart vara lektion där och jag tänkte inte på att titta i kylskåpet.  Kom dit på fredag kväll och fann ett  möglande icke fungerande kylskåp.

Man får verkligen  arbeta hårt för att  tänka posetivt då.

Men en kylväska, trevliga gäster som hjälpte till med att laga det som var kvar att lagas 20 min innan middagen så gick allt  och som en av gästerna sa, nu  vet vi  iallafall att  maten är nylagad och färsk.

Och lilla flickan som var med fick röra såsen och det gjorde  henne jätteglad, det var bättre än godiset hon fick.

• Chicita

Svärmor har sytt klart alla linneservetter nu så dom ligger i en påse hemma och ska tvättas så dom blir mjuka och fina. Och så hjälpte jag henne att klippa till alla stolsöverdrag så hon bara behöver kanta dom (räcker med zick-zack) så är dom klara sen också...

Vad skönt att allt går framåt nu Skrattande

• Kattpoet

Men linne servetter ska ju vara stela!  Annars kan man ju inte vika dem snyggt, stelheten hos linne är ju vad Duni försöker härma.

Nu ska jag    ta mig till skolan och försöka  kräva   100 kr av hyran, det borde gå. 

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-07 07:48:39 följande:
    Men linne servetter ska ju vara stela!  Annars kan man ju inte vika dem snyggt, stelheten hos linne är ju vad Duni försöker härma.

Nu ska jag    ta mig till skolan och försöka  kräva   100 kr av hyran, det borde gå. 
    Men vi ska inte vika servetterna... Vi ska ha långservetter på medeltida vis som draperas över bordet och man delar servett med bordsgrannen "mittemot"...
    Om servetterna då är stela så kommer dom inte hänga snyggt över bordet och dom kommer vara besvärliga och obekväma att torka sig med.
    Så jag ska tvätta dom för att få stuket vi vill ha Tungan ute
  • Kattpoet

Tvätta dem då med såpa för att få dem mer medeltida än med vanligt tvättmedel.

Jag sitter och läser om fattig Sverige, en drös av dessa som klagar över att barnen inte får något, lever över sin inkomst och  vägrar gå till soss.  
    Min lilling  när han var liten  märkte aldrig av att vi var på soss och   han kände aldrig att han inte fick göra saker,  han var hel, ren och vi spenderade mycket tid  med att ta oss runt i skogen,stadsvandra, stadsbingo,  ha picknicks och  även om det var lågt i kassan så  åt vi inte samma sak varje dag, ja jo men inte samma rätt.   

• baby freeze

Fast nu är det ju inte alltid så att fattiga barn är fattiga för att deras föräldrar lever över sina tillgångar och köper lyx! Skogspromenader i alla ära, men i dagsläget handlar det inte om att avstå från nöjen, utan att barnfamiljer har så små marginaler att de måste söka bistånd för att köpa lunch till barnen när de är hemma sjuka från skola och dagis.
    Självklart ska man vara glad för det man har även om det är lite, men man ska inte vara rädd för att visa ilska över orättvisorna som håller på att ta över i vårt samhälle.

• Kattpoet

Ja visst ska man gnälla om orättvisor men när det finns hjälp och de inte tar den då blir jag mer sur, eftersom det finns hjälp.   Gnäll först när inte hjälpen hjälper.

Jag borde vara  vrålförbannad över  att man är frisk även om man är sjuk bara för att man varit sjuk för länge, men att  bli depping och bitter hjälper inte man måste tänkta posetivt och finna lösningar.

• baby freeze

OBS! Det var inte menat som en negativ kommentar, tvärtom. Tycker att det är jättebra att man både visar att man kan uppskatta det man har, samtidigt som man är beredd att kämpa för ett rättvisare samhälle där ALLA barn får vara mätta och vandra i skogen.

• baby freeze
    Kattpoet skrev 2011-06-07 10:59:05 följande:
    Ja visst ska man gnälla om orättvisor men när det finns hjälp och de inte tar den då blir jag mer sur, eftersom det finns hjälp.   Gnäll först när inte hjälpen hjälper.

Jag borde vara  vrålförbannad över  att man är frisk även om man är sjuk bara för att man varit sjuk för länge, men att  bli depping och bitter hjälper inte man måste tänkta posetivt och finna lösningar.
    Ja men det är klart, det är ju därför vi skriver här!

Men jag tycker att det är hemskt att så många familjer är beroende av välgörenhet, och jag tycker inte att det är gnäll när man påvisar samhällets orättvisor. Om folk är ovetande om problemet så händer ju ingenting, och då blir det svårt att göra något åt det.
Svar på tråden Tänka positivt