• Chicita

Sytråden

Tanken med denna tråd (yes, fun intended Tungan ute) är att sykunniga och de som behöver sömnadshjälp kan samlas här för att ge och få råd och tips och visa upp vad ni har sytt.

Hoppas vi kan knyta ihop lite lösa trådar och knyta lite kontakter Glad 

• Svar på tråden Sytråden
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-05-14 23:04:11 följande:
    Det var en intressant tanke. Ska klura på det. Dock är kjoltyget turkost o spetsen vit, tror du det kan funka iaf?
    Om du testar att nåla fast brudtyllen först, och sen liksom "fäster spetsen" på insidan av tyllen längst ner så att en kant sticker fram under kanske? 
    Eller om spetsen ska komma fram under den turkosa klänningen och se ut som om den hör hemma hos en underkjol...

Du kan ju testa dig fram om du ändå har materialet hemma liksom Glad 
  • Vingilot
    Chicita skrev 2012-05-14 23:10:14 följande:
    Eller om spetsen ska komma fram under den turkosa klänningen och se ut som om den hör hemma hos en underkjol...

Du kan ju testa dig fram om du ändå har materialet hemma liksom Glad 
    Den idén kändes lockande, ska undersöka det. Har ju en vit underkjol fastsydd i den turkosa. Tack för tipsen!Glad
  • Chicita
    Vingilot skrev 2012-05-14 23:13:38 följande:
    Den idén kändes lockande, ska undersöka det. Har ju en vit underkjol fastsydd i den turkosa. Tack för tipsen!Glad
    Så lite så... ibland är det dom där små detaljerna som gör det. 
    Och det kostar ju inget att försöka om du nu ändå har materialet som sagt Glad
    Det kanske även skulle gå att göra spetsapplikationer på tyllen om det känns som att det saknas något. Men det är ju betydligt mer arbete att klippa ut spetsdetaljer och applicera på tyllen för hand. 
    Du får visa bilder sen på dina försök så kanske vi kan ge lite konstruktiv kritik.
    Det kan vara bra med ett par fräscha ögon ibland när man har stirrat sig blind ett tag 
  • Vingilot

Tror inte jag vågar mig på spetsapplikationer, ska försöka hålla detta så enkelt det går. Ska lägga upp bild framöver när jag rynkat tyller o nålat fast.
    Klänningen kommer (med tyll) att bli en blandning av dessa två (mönstret är detsamma):
    Det är dock grov tyll på den vita (och chiffong på den blåa).

• Sara 120707
    Vingilot skrev 2012-05-14 22:52:03 följande:
    Nu är det lite ångestdags... Min klänning skulle ha spets över hela tyget. På överdelen är det på plats. Ser bra ut. I midjan skall ett rynkat satinband dela av kjol och överdel. Sedan skall kjolen täckas av samma spets som överdelen. Men det ser för j-ligt ut! Det blir för mkt med den spetsen. Det blir gardin. Det blir fult...! Jag har idag köpt vit brudtyll och ska prova att rynka den och ha över kjolen istället för spetsen. Var inne på den tanken innan jag började sy klänningen o hoppas så att det ska se bra ut o kännas rätt. Annars vet jag inte vad jag ska göra. Jo, köpa en enkel klänning i nån vanlig konfektionsbutik, men det var ju inte så jag drömt att det skulle bli...

Ville bara gnälla lite...

Nu tänker jag ge ett litet konstruktivt råd från egen erfarenhet.

Det är lätt att stirra sig blind när man syr själv!

Jag gjorde en spets"bolero"(mer som virkad spets än "finspets") att ha till min klänning och när jag till slut suttit och jobbat med det i så många timmar och det näääästan var klart så tyckte jag bara alltihopa såg klumpigt, amatörsmässigt och billigt ut så jag bestämde mig nästan för att slänga bort hela grejen.

Men då bestämde jag mig för att bara lägga bort det helt ett par dagar och komma tillbaka till det senare.

När jag sen skulle ta fram det igen så passade jag på att visa det för någon som inte sett den innan (min bror) och han blev tyckte den var jättesnygg!! Han blev lite imponerad av att jag gjort den själv. Detta fick mig att se det på ett nytt sätt och nu är jag väldigt nöjd.

Så jag råder dig att ta ett steg tillbaka ifrån det innan du bestämmer dig för något och sedan komma tillbaka och se det med nya ögon.

Har förresten lagt upp bilder på boleron i tråden(nästan klar), om du vill se den så klicka på visa endast.

• Vingilot

Tack för input Sara120707! Din bolero är jättefin, jag har beundrat den.Glad Och den stärker mig i min impuls/magkänsla att jag inte ska ha spets på hela klänningen: det ser alldeles lagom ut med din spetsbolero över resten av tyget.
    Saken är den att spetsen jag köpt inte var drömspetsen. Den fanns inte och det som var närmast drömmen låg utanför budgeten. Så det blev en kompromiss. Trodde det skulle se bättre ut i "fullskala" än det visade sig göra. Valde lite för fort, under viss tidspress i en butik jag visste att jag inte skulle kunna besöka igen i rimlig tid innan bröllopet.
    Men jag ska koppla bort hjärnan lite o bara titta, på båda alternativen.

• Sara 120707
    Vingilot skrev 2012-05-14 23:34:37 följande:
    Tack för input Sara120707! Din bolero är jättefin, jag har beundrat den.Glad Och den stärker mig i min impuls/magkänsla att jag inte ska ha spets på hela klänningen: det ser alldeles lagom ut med din spetsbolero över resten av tyget.
    Saken är den att spetsen jag köpt inte var drömspetsen. Den fanns inte och det som var närmast drömmen låg utanför budgeten. Så det blev en kompromiss. Trodde det skulle se bättre ut i "fullskala" än det visade sig göra. Valde lite för fort, under viss tidspress i en butik jag visste att jag inte skulle kunna besöka igen i rimlig tid innan bröllopet.
    Men jag ska koppla bort hjärnan lite o bara titta, på båda alternativen.

Tack

Ja det gör mycket hur spetsen ser ut för vilken känsla det blir. "stor" spets blir ofta bättre på stora ytor.

Det är mycket möjligt att din magkänsla har helt rätt och att det blir snyggare på ett annat sätt men att ta ett par dagars "paus" från det kan ändra känslan ganska mycket. Som sagt hade jag gått på min första magkänsla så hade min bolero legat i soptunnan sen ett bra tag :-P

Jag tyckte Chicitas klänning var underbar(!) men hon har sagt att hon vid en tidpunkt tyckte att allting bara var fel med den.

• Vingilot
    Sara 120707 skrev 2012-05-14 23:44:36 följande:

Jag tyckte Chicitas klänning var underbar(!) men hon har sagt att hon vid en tidpunkt tyckte att allting bara var fel med den.

Ja, det har jag också läst, helt galet, den är ju fullkomligt sagolik!Skrattande
  • Chicita

Hehe ja jag fick några sammanbrott och funderade på att klippa upp "skiten" till dammtrasor ett antal gånger Flört
    Och även nu, om man tittar närmare på den så ser man felen, men dom är maskerade från utsidan. Man måste vända klänningen ut och in för att se mina nödlösningar.
    Exempelvis banden på ärmarna sitter ju på två koniska delar som är vända med smalaste sidan mot varandra.
    Försök fäst ett brett relativt stelt band där och få det snyggt Tungan ute 
    Jag har aldrig haft så tätt mellan nålarna någon gång. I princip satt dom på samma avstånd som stygnlängden på maskinen och då jag ville ha en rätt osynlig söm men inte vågade chansa på att sy fast banden för hand (sömmen blir ju inte lika fast och stark) så ställde jag in maskinen på 1,5 mm långa stygn och tyget fick ju absolut inte dra sig för då skulle det bli en riktig katastrof.

Och halsringningen ville inte alls funka. Jag vändsydde den även fast jag skulle ha band, för att få en fin skarp kant. Men infodringen som jag gjorde stämde inte överens i storlek även fast jag använde samma mönster. Jag måste ha ställt in sömsmånen fel när jag klippte till eller när jag ställde in stödet på maskinen.
    Så det fick jag ta bort, sprätta upp sömmar och sy om igen flera gånger och när jag väl fick det på plats så såg jag att det skulle bli allt för klumpigt med bandet också. Så det var bara att ta bort hela infodringen som jag slitit så hårt med...
    Bandet runt ringningen "draperade" jag. Så i hörnen är det sytt över bandet för att vecket ska ligga på plats. Det är ju inga perfekta 90-gradersvinklar någonstans, så att få till det med dolda sömmar på insidan av hörnen skulle ta en evighet och jag hade inte hur mycket band som helst ifall något gick fel. Och det var sista biten av det bandet som fanns på affären också...

Underklänningen är delvis sydd i foder och delvis i äkta siden. Sidentyget är ärmar och ok-del / ringning. 
    Det visade sig att min tanke inte funkade sen, jag kunde inte fästa underklänningens ärmar i underklänningen och ha den som en separat klänning liksom (att jag tog på mig lager på lager som man ska göra) för ärmarna blev för tunga för den konstruktionen och vill dra av klänningen från axlarna. Visst hade det rättat till sig sen när överklänningen kom på och höll fast den undre liksom. Men jag ville inte stå på min stora dag och brotta mig in i klänningarna. Så jag sydde fast underklänningens ärmar i sömsmånen på överklänningens ärm. Men det är ju ingen som ser...

Så ja jag har också fått mina små härdsmältor där allt bara var skit... 
    Flört 

• sannasofia

Nu ska jag försöka mig på ett nytt projekt!

Blivande mannen hittar inte kravatt och näsduk i rätt nyans när vi letet i butik och på nätet är det så svårt att se hur färgen ser ut egentligen så jag tänkte att jag köper tyg och syr det själv. Hur svårt kan det vara, en "skrynklig" slips och en fyrkant liksom... Flört dessutom blir det ju billigare också och det gillas.. 

Men när tanken har fått landa börjar jag inse att jag kanske behöver lite hjälp med detta..

Hur stora är de där kravatterna och är de dubbelsydda? Borde nog ha kikat närmare på det när vi var och provade kläder åt honom, men det gjorde jag inte..  

Fäster man dem med nån sorts gummiband eller syr man dem mer som en slips?

Svar på tråden Sytråden